"הטכנולוגיה מהווה הזדמנות – אבל יכולה להיות גם איום על הבורסה"

"אם לא נדע להתמודד נכון עם הפינטק, נמצא את עצמנו בשולי הדרך", אמר יו"ר הבורסה, אמנון נויבך ● לדבריו, "הטכנולוגיה היא המרכיב המרכזי בהתמודדות של הבורסה אל מול התחרות"

אמנון נויבך, יו"ר הבורסה. צילום: קובי קנטור

"הטכנולוגיה מהווה הזדמנות – אבל יכולה להיות גם איום על הבורסה, אם לא נדע להתמודד איתה נכון. לפני שנתיים הפינטק כמעט שלא היה קיים, אבל כיום הוא נושא קריטי. אם לא נדע להיכנס אליו, נמצא את עצמנו בשולי הדרך", אמר יו"ר הבורסה, אמנון נויבך.

נויבך דיבר בכנס נושאי המשרה והדירקטורים השנתי של לשכת רואי החשבון בישראל. הכנס נערך היום (א') במרכז הכנסים אווניו שבקריית שדה התעופה, בהפקת אנשים ומחשבים.

לדבריו, "כבר כיום אנחנו רואים שיש טכנולוגיות חלופיות לגיוס הון, כמו גיוס המונים. אנחנו חייבים לשים לב לזה, בזהירות, כי אחרת נמצא את עצמנו בשולי הדרך".

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

"התחרות שלנו היא מול העולם", ציין נויבך. "בכל רגע נתון בורסות אחרות בעולם מחזרות אחרי חברות ישראליות. אנחנו מתחרים מול השוק הגלובלי – ולא הישראלי. הטכנולוגיה היא מרכיב מרכזי בהתמודדות של הבורסה אל מול התחרות".

פרופ' שמואל האוזר, יו"ר הרשות לניירות ערך. צילום: קובי קנטור

פרופ' שמואל האוזר, יו"ר הרשות לניירות ערך. צילום: קובי קנטור

הוא הוסיף כי "יש 60 חברות דואליות שנסחרות בתל אביב ובעולם. אנחנו עושים כל מאמץ להקל עליהן, כמו למשל אפשרות דיווח באנגלית ומסלולים מיוחדים לחברות לפי מגזרים שונים".

נויבך אמר ש-"חוק המו"פ החדש נועד לעודד הנפקות ופתח לכל תעשיית ההיי-טק פתח לגייס דרך הבורסה. עבור חברות עד סדר גודל של 70 מיליון שקלים, הבורסה בתל אביב היא ה-מקום לגייס כספים".

עם זאת, ציין, "יותר מכל חשוב שהשיח סביב הבורסה ישתנה. רואי החשבון הם שותפים נאמנים שלנו בנושא ואנחנו מצפים שהם יסייעו לנו בכך".

"אנחנו זקוקים להסרת חסמים ליזמים"

דובר נוסף היה פרופ' שמואל האוזר, יו"ר הרשות לניירות ערך. הוא אמר כי "אנחנו זקוקים להסיר חסמים ליזמים. ההקלות שיזמנו, בעידוד שר האוצר, משה כחלון, חשובות לעידוד הפעילות העסקית. אנחנו מחפשים הגנה ליזמים כדי לעודד תעסוקה וצמיחה, ואת זה עושים בין היתר בעזרת הטכנולוגיה".

רו"ח יזהר קנה, נשיא לשכת רואי החשבון בישראל. צילום: קובי קנטור

רו"ח יזהר קנה, נשיא לשכת רואי החשבון בישראל. צילום: קובי קנטור

הוא ציין ש-"הטכנולוגיה משמשת את רואי החשבון. בעזרתה הם משפרים את הביקורת על החברות הציבוריות הנסחרות בבורסה, ואנחנו רואים בכך חשיבות עליונה".

גם הוא התייחס לעובדה שהתדמית של הבורסה ושל החברות הציבוריות הנחסרות בה נמצאת בשיא השפל. "האתגר הגדול ביותר שלנו הוא שינוי השיח על שוק ההון ומעבר לשיח חיובי על הבורסה בתל אביב, כדי שמשקיעים יבואו לפה", אמר פרופ' האוזר.

אלינה פרנקל רונן, סגנית נשיא ויו"רית פורום המנכ"לים, מנהלי הכספים והחשבים בלשכת רואי החשבון בישראל. צילום: קובי קנטור

אלינה פרנקל רונן, סגנית נשיא ויו"רית פורום המנכ"לים, מנהלי הכספים והחשבים בלשכת רואי החשבון בישראל. צילום: קובי קנטור

בדבריו הוא סקר את ההקלות הרגולטריות שהרשות ביצעה בשנים האחרונות כדי להקל על כניסת חברות חדשות, בעיקר בינוניות וקטנות, וכדי למנוע זליגה של משקיעים לחו"ל. האוזר אמר ש-"הגישה החדשה היא שאין דין חברת היי-טק כדין מפעל תעשייתי. אנחנו מתאימים את הרגולציה לכך, תוך הקפדה על שקיפות והבטחת כספי המשקיעים. לא נתפשר על זה".

"רואי החשבון – בחזית הפעילות"

פתחו את הכנס רו"ח יזהר קנה, נשיא לשכת רואי החשבון בישראל, ואלינה פרנקל רונן, סגנית נשיא ויו"רית פורום המנכ"לים, מנהלי הכספים והחשבים בלשכה. קנה דיבר על הנושאים שעומדים על סדר היום של הלשכה, בין היתר השיח עם הממשלה בכל מה שקשור למיסוי על דירה שלישית.

רו"ח איריס שטרק, סגנית נשיא לשכת רואי החשבון בישראל. צילום: קובי קנטור

רו"ח איריס שטרק, סגנית נשיא לשכת רואי החשבון בישראל. צילום: קובי קנטור

"רואי החשבון הם בחזית של הפעילות בעולם המורכב של נושאי המשרה, כמו ממשל תאגידי והכרת שווקים ספציפיים", אמר קנה.

פרנקל רונן ציינה כי האירוע הוא "אבן דרך משמעותית לציבור רואי החשבון בתפקידי הניהול המגוונים". לדבריה, "אנחנו מתחילים מסורת חדשה, בה נתמקד בסוגיות המורכבות של העולם העסקי והניהולי, נתעדכן במגמות המתפתחות ונהיה שותפים בדיון פורה מול הרגולטורים וקובעי המדיניות והדעה במשק הישראלי".

"הדבר האידיאלי הוא שתהיה רגולציה עצמית"

בחלק האחרון של מושב הבוקר נערך פאנל בהנחיית רו"ח איריס שטרק, סגנית נשיא לשכת רואי החשבון, שדן באתגרי שוק ההון. בפאנל השתתפו המרצים במליאת הבוקר וכן פרופ' משה בן חורין, יו"ר הוועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה וראש הקריה האקדמית קריית אונו.

פרופ' משה בן חורין, יו"ר הוועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה וראש הקריה האקדמית קריית אונו. צילום: קובי קנטור

פרופ' משה בן חורין, יו"ר הוועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה וראש הקריה האקדמית קריית אונו. צילום: קובי קנטור

פרופ' בן חורין התייחס לנושא הרגולציה והשפעתה על פעילות החברות. "הדבר האידיאלי הוא שתהיה רגולציה עצמית", אמר. "יש דברים שמובנים מאליהם במסחר בבורסה ואם החברות עצמן עושות את הרגולציה, אין צורך בעוד רגולציה".

בהתייחס למצבה של הבורסה ולמאמצים להגדיל את פעילותה הוא ציין כי "הבורסה התנהלה במשך שנים כאילו היא אי בודד. בכל העולם עברו תהליך של מיזוגים ורכישות, אבל אצלנו שום דבר לא זז, כי הבעלות על הבורסה הייתה של קבוצת הבנקים הגדולים, והם החזיקו אותה במצב שהיה נוח להם. אנחנו חייבים להצטרף לעולם ולבצע תהליכים יסודיים. יש תחרות רבה בין הבורסות, כמו גם השוק מעבר לדלפק, וישראל צריכה להתחרות מול כולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים