יבמ נלחמת בנגיף הזיקה

הענקית תסייע פרו בונו למדענים, קהילת הבריאות וגופים הומניטריים - במאבקם כנגד הנגיף ● היא תספק טכנולוגיות ומומחים למכון המחקר הברזילאי Fiocruz, שיעזור במעקב אחר התפשטות הזיקה

יבמ (IBM) תקצה משאבים, טכנולוגיות ומומחיות – פרו בונו – כדי לסייע למדענים, לקהילת הבריאות ולגופים הומניטריים – במאבקם כנגד נגיף הזיקה.

כחלק מתוכנית המענקים שלו, Impact, הענק הכחול יספק טכנולוגיות ומומחים למכון המחקר הברזילאי, Oswaldo Cruz Foundation (קרי Fiocruz), אחד ממכוני המדע והטכנולוגיה הבולטים באמריקה הלטינית, העובד בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות בברזיל.

Fiocruz מתכנן לסייע במעקב אחר התפשטות נגיף הזיקה, באמצעות שימוש בטכנולוגיה שפותחה ביבמ, כדי לנתח סימנים ממידע – החל ממידע שהתפרסם ברשת החברתית ועד למידע רשמי על דפוסי נסיעה.

חוקרים ממעבדות המחקר של יבמ בסן-חוזה, קליפורניה ובברזיל יכשירו את מדעני המכון בשימוש ב-STEM (ר"ת Spatiotemporal Epidemiological Modeler), תוכנה המאפשרת בניית מודלים וויזואליציה של התפשטות מחלות.

תוכנה זו יכולה לסייע למערכת הבריאות הציבורית ולאפידמיולוגים לנתח את ההשפעות של תגובות, הלוקחות בחשבון גורמים כדוגמת איזור גיאוגרפי, מזג האוויר, הזמן, דפוסי נסיעה, כבישים ושדות תעופה.

שימוש קודם בתוכנת STEM, שפותחה על ידי יבמ ונתרמה ל-Eclipse Foundation, המקדם את השימוש בטכנולוגיות קוד פתוח – נעשה כדי לצפות התפשטות מחלות זיהומיות כדוגמת נגיף האבולה, המלריה וקדחת דנגי.

יבמ תעבוד עם Fircruz כדי לזהות ולהבין את חששות התושבים. הדבר ייעשה באמצעות ניתוח ציוצים בטוויטר (Twitter) בשפה הפורטוגזית, הדנים בהיקף הזיקה, דנגי והצ'יקוגוניה, כמו גם בהופעתו של יתוש האדס המצרי – כל אלה זנים האחראים להופעת מחלות אלו.

לאחר שמדעני Fircruz יגדירו את הפרמטרים של המחקר, תחל מעבדת המחקר של יבמ בברזיל להפעיל את הטכנולוגיה מבוססת הענן של יבמ לניתוח רגשות. זאת, כדי לאסוף ולפרש נתונים אנונימיים.

הדו"ח שאנשי הענק הכחול יפיקו, יאפשר להפיק המלצות לפעולה ישירות לפקידי בריאות הציבור. שימוש בטכנולוגיה דומה נעשה על ידי חוקרי יבמ בתחרות הגביע העולמי, שנערכה בברזיל בשנת 2014. אז נערך ניתוח של כמעט 60 מליון פוסטים במדיה החברתית. החוקרים פיתחו אלגוריתמים מתוחכמים, כדי לנתח כמויות גדולות של פוסטים ברשתות החברתיות, בכמעט זמן אמת.

בנוסף, יבמ תתרום לקרן האמריקנית למען יוניצף (Unicef), מנוי לשנה של נתוני מזג אוויר מ-The Weather Company, שנרכשה על ידי יבמ. המידע יוכל לשמש להבנה טובה יותר של התפשטות הזיקה, עם מיקוד מיוחד על ברזיל. יותר מ-20 אלף נקודות לתחזית מזג האוויר הפרוסות בברזיל, יספקו באופן יומי להערכת התפשטות הזחלים.

לפני חודשיים הוכרזה OpenZika, יוזמת מחקר בינלאומי של מערך המחשוב השריגי הקהילתי העולמי של יבמ (World Community Grid) בשיתוף מדענים מאוניברסיטאות מובילות, לזיהוי תרופות אפשריות לנגיף הזיקה. במסגרת זו תורמים בעלי מחשב אישי או מכשיר אנדרואיד, את זמן העיבוד של המכשיר, בזמן שאינם זקוקים לו, לטובת קידום המחקר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים