מדוע זמרי הפופ יוצאים במחאה נגד יוטיוב?

כוכבי הענק חברו אל עוד 160 מוזיקאים אחרים ואל לייבלים מוזיקליים, לצורך הפצה של קמפיין הקורא לחתימה על עצומה ● המואשם הראשי על כך שהוא משמש נמל מבטחים לגנבת מוזיקה הוא אתר שיתוף הסרטונים הפופולרי

נמל מבטחים להפרת זכויות יוצרים? הפופ נגד יוטיוב. אילוסטרציה: BigStock

אתר ואפליקציית יוטיוב (YouTube), השייכים לענקית הטכנולוגיה גוגל (Google), נמצאים על הכוונת של עצומה חדשה שאת הקמפיין להחתמתה מובילים כמה מבכירי אמני המוזיקה העולמית, הוותיקים והצעירים שבהם.

במסגרת העצומה יוצאים האמנים בקריאה לרפורמה של חוק זכויות היוצרים של המילניום הדיגיטלי, ה-DMCA (ר"ת Digital Millennium Copyright Act), ומתכוונים להכות את יוטיוב על הפריצות שהיא מאפשרת בהורדת מוזיקה ללא כל מחויבות מצד הגולשים.

העצומה טוענת כי החוק מאפשר לחברות היי-טק גדולות לצמוח ולייצר רווחים עצומים על ידי יצירה, הנגשה ושימוש קל במיוחד בעבור צרכנים, שיכולים פשוט לשאת בכיסם כמעט כל שיר שנכתב אי פעם בהיסטוריה באמצעות הסמארטפון שלהם, בעוד ש"רווחיהם של כותבים ואמנים הולכים ופוחתים".

העצומה, המאורגנת על ידי המנהל המוזיקלי אירווינג אזוף, אומרת שיוטיוב מספקת "נמל מבטחים" להפרת זכויות יוצרים על פי הנוסח הנוכחי של ה-DMCA, אשר נחקק בשנת 1998, לפני כניסתו של שירות שיתוף הווידיאו לעולמנו.

פיצוי הוגן ליצרני המוזיקה

את העצומה יפרסמו מוביליה בכל ימות השבוע בפוליטיקו (Politico), בהיל (Hill) ובעוד מקורות אחרים שפועלים בוושינגטון הבירה, כך טוען הרולינג סטון (Rolling Stone).

באפריל האחרון פורסמה עצומה דומה הקוראת לרפורמות ב-DMCA, אך מאז נרתמו גורמים כבדי משקל יותר למטרה, ואולי הפעם הדברים יישאו תוצאות לשביעות רצונם של האמנים, וכנראה פחות לשביעות רצון הגולשים.

בנאום מרכזי שנשא בבית ההתאחדות הלאומית לחברות תקליטים ומוזיקה (National Music Publishers' Association) בתחילת החודש, קרא אזוף לתעשיית המוזיקה לעבוד יחד. "תעשיית המוזיקה מעולם לא הייתה חזקה ופופולרית יותר, ואנחנו כתעשייה לא עשינו מעולם עבודה מחורבנת יותר בהתלכדות יחד", אמר אזוף והוסיף, "אנחנו צריכים לעבוד בצוותא בכדי לפתור את שורש הבעיה", בהתכוונו כמובן לפיצוי הוגן ליצרני המוזיקה.

השפעה על התכניות של יוטיוב לעתיד

בהתבטאות הציבורית האחרונה שלה, שבאה בעקבות מכתב גלוי ששלחה למייסד גוגל, לארי פייג', להקת הרוק .Sixx:A.M, אמרה יוטיוב כי עולה שלביקורת המושמעת כלפיה בנושא יש השפעה על תכניותיה לעתיד.

"הקולות של האמנים נשמעים, ואנחנו עובדים בפרוטרוט עם הלייבלים וארגוני המוזיקה העצמאיים שמנהלים את העסקאות ישירות איתנו", אמר דובר יוטיוב.

עוד הוסיף כי "למרות מה שנאמר, יוטיוב שילמה מעל שלושה מיליארדי דולרים לתעשיית המוזיקה, על אף היותה פלטפורמה אשר חותרת למאזיני מוזיקה קלים למדי, שמבלים בממוצע שעה אחת בחודש בצריכת מוזיקה – הרבה פחות מאשר האדם הממוצע שמשתמש ב-Spotify או ממשתמשי Apple Music. כל ההשוואות להכנסות מפלטפורמות אלה הן תפוחים ותפוזים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים