מי אתם, בני דור ה-y?

מה מאפיין את הדור הנוכחי? מהי הזהות הדיגיטלית שלו? ואיך מעניינים אותו? ● בני ה-22-34 בישראל של היום - תמונת מצב

17/07/2016 16:34
בני דור ה-y - לא מפוענחים? כדאי שתחשבו שנית. צילום אילוסטרציה: BigStock

הזהות הדיגיטלית של בני דור ה-y משמעותית לא פחות מזהותם האישית, עד שכמעט בלתי אפשרי להפריד ביניהן – התובנה הזו ריחפה באחרונה בפאנל מיוחד שהתקיים באחרונה ועסק בשיווק, דיגיטל ותקשורת. המשתתפים ניסו לפענח ולהגדיר את הזהות הדיגיטלית של בני 22-34, שנתפסו עד היום כנרקסיסטיים, פלקטיים ובעיקר לא באמת מפוענחים.

"גילינו ש-75% מהאנשים שעשו לנו Like בפייסבוק (Facebook) משתייכים לדור ה-y", אמר בדברי הפתיחה גיא לרר, מנחה הצינור בערוץ 10. "רוב הפוסטים שאותם חבר'ה מעלים הם בעלי אופי חברתי וכאלה שמביעים מעורבות".

לדברי לרר, הדבר אינו מפתיע. הסלפי, מתברר, מקבל משמעות מחודשת בדיגיטל. "חוויית השיתוף היא חלק מהסלפי", המשיך. "מה שאני משתף מראה לא רק את מה שאני אוהב, אלא בעיקר את איך אני מוגדר ועם מה אני רוצה להיות מזוהה". הרצון הוא להיות מזוהה עם תכנים איכותיים, סביבתיים וכאלה המעניקים למשתף זהות חיובית, חברתית ושוחרת אדם.

הדברים של לרר קיבלו חיזוק מאלירן בן יהודה, מנהל פעילות טאבולה (Taboola) ישראל. בן יהודה ציין כי "אנשים מאוד רוצים לייצר לעצמם זהות דיגטלית". עם זאת, לדבריו, המפרסמים נמצאים בתקופת מעבר ובהבנה שהמדיה עצמה היא הסיפור. "כשמספרים סיפור, הוא צריך להיות מעניין", הדגיש בן יהודה. "כל מותג רוצה כיום שיוזרים ברשתות החברתיות יפרסמו אותו. כל אחד היה רוצה להגיד 'אני מדהים' ושכולם יעשו לו Like, אבל זה לא עובד ככה. מותג שעושה זאת בדרך נכונה ירוויח, כי הרבה צרכנים יגדירו את עצמם דרכו. המפרסמים חייבים לדעת שבני ובנות דור ה-y נותנים ב-50% יותר אמון בתכנים של חברים, של אנשים כמותם".

לעניין, לעניין, לעניין…

תום פחיס, יזם, שותף ומנהל תחום הטכנולוגיה ב-Playbuzz, הזהיר שעבור בני דור ה-y, שעמום עלול להיות קטלני. "אסור בתכלית האיסור לשעמם אותם", אמר.

לדבריו, בניגוד לתדמית שיצאה להם, בני דור ה-y קוראים יותר ספרים וצורכים יותר תוכן מבני דורות קודמים. ועדיין, מדובר בדור חסר סבלנות, וטקסט ארוך ומייגע עלול לגרום לקורא לדפדף לסיפור אחר בנקישה אחת. "המון אנשים רוצים לספר על עצמם. בפועל, זה לא מעניין אף אחד", אמר. לכן, לדבריו, זה לא מפתיע שגוף שמפרסם כתבות מציע, כמעט תמיד, אופציה של Read more כברירת מחדל. "צריך סיפור מעניין, בפורמט נכון ובעיקר משעשע כדי שנתייחס אליו", הוסיף.

פחיס ציין ששאלונים בגוף הטקסט, רעיון ש-Playbuzz דחפה מאוד בשנה האחרונה, הם הפורמט הכי נקרא ב-2016. "זה נותן למשתמש לחלוק משהו ואם התוכן הוא טוב – זה הופך למאוד ויראלי. יש עד 10% שיתוף".

"חלזונות נרפים בעולם המודרני"

דוברת נוספת הייתה גלית חוגי, מיוצרות הסדרה האחיות המוצלחות שלי. היא הגדירה את בני דור ה-y כחלזונות נרפים המנסים לקושש את דרכם בעולם המודרני. לפחות מהסדרה שלה עולה שהם לא זוכים להצלחה יוצאת דופן. מצד שני, חשוב להדגיש, יצאה לה סדרה מצחיקה – וגם זה משהו.

"זה דור שנאלץ להילחם על הקיום שלו", אמרה חוגי. "הוא בעיקר מרגיש מרומה. ההבטחות שבני דורות קודמים סיפרו לו לא התממשו. הוא מנסה להתמיד אבל לא מצליח".

אלא שחוגי, למרות הכול, לא מאבדת תקווה. הפגיעה בפרטיות לא מפחידה אותה. "אני חושבת שמדובר בבשורה טובה שדור ה-y הביא איתו", אמרה. "זה אומר שאני לא חלק מקבוצה ולא אשנה את עצמי כדי להיראות כמו הקבוצה אלא להיפך: העולם יתקרב אליי. אין הגדרה אחת, אפשר לחיות עם יותר מאופציה אחת. זה נהדר".

הדואליות של דור ה-Y, מתברר, מקבלת ביטוי גם בשוק העבודה. צליל אברהם, עורכת משנה ב-Mako, ציינה שרבע מכלל הצעירים עובדים בשתי עבודות לפחות. לדבריה, דור ה-y הבין שאין טעם להתקדם בארגון שלב אחרי שלב.

"קשר הנאמנות בין העובד למעביד נעלם ולאו דווקא מצידו של העובד", אמרה אברהם. "חברות כבר לא מתגמלות כיום על נאמנות. העובדים הפנימו זאת מהר יותר מהמנהלים שלהם. זו מנטליות ששאובה מתרבות ההיי-טק. העבודה, שבעבר נתפסה כ-'משפחה', הפכה להיות 'נבחרת'. ובנבחרת, כמו בנבחרת, אם אתה לא מספיק טוב- אתה עף".

"אם לא אעניין – איעלם"

הכתב הפוליטי של ערוץ 10, עקיבא נוביק, השתתף גם הוא בפאנל. כבן דור y טיפוסי הוא אמר: "אני לא באמת יודע כמה זמן אהיה עיתונאי. בעבודה שלי אני רואה שלאנשים כבר לא אכפת מערוצים וממפלגות, אלא מאנשים ספציפיים. כולנו עובדים בזה. התפקיד של העיתונאי כאדם המעביר דיווח טכני מהשטח הסתיים".

נוביק הדגיש שבמקביל לכתבותיו בטלוויזיה, הוא מפתח ערוצים נוספים לתקשורת עם הצופים והגולשים, בפייסבוק ובטוויטר (Twitter), כי "אם לא אעניין, אם לא אביא דבר מה נוסף מעצמי – איעלם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים