ארדן: "פייסבוק וגוגל לא לוקחות אחריות על מניעת הסתה לטרור"

"המשמעות היא שהנטל נופל על המדינה והמשרד לביטחון פנים יצטרך לגייס עוד אלפי שוטרים ואנשי שב"כ", אמר השר לביטחון פנים בישיבה של הכנסת שעסקה בנושא ● כיצד הגיבו נציגות החברות?

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן. צילום: מתוך ויקיפדיה

"פייסבוק (Facebook) וגוגל (Google) מעדיפות שלא תוטל עליהן האחריות לניטור הסתה לטרור, כדי שלא יצטרכו להקצות כוח אדם לכך. המשמעות היא שהנטל נופל על המדינה והמשרד לביטחון פנים יצטרך לגייס עוד אלפי שוטרים ואנשי שב"כ", כך אמר השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, בדיון שקיימה אתמול (ב') ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שעסק בהסתה לטרור ברשתות החברתיות.

הממשלה מתלוננת מזה זמן רב שהחברות הללו לא מונעות הסתה לטרור, ובמיוחד מאז תחילת האינתיפאדה הנוכחית, לפני קצת יותר משנה. השר ארדן אף אמר בזירת פיגוע שאירע בירושלים בחודש שעבר כי "לפייסבוק ולחברות האינטרנט יש אחריות ישירה להסתה". יחד עם שרת המשפטים, איילת שקד, הם איימו להעביר את הנושא למישור החקיקה, אולם ציינו כי הם מעדיפים לטפל בעניין מול החברות עצמן.

בדיון אמר ארדן כי "הבעלים של פייסבוק וגוגל לא רק שיודעים לאסוף מידע, הם מתמחים בזה – בלאסוף את המידע על כל אחד מהמשתמשים ברשתות הללו. מזה החברות האלה עושות את הכסף. כשמתאים להן, הן אוספות את המידע כדי להכווין אלינו את הפרסום. מצד שני, כשמשתמשים באותה רשת כדי לחנך את העוקבים לאידיאולוגיה מאוד קיצונית, לרצח חפים מפשע, הן לא נוטלות אחריות. לצערי, כל העולם המערבי מתלבט בגבולות (של הביטוי ברשתות האלה – י"ה) וכך גם אנחנו, ונמשיך לפעול בעניין".

בדיון נכחה ג'ורדנה קטלר, שמונתה לא מכבר למנהלת המדיניות של פייסבוק ישראל. היא לא הבטיחה שום דבר אלא אמרה ש-"אני מכירה היטב את הזירות הביטחונית והמדינית. הנושאים האלה חשובים לי אישית, כאזרחית. להבאת הנושא לכנסת יש חשיבות אדירה ואנחנו, בפייסבוק, מכבדים זאת ומתייחסים לכך ברצינות גדולה. אני מקווה לעבוד אתכם לא רק היום ובימי דיונים, אלא כל השנה, כדי לוודא שפייסבוק מתמודדת עם הנושא הזה בדרך הטובה והיעילה האפשרית, ודרך דיאלוג משותף".

עוד היא ציינה ש-"מאוד חשוב לי לייעץ לחברה על מה שקורה פה ומה הבעיות. אמשיך לפעול כדי להבין איך אפשר לשפר".

נועה אלפנט, מנהלת מדיניות ציבורית בגוגל ישראל, אמרה כי "אנחנו מנהלים שיח מתמשך ופרודוקטיבי עם הגורמים הממשלתיים, וגם עם המשטרה בכל הנוגע לתכנים ביוטיוב (YouTube). יש לנו תוכנית בשיתוף פעולה עם גורמים שמדווחים לנו על תכנים בעייתיים ויש להם כלים על מנת לנטר אותם. לצערי, אנחנו רואים שימוש די נמוך בכלים הקיימים בישראל".

אלפנט טענה ש-"זיהוי אוטומטי טכנולוגי עדיין לא אפשרי. הדברים צריכים להיבחן על ידי גורמים אנושיים, בוודאי שמדובר בתכנים תלויי קונטקסט".

"הרשתות החברתיות הפכו להיות גן עדן לטרוריסטים"

הדיון התקיים במסגרת הצעות לסדר היום של הח"כים מירב בן-ארי, עליזה לביא, רויטל סויד, יו"ר הוועדה, אורי מקלב, ומיכל רוזין.

ח"כ מקלב קרא לתאגידי הרשת לפעול בעצמן לניטור של תכנים מסיתים. "במשך שנה וחצי אנחנו דנים במסגרת הוועדה בהסתה, בשיימינג ובחדירה לפרטיות ברשת. יש שיתוף פעולה בנושא עם כל הגורמים, כולל גוגל, איגוד האינטרנט ואחרים. זוהי הדרך הנכונה כדי לתת מענה לתופעה הכואבת הזו, שיש לזכור שבמסגרתה נרצחים בני אדם. אנחנו מבקשים להבין מה עושים לאחר שישנה הסתה, וברצוננו להבנות כלים להתמודדות עמה".

ח"כ סויד ציינה הצעת חוק שהיא מקדמת למניעת הסתה ברשת. היא אמרה כי "פייסבוק לא מחבלת, אין לה דם על הידיים, היא לא מעודדת טרור, אבל היא, כמו גם טוויטר (Twitter) ויוטיוב, הפכו להיות גן עדן לטרוריסטים, הקול הקורא לטרור. זה לא בכוונה, אבל זה המצב. כמו שפייסבוק מונעת כל פורנוגרפיה ופדופיליה ברשת שלה, כך עליה למנוע כל טרור".

לדברי ח"כ רוזין, שורש הבעיה לא נמצא ברשת. "פייסבוק צריכה לעשות יותר אבל אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה אנחנו עושים. טרור לא יפסיק עם עצירת ההסתה בפייסבוק. זה קשור גם למצב המדיני הקשה בו אנחנו נמצאים. העניין הוא לא רק איך לחסום אלא גם איך לחנך. קיבלתי ממשרד המשפטים והמשרד לביטחון פנים נתונים על 15 הגשות כתבי אישום (על הסתה לטרור – י"ה) בשנה וממול הרשת מוצפת. האם אנחנו עושים את המקסימום בעניין?", שאלה.

ח"כ אמיר אוחנה אמר בעניין כי "מבחינת אחוזים יש עלייה משמעותית בהגשת כתבי אישום, אך עדיין אנחנו מדברים על מעט מאוד ביחס למה שאנחנו נחשפים אליו. ההסתה ברשת היא אחד המרכיבים המרכזיים בגל הטרור האחרון. המספר הזה רחוק מלהיות מספק".

רק חמישית מדפי ההסתה שאיתרה המשטרה הוסרו

בדיון דיברו גם נציגי הגורמים המקצועיים המטפלים בנושא. נדים עבוד ממחלקת ייעוץ וחקיקה פלילית במשרד המשפטים ציין ש-"בימים אלה מתקיים הליך של תיקון עבירת ההסתה לטרור שיש בחוק העונשין, כאשר מספיק שתהיה קריאה ישירה למעשה בטרור והדבר ייחשב לעבירה פלילית. זאת, בניגוד למצב הנוכחי, שבו יש צורך להוכיח ממשית שהקריאה יכולה להוביל לטרור".

במשטרה ציינו שהם עוסקים באופן קבוע בניטור הסתה ברשת מזה יותר משנה וכי עד היום אותרו יותר מ-500 דפי פייסבוק מסיתים, מהם 95 הוסרו בפועל. ח"כ מקלב ציין בהקשר זה ש-"אתם מטפלים באחוז שאתם נחשפים אליו. מדובר בטיפה בים. יפה שהחברות מסירות יותר תכנים בעקבות פניות שלכם, אבל אנחנו שואפים להורדה וניטור באופן מובנה של פייסבוק, גוגל ויתר החברות. אנחנו מבינים את הבעייתיות של פגיעה בחופש הביטוי, אבל אנחנו עוד לא שם. הדרישה שלנו מהחברות הטכנולוגיות היא להוריד את התכנים הברורים של הסתה לרצח ולטרור".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים