המכונית האוטונומית של אובר עולה על הכבישים

החברה החלה בפיילוט למכונית שנוסעת - לפחות בחלק מהזמן - ללא נהג אנושי ונשלטת בידי מחשב ● בשונה מהמבחנים שעברה עד כה, הפעם היא תשרת את הציבור ותציע ללקוחות החברה שירות הסעות אמיתי

אובר

החל מהשבוע דולק אור ירוק בפרויקט הכמעט עתידני של חברת שיתופי הנסיעות, אובר (Uber) – המכונית האוטונומית שלה יוצאת לדרך ועולה על כבישי ארצות הברית (באזורים מאוד מסוימים בתחילה).

כמה מהמשתמשים המתמידים ביותר של החברה קיבלו אתמול (ד') דואר אלקטרוני מרגש במיוחד שהזמין אותם לבדוק את המכוניות ללא נהג החדשות של אובר, שמהוות את הבסיס הניסיוני לצי האוטונומי לחלוטין שאובר מתכננת שבטווח הארוך יחליף לגמרי את הנהגים האנושיים. הפיילוט – שהוא הראשון בארצות הברית שמגיע גם לציבור – מציע טעימה מהעתיד הטכנולוגי שעד כה אפשר היה רק לשמוע ולקרוא אודותיו, וכעת הוא קורם עור וגידים.

מסע מפעים משעמם בו-זמנית

השורה התחתונה והדי מדהימה – אם לשפוט על פי ההדגמה שסיפקה אובר לנציגי המדיה בארצות הברית השבוע – היא שהמכונית האוטונומית באמת עובדת, לפחות בתנאים האידאליים של הפיילוט הנוכחי.

הכתב בריאן פונג מהוושינגטון פוסט (Washington Post), שנכח בהדגמה, תיאר את נפלאות הפיתוח וגם את מגרעותיו המעטות וסיכם אותם בכך שתיאר למעשה מסע מפעים ומשעמם בו-זמנית.

במובנים מסוימים, כותב פונג בדיווח שלו, "המכונית בנהיגה העצמית של אובר עובדת טוב יותר מאשר זו של גוגל (Google). לאחר שבדקתי את שתיהן אני יכול לומר ממקור ראשון כי המכונית של אובר טובה יותר בהאצה ובולמת כמו בן אדם אמיתי".

ברכת שלום מטאבלט ואפשרות לסלפי

אם מבקשים לסכם את החוויה של פונג במילה אחת הרי שאפילו הוא תיאר את הנסיעה במכונית האוטונומית כ"נורמלית". על אף האופן המאוד שגרתי וארצי של המסע, בנסיעת המבחן המסוימת וכן בכל הנסיעות של המכוניות האוטונומיות כיום, נמצאו במושב הקדמי זוג נהגי אובר אנושיים שמכונים "נהגי בטיחות". הסיבה כך היא החשש משיבוש בפעולה הממוחשבת של המכונית. בתקופת המבחן יעסקו נהגי הבטיחות, שהם עובדים במשרה מלאה, גם בבחינת התוצר של עבודתם המאומצת של מהנדסי החברה.

אחרי שנכנסו למכונית לנסיעת המבחן, סיפר פונג, זכו הנוסעים בברכת שלום מטאבלט שהציג מידע על הנסיעה שבה הם עומדים לקחת חלק. כאשר זו החלה, הטאבלט החל להציג מידע בנוגע למהירות הרכב, תוואי המסלול ומה רואים ומזהים החיישנים שלו. בתור גימיק, הנוסעים יכלו גם ללחוץ על כפתור בכדי לצלם סלפי.

יציאה לדרך בלחיצה על כפתור כסף קטן

לפי תיאורי הכתב, בפנים הרכב ממוקמת סדרה של סמלים מוארים מעל לוח המחוונים, שתפקידם לדווח לנוסעים מה ה"מוד" שבו נמצאת המכונית – אור ירוק יחיד עם סימון וי משמעו שהמכונית מוכנה למצב אוטונומי, וכאשר נדלקים אור ירוק ואור לבן עם חץ יחד, פירוש הדבר כי המצב האוטונומי נכנס לפעולה. עיגול כחול מסמן שהמכונית נמצאת בשליטה ידנית. כן, גם מצב כזה אפשרי במכונית. ובכלל, לנהגי הבטיחות יש – אולי כדאי להסתייג ולומר שעדיין – תפקיד לא קטן בהפעלת הרכב.

כך למשל, בכדי להפעיל את המצב האוטונומי, נהג הבטיחות שמאחורי ההגה לוחץ על כפתור כסף קטן שממוקם על הקונסולה, ליד בלם החנייה. מאותה נקודה המכונית נכנסת לפעולה עצמאית. ואולם, היו מספר פעמים שבהן המחשב ויתר על השליטה האוטומטית לטובת הנהג, כך סיפר פונג. למשל, כאשר הוא זיהה משאית סמוכה, שהצריכה התערבות אנושית.

המכונית לא עשתה הרבה בכדי להודיע לנהג על הצורך בהתערבותו במתרחש, מלבד לספק צפצוף רך ולשנות את נוריות החיווי שדולקות בה – מה שאומר שחשוב מאוד שנהג הבטיחות יהיה מוכן תמיד להשתלט על כלי הרכב. למעשה, נכון לעכשיו, השליטה ברכב מועברת לידי בן האנוש כמעט בכל פעולה שכרוכה במודעות לסביבה.

לזמן מכונית ללא נהג באפליקציה

לפי הדיווחים אובר עובדת על מספר כלי רכב ללא נהג. האחד יהיה מדגם Fusion Sedan של פורד (Ford), ששונה באמצעות הוספת ציוד נלווה, מה שמסביר את מכלול המצלמות המגושמות שנמצא על גג הרכב. השני הוא SUV של וולוו (Volvo). מנהלי החברה רמזו השבוע כי הם כבר עובדים על מודל שלישי של מכונית בנהיגה עצמית, שהפיתוח שלו עוד לא היה מוכן להצגה.

כאמור, אובר שולחת הזמנות ללקוחות קבועים שלה להתחיל להשתמש בשירות שבמבחן, אבל סירבה בינתיים לומר כמה אנשים היא מתכוונת להזמין. החברה מסרה שללקוחות האלו תוצע האפשרות להשתמש בהסעה ללא תשלום. מי שיצטרפו לתכנית יקבלו עדכון לאפליקציית אובר שלהם, אשר יאפשר להם לזמן מכונית ללא נהג באמצעות UberX.

בכדי שנסיעה במכונית האוטונומית תתאפשר, נכון לתקופת הפיילוט, המוצא והיעד שלה חייבים להיות בתוך גבולות הפעולה של המכונית שהגדירה אובר בעבור כלי הרכב הרובוטי שלה. נכון לעכשיו על מנת ליהנות מהחוויה ההרפתקנית יכולים הנוסעים להזמין נסיעות בעיקר מרכז העיר פיטסבורג.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים