בועז דולב, משרד האוצר: אישור חוק הביומטריה הוא יום חג – גם לממשל זמין וגם לאזרחי ישראל

לדברי דולב, הוויכוח על הקמת המאגר הביומטרי הסית את תשומת הלב הציבורית מהעיקר, והוא הענקת תעודות זהות חכמות שתאפשרנה לפתח שירותים רבים לטובת כלל תושבי המדינה ● הוא הוסיף, כי לדעתו אין ספק שהמדינה תדע להגן על המאגר הביומטרי

"אישור חוק הביומטריה הוא יום חג לממשל זמין ולכל אזרחי ישראל. עיקר החוק, והדבר החיובי ביותר בו, הוא הנפקת תעודות זהות חכמות לתושבי המדינה", כך אומר בועז דולב, מנהל ממשל זמין במשרד האוצר, בשיחה עם אנשים ומחשבים, יום לאחר שהכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את החוק, שעורר ויכוח ציבורי רחב ביותר. לדברי דולב, זהו אחד החוקים החשובים ביותר שנחקקו אי פעם בתחום, ותהיה לו השלכה מרחיקת לכת.

דולב אמר, שהמהומה הציבורית שעורר סעיף 10 לחוק (הקמת המאגר הביומטרי), הסיתה את תשומת הלב מהנושא המרכזי שלמענו החוק הזה בכלל נחקק: הנפקת תעודת זהות חכמה לתושבי מדינת ישראל, שבעזרתה הם יוכלו לבצע פעולות רבות מול הממשלה, מוסדות ציבור וגופים אחרים. "המגזר העסקי, הבנקים וגופים גדולים וקטנים כאחד, יפתחו בשנים הקרובות שירותים שמבוססים על ההזדהות האלקטרונית שמציעה התעודה החכמה", אמר דולב. לדבריו, "זו מהפכה של ממש".

עם אישור החוק, אמר דולב, ראוי וחשוב להעלות את שמו של עוזי ברלינסקי ז"ל ממשרד ראש הממשלה, שבמשך שנים הוביל ודחף את הנושא הביומטרי. למרבה הצער, ציין, הוא לא זכה לראות את החוק מאושר הכנסת. לו היה רואה, ודאי היה מאושר, קבע דולב.

"אני רוצה לצאת להגנת ח"כ מאיר שטרית", אמר דולב. "יש לחזק ולברך אותו על כך שלמרות הביקורת הבלתי מוצדקת שהוטחה כלפיו בחודשים האחרונים, הוא לא ויתר והביא לאישור החוק. במידה רבה, נעשה לשטרית עוול. זה לא חוק שלו – אלא חוק של הממשלה הקודמת, בה היה חבר. הרבה מאוד שרים מהממשלה הקודמת תמכו אז בחוק, אבל היום נוח להם לצאת נגדו", אמר.

באשר לוויכוח הציבורי סביב הקמת המאגר הביומטרי, אומר דולב, כי "מטרתו של החוק היתה קודם כל למנוע מצבים בהם אדם יוכל להנפיק לעצמו תעודה עם פרטי אזרח אחר. במדינת ישראל היו כבר רבים מאוד ששילמו על זה מחיר יקר. אני בטוח שמדינת ישראל תדע לשמור היטב על המאגר הזה. יש בחוק מספיק מנגנונים שעושים זאת וכל מי שחושב שהדבר בידי משרד הפנים בלבד – טועה ומטעה".

לסיום, אמר דולב, כי מתנגדי החוק מטעים את הציבור בכך שהם טוענים, כי הפשרה שהושגה תחייב את כל אזרחים לנפק את טביעת האצבע שלהם אם ירצו תעודה. "זה לא מדויק. אזרח שירצה לקבל תעודה מנייר – רצונו יכובד. יתרה מזאת, אם ירצה להישאר עם תעודה מנייר ובכל זאת להשתמש בשירותי ממשל זמין, נאפשר לו זאת".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עירא

    מר דולב, אני יכול אז בבקשה לקבל רשיון נהיגה "מנייר"? כי לא מוכנים להאריך לי את הרשיון מהפלסטיק אם לא אצטלם באיכות ביומטרית למאגר התמונות שלהם. אתה יודע, המאגר הזה שהם משתפים חופשי לגמרי בלי פיקוח עם גורמי ממשלה שונים וגם חברות פרטיות שמנהלות את מבחני התיאוריה או מנפיקות רשיונות בינלאומיים. אה, וגם לפני חודש ידיד שלי הלך ללשכת העבודה ונאמר לו שאין דמי אבטלה אם הוא לא מעביר את האצבעות בסורק. פעם זה היה אופציה לקיצור תורים, אבל היום מסתבר שההתנדבות הפכה לחובה גם כאן. שלא ימכרו לכם שהמאגר הוא "בהתנדבות". הזכות לשירותי לשכת התעסוקה והזכות להחזיק רשיון נהיגה אולי לא מופיעות במגילת זכויות האדם הבינלאומית, אבל הן עדיין זכויות אזרח בישראל. זכויות שמותנות בבירור ב"התנדבות" לשני מאגרים ביומטריים שהוקמו מחוץ לחוק, פועלים כבר כמה שנים ולא מפוקחים ע"י אף אחד. אתה אומר שהיתה פה הסחת דעת מהעיקר? שהדיבורים על המאגר השכיחו את התעודות הנהדרות והמתוחכמות? אני חושב שהצרות ששטרית עשה בהתעקשות על המאגר, המכרזים התפורים ואחריהם פטורים ממכרזים ל-HP וכל מיני שיגועים הם הסיבה האמיתית לכך שתעודות חכמות (לא ביומטריות, לא מאגר מרכזי) לא נמצאות בכיסינו כבר מאז שנת 1991. אבל שטרית לא רוצה לחגוג ח"י שנות עיכוב של תעודות חכמות, אלא לחגוג חצי יובל לשנת תשמ"ד, או בשמה המוכר יותר לכל מי שקרא את אורוול בבית הספר: 1984. וליהודה קונפורטס - אין לי ספק שפלי הנמר חב חוב גדול לבועז דולב משנים ארוכות של עבודה פוריה ביחד, אבל אייטם כזה לא יכול להיות היחידי שמתייחס להצבעה הופכת העולמות שהיתה כאן השבוע. אני מאוכזב ממה שנראה כהחלטת עורך שגויה. אחרי הכיסוי המקצועי שנתתם עד היום לחוק המסוכן הזה והשלכותיו, אני מאוד מאוכזב לראות שזו כל תשומת הלב שאתם מעניקים לו ביום ההצבעה. דיווח לא מאוזן, לא נאמן לעובדות הטכנולוגיות הבלתי מעורערות. מערכת האתר הזה צריכה להחליט אם מדובר פה באתר חדשות מקצועי או באתר קידום עסקי הכנסים של אנשים ומחשבים וקשריו האישיים של הנמר.

אירועים קרובים