"יש לשלב נתונים רפואיים ממכשירים שונים – כדי לטפל טוב יותר בחולה"

"העתיד הוא ברפואה חכמה ומותאמת אישית", אמרה שירה לב עמי, מנמ"רית משרד הבריאות ● לדבריה, "אנחנו מחפשים איך ניתן לעזור למערכת הבריאות להטמיע את הכלים הטכנולוגיים"

שירה לב עמי, לשעבר מנמ"רית משרד הבריאות. צילום: קובי קנטור ז"ל

"העתיד של שירותי הבריאות הוא ברפואה חכמה ומותאמת אישית. יש לשלב נתונים רפואיים מטלפונים חכמים, מכשירים לבישים ובית חכם, וכן ממידע גנטי, כדי לטפל באופן פרטני וטוב יותר בחולה", כך אמרה שירה לב עמי, מנמ"רית משרד הבריאות. היא ציינה כי יש למשרד תוכנית ייעודית לנושא.

לב עמי דיברה בפאנל שעסק בדרכים שבהן משנה הטכנולוגיה את דרכי הטיפול והשיקום של חולים. הפאנל נערך במסגרת June Tech – הוועידה המרכזית של בכירי ההיי-טק בישראל, בהובלת מנהלת העסקים ברעננה ועיריית רעננה. הכנס התקיים באודיטוריום של NICE בעיר והנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים. פתח את הכנס פלי הנמר בדברי ברכה בהם הציג את אנשים ומחשבים.

"ביחד עם המיזם הלאומי ישראל דיגיטלית אנחנו מחפשים איך ניתן לעזור למערכת הבריאות כולה להטמיע את הכלים הטכנולוגיים. בחלק מהמקרים, הדבר הכי טוב הוא לא להפריע ולהסיר חסמים, ובחלק מהמקרים צריך לייצר פלטפורמות, טכנולוגיות ופתרונות שיאפשרו לגורמים השונים במערכת הבריאות לעבוד בצוותא", אמרה לב עמי.

כדוגמה לפלטפורמה כזו היא נתנה את רשומה רפואית לאומית – מערכת שמאפשרת לכל רופא בכל מקום לראות את המידע הרפואי של המטופל.

"הרופא יכול לראות את ההיסטוריה הרפואית של כל חולה שמגיע לטיפול, בלי לייצר אח גדול. משרד הבריאות העמיד לצורך כך את היכולת הטכנולוגית", הוסיפה.

"נושא אחר שאנחנו מטפלים בו הוא ניהול התורים למתקנים ספציפיים, כגון מכונות MRI. אף על פי שהשמשנו חלק מהמכונות האלה שנועדו למחקר, עדיין חסרים רופאים ומכונות בתחום זה", ציינה לב עמי. "אחד הפתרונות הוא לנהל רשומה משותפת של התורים כדי לראות, למשל, שלא מדובר באדם אחד שהזמין ארבעה תורים במקומות שונים אלא בארבעה אנשים שונים".

עופר וייסברג, מנכ"ל מכבי יזמות וניהול ויו"ר eHealth Ventures. צילום: קובי קנטור

עופר וייסברג, מנכ"ל מכבי יזמות וניהול ויו"ר eHealth Ventures. צילום: קובי קנטור

"טיפלנו גם בחדרי המיון – המתנה, הוספה של כוח אדם, עוזרי רופא ומשאבים לחדרי מיון, לצד תהליכים טכנולוגיים שמנהלים את התור, כך שיהיו משולבים עם התהליכים הקליניים. אנחנו מפתחים אפליקציה שתחובר ל-Waze ושתמליץ לאיזה חדר מיון כדאי לנסוע, בשקלול של זמן הנסיעה וזמן ההמתנה בחדר המיון".

"ישראל מובילה בחדשנות בתחום הבריאות"

כמו כן, דיבר בפאנל עופר וייסברג, מנכ"ל מכבי יזמות וניהול ויו"ר eHealth Ventures – מיזם חדש שמשותף למכבי שירותי בריאות, לבית החולים קליבלנד קליניק, ארגון הבריאות הגדול בארצות הברית, למדיסון פארמה, לקרנות הון-סיכון אמריקניות ולמשקיעים פרטיים.

"מכבי התחילה עם החדשנות כאשר פיתחה עוד בשנות ה-90 תיק רפואי ממוחשב. מאוחר יותר פיתחנו מעבדה דיגיטלית, טלרפואה – אבחון מרחוק של תצלומי רנטגן (שחוסך צורך ברופא מפענח בכל סניף – א"ב), וב-2010 התחלנו להפעיל מוקד רפואי המטפל באלפי חולים כרוניים מרחוק", ציין וייסברג.

לדבריו, "eHealth Ventures  זה מיזם שנועד לחבר בין עולמות רפואיים שונים ולייצר האצה בחדשנות. לקליבלנד קליניק יש מרכז חדשנות גדול, שהשקיע עד כה כמיליארד דולר ב-100 חברות, ושחלק מהמיזמים בהם תמך הפכו לסטארט-אפים שנמכרו במאות מיליוני דולרים".

"בשיתוף עם המיזם זכינו להפעיל חממה של רפואה דיגיטלית, שתוקם בקרוב", הוסיף וייסברג. "אנחנו רוצים לסייע ליזמים כבר בתחילת הדרך, לכוון אותם כך שיתאימו את מה שהם עושים למה שמערכת הבריאות צריכה – בישראל, בארצות הברית ובסין. זאת, כדי לשפר את סיכויי ההצלחה ולחסוך כספים שקודם הושקעו ולא הגיעו לידי מימוש. ישראל מובילה בחדשנות בתחום הבריאות ולכן השילוב יהיה מוצלח".

"העולם הרפואי עובר שינוי דרמטי"

אסף ברנע, מנכ"ל סנרה ונצ'רס – יוזמה משותפת של החברות טבע ופיליפס (Phillips) – ציין כי הקרן משקיעה בסטארט-אפים רפואיים בשלבי ה-Seed וסיבוב A.

אסף ברנע, מנכ"ל סנרה ונצ'רס. צילום: קובי קנטור

אסף ברנע, מנכ"ל סנרה ונצ'רס. צילום: קובי קנטור

"מדובר בחברות שהשוק הפרטי לא היה נותן להן סיכוי ואצלנו הן מגיעות לשלבים מאוחרים", אמר ברנע. הוא ציין שרק בסיבוב A הקרן הופכת להיות בעלי מניות בחברות הללו.

"מטבע הדברים", הוסיף, "ההשקעות הם בתחומים סינרגטיים לפעילות של טבע ופיליפס, שמציעות כיוונים שונים של טיפול".

ברנע אמר כי "שפע הידע הוביל לכך שהעולם הרפואי עובר שינוי דרמטי, בו הכוח עובר אל החולה. מערכת הבריאות צריכה להכניס טכנולוגיות, שכן 18% מהתל"ג האמריקני הולך לבריאות ורק הטכנולוגיה יכולה להוריד את הנטל הזה".

הוא ציין שהוא עצמו עוזר בתחום לצוות ההון-סיכון של הבנק העולמי וכי חזר לא מכבר מהודו, שם הוקם אקסלרטור שמביא טכנולוגיות רפואיות מ-350 חברות ברחבי העולם לבצע פיילוטים בבתי חולים ובשירותי רפואה מרחוק הניתנים במדינה. בין המשתתפות באקסלרטור הזה היו סטארט-אפים ישראליים. "כך, למשל, מערכת שפיתח סטארט-אפ ישראלי מאפשרת לאבחן באמצעות הטלפון הסלולרי התחלה של סרטן צוואר הרחם", אמר ברנע. "גילוי מוקדם כזה, על אחת כמה וכמה במקומות בעלי נגישות נמוכה לשירותים רפואיים, מוריד את התמותה מהמחלה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    גב' שירה לב עמי היקרה ביום שתיצרי תיק רפואי אחוד אז ניתן יהיה לדבר על פסגת הטכנולוגיה כאשר אדם מגיע לבית החולים חובה על הרופא שיהיה לו את כל המידע על החולה מקופת החולים שלו ומאישפוזים קודמים בכל בתי החולים עד אשר זה לא יקרה כל הטכנולוגיה שאתם מדברים עליה לא שווה כלום

אירועים קרובים