האיחוד האירופי לרשתות החברתיות: רסנו התבטאויות שטנה במהירות

לפני כחצי שנה חתמו החברות על קוד התנהגות המבטיח לפעול במהירות וביעילות כנגד "דברי שטנה" ● אלא שבינתיים דו"ח של האיחוד קובע כי הן לא עומדות בהסכם, והוא מאיים בחקיקה אוכפת

די לבריונות ברשת? צילום אילוסטרציה: BigStock

הנציבות האירופית (The European Commission) יצאה בקריאה לחברות הטכנולוגיה הגדולות של ארצות הברית, פייסבוק (Facebook), יוטיוב (YouTube) של גוגל (Google), טוויטר (Twitter) ומיקרוסופט (Microsoft) לזרז את הסנקציות שלהן בתגובה לדברי שטנה והסתה לטרור שמתפרסמים בפלטפורומות שלהן, או להתמודד עם האפשרות של חוקים אשר יחייבו אותן לעשות כן.

בחודש מאי האחרון חתם האיחוד האירופי עם החברות על "קוד התנהגות" שבו הן התחייבו לפעול "במהירות וביעילות" על מנת להילחם בהתפשטות דברי שטנה באינטרנט.

עם זאת, על פי דו"ח שהוזמן על ידי נציבת המשפטים מטעם האיחוד האירופי, ורה ג'ורובה, עד כה עמידתן של ענקיות הטכנולוגיה בקוד שעליו הסכימו – לא הייתה משביעה רצון.

מתמהמהות ואינן משיגות את המטרה

על פי קוד ההתנהגות, נדרשות החברות לבחון את מרבית התכנים שנחשדים כדברי שטנה בלתי חוקיים, אשר סומנו על ידי משתמשים אחרים, בתוך יממה לכל היותר, ואז להסיר אותם במידת הצורך. החברות גם הסכימו לחזק שותפויות עם ארגונים חברתיים-אזרחיים המדווחים על תוכן שמקדם אלימות, טרור ותכני שנאה.

"בפועל החברות מתמהמהות ואינן משיגות לעת עתה את המטרה הזו", אמר גורם בכיר בנציבות לסוכנות רויטרס (Reuters). "הן סקרו רק 40% מהמקרים שנרשמו בתוך פחות מ-24 שעות. לאחר 48 שעות הנתון עמד על יותר מ-80%. זה מראה כי היעד יכול להיות מושג באופן מציאותי, אבל שיהיה צורך במאמצים הרבה יותר חזקים מצד חברות ה-IT".

תכנים גזענים ומאיימים המכוונים בעיקר כנגד פליטים

הדו"ח של מנהל האיחוד האירופי מגיע בתוך דיונים מוגברים וחשש מהתפשטות התכנים המזויפים באינטרנט, בעיקר באמצעות פלטפורמות המדיה החברתית, שבראשן עומדת פייסבוק.

מדינות אירופה כמו גרמניה, גם העלו חששות כבדים על התפשטותם באינטרנט של תכנים גזענים ומאיימים המכוונים בעיקר כנגד הפליטים הרבים שפוקדים כיום את אירופה.

בחודש שעבר השיקו התובעים במינכן חקירה של מספר מנהלים מפייסבוק, בכללם של מנכ"ל הרשת החברתית מארק צוקרברג ושל שריל סנדברג, מנהלת התפעול הראשית של פייסבוק, בשל הפרת חוקים נגד תכנים אנטי-לאומיים, לכאורה, שביצעו כשלא אסרו הבעת דברי שטנה על הפלטפורמה שלהם.

לפעול בהתאם לתפקיד החשוב שלהן

"השבועות והחודשים האחרונים הראו כי חברות מדיה חברתית צריכות לפעול בהתאם לתפקיד החשוב שלהן ולקחת אחריות כשמדובר בתופעות כמו הקצנה באינטרנט, דברי שטנה לא-חוקיים או חדשות מזויפות" אמרה ג'ורובה.

לפי נתוני הדו"ח ניתן ללמוד כי יוטיוב הייתה המהירה ביותר בתגובה לתוכני השטנה שסומנו ואילו טוויטר – האטית ביותר, כך מדווח ה-Financial Times.

מתוך 600 הודעות על תכנים החשודים כתוכני שטנה שנשלחו אל החברות בתוך שישה חודשים, ושנבחנו על ידי הדו"ח, רק 316 נמצאו כמקרים שהצדיקו תגובה מצד החברות, אבל רק 163 מקרים מבין התוכן שסומן נמחקו בסופו של יום. ב-153 מקרים התוכן לא הוסר כי החברות אמרו שלא מצאו הפרה של כללי הקהילה שלהן.

חקיקה שתיאלץ לזרז את התהליך

בגרמניה וצרפת, שיעור הסרת הודעות שנחשדו כגזעניות עמד על מעל 50%. באוסטריה ובאיטליה, לעומת זאת, עמד שיעור זה רק על 11% ו-4% בהתאמה. הנציבות גם הזהירה כי אם החברות לא יגיבו במהירות, היא עלולה ליזום חקיקה שתאלץ אותן לזרז את התהליך.

"אם פייסבוק, יוטיוב, טוויטר ומיקרוסופט רוצים לשכנע אותי ואת השרים שהגישה הלא-חוקתית יכולה לעבוד, הם יצטרכו לפעול במהירות ולעשות מאמץ חזק בחודשים הקרובים", אמרה ג'ורובה ל-Financial Times.

ממצאי הדו"ח יידונו על ידי שרי המשפטים של האיחוד האירופי בבריסל ביום חמישי הקרוב, ה-8 בדצמבר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים