"כמו יוסף הצדיק – כך מבקר הפנים צריך להביט קדימה ולנהל סיכונים"

"המבקר צריך להתמודד עם דברים שהוא לא מכיר ולא חווה בעבר", כך אמר רו''ח דורון כהן, נשיא IIA ישראל, בפתח הכנס השנתי של איגוד המבקרים הפנימיים

רו''ח דורון כהן, נשיא IIA ישראל. צילום: ניב קנטור

"כמו יוסף הצדיק שפתר את החלום לפרעה, כך מבקר הפנים בארגון צריך להתבונן לא רק על העבר, אלא גם לעתיד ולערוך ניהול סיכונים", כך אמר רו"ח דורון כהן, נשיא IIA ישראל.

כהן, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, דיבר בפתח הכנס השנתי של IIA ישראל, איגוד המבקרים הפנימיים. הכנס נשא את הכותרת "התפתחות מתמדת", והתקיים במרכז הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ה') בהשתתפות מאות מבקרי פנים בארגונים.

בשבוע שעבר, אמר כהן, "הייתה פרשת מקץ. בספר בראשית פרק מ"א נאמר על יוסף, כי לאחר שפתר לפרעה מלך מצרים את החלום על הפרות הרזות המסמלות את שבע השנים של הרעב הצפוי, 'ועתה ירא פרעה, איש נבון וחכם. וישיתהו על ארץ מצרים'".

"ידוע כי בצירוף 'חוכמה, בינה, דעת' – החוכמה קדמה לבינה. שאלו החכמים: למה נכתב 'נבון' לפני 'חכם'. התשובה היא כי דובר על כך שמצרים תחווה אירוע אותו לא ראתה כדוגמתו קודם לכן. החכם יודע את העבר – ואילו הנבון יודע להתמודד עם החדש, זה שיהיה בעתיד".

זו, אמר כהן, "תמצית העשייה בימינו, העסקית והציבורית. המבקר צריך להתמודד עם דברים שהוא לא מכיר ולא חווה בעבר. לכן, עליו להשתית את עבודתו על בסיס ניהול סיכונים – בדיוק כמו יוסף הצדיק".

"אני מציע לכולם לעבוד תוך התפתחות מתמדת, עם חדשנות", סיכם רו"ח כהן. "העולם משקיע מיליארדי דולרים בשקיפות, בקרה וציות. אבל למרות זאת, אנו רואים שוב ושוב בתאגידים גדולים מקרים בהם הבקרה לא מגלה כשלים, בשל חוסר שקיפות. זה דורש יותר חשיבה, יותר ניהול ויותר תכנון מצד המבקרים, שכן הציפיה של הציבור היא שאנו כן נגלה ונמנע את כל הדברים הללו".

מייקל פוסלי, מבקר הפנים הראשי של רשות התחבורה של ניו-יורק. צילום: ניב קנטור

מייקל פוסלי, מבקר הפנים הראשי של רשות התחבורה של ניו-יורק. צילום: ניב קנטור

גישה חיובית בביקורת

מייקל פוסלי, מבקר הפנים הראשי של רשות התחבורה של ניו-יורק, הציג בפני משתתפי הכנס את הגישה בה יש לנקוט על מנת שיעריכו את הביקורת.

לדברי פוסלי, המשמש גם כפרופסור מרצה אורח באוניברסיטת פייס, "לא כל הלקוחות מעריכים את מה שאנו עושים, כי אנו מוצאים ליקויים בתפקוד שלהם. למרות זאת, יש לנו עבודה רצינית ומעניינת, במסגרתה אנו לעתים עוזרים למבוקרים".

פוסלי אמר כי "קיימים שני שקרים נפוצים בביקורת הפנים. האחד, כאשר המבקר אומר למבוקר 'אני המבקר ובאתי לעזור לך' והשני כשהמבוקר משיב 'הו, אני כה שמח לראותך' למבקר".

אנו, המבקרים, הסביר, "משמשים כמצפון של ההנהלה. על מנת שנהיה מוערכים על ידי ההנהלה, עלינו לחשוב, זה יתרוננו לעומת רובוטים. עלינו לדעת את הליבה העסקית של הארגון אותו אנו מבקרים. להבין את הארגון משמע להכיר את כל שדות פעילותו: רגולציה, תפעול, כוח אדם, גיוס, טכנולוגיה, רווח, פיננסים".

"הצלחתי לשכנע את מנכ"ל הרשות כי אני זול יותר מחברות הייעוץ שעבדו ואף שהן עשו עבודה טובה – אני ואנשי צוותי היינו טובים יותר", סיכם פוסלי. "הכל עניין של גישה. על המבקר לאמץ גישה חיובית. במקום לומר 'מצאתי מקום בו יש בזבוז', עליו לומר 'מצאתי הזדמנות לצמצום תקציבי"'.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים