צרפת: הפשיטה על גוגל – אחרי שנה של עבודה אופליין

החוקרים שפשטו על משרדי הענקית בפריז נמנעו משימוש באינטרנט, דבקו במעבדי תמלילים וקראו לחברה "טוליפ", בכדי למנוע דליפות

גוגל. אילוסטרציה: BigStock

מבצע טוליפ, שבמסגרתו פשטו חוקרי מס צרפתיים על משרדי גוגל (Google) בפריז בחשד לעבירות מס, בוצע לאחר שנה של עבודה "מתחת לרדאר" – כך מתגלה כעת, שבוע לאחר הפשיטה. הכוונה היא לא רק לחקירה סמויה, אלא לחקירה שבוצעה כולה אופליין.

המטרה של חוקרי המס הייתה לחשוף האם לחברת הענק יש פעילות המחייבת תשלום מסים למדינה. כדי להשיג אותה, החוקרים נמנעו משימוש באינטרנט, דבקו במעבדי תמלילים וקראו לגוגל "טוליפ" בכדי למנוע דליפות בזמן שהתכוננו לפשיטה.

"החלטנו לא להגות את המילה 'גוגל' ולתת לחברה שם אחר", אמרה התובעת הפיננסית הצרפתית אליאן הולטה בראיון שהעניקה לרדיו הצרפתי אירופה1 (Europe1). היא הוסיפה ש-"עבדנו על התיק הזה במשך כמעט שנה באופן לא מקוון".

החקירה, שהחלה ביוני 2015, עוסקת בחשדות להונאת מס ברחבי אירופה שמבצעת לכאורה גוגל. המשטרה והתובעים הצרפתיים עטו על משרדי הענקית שבפריז ביום שלישי שעבר, ב-5 לפנות בוקר. בפשיטה נטלו חלק חוקרי רשות המסים וכן קבוצה של מומחי מערכות מידע וחוקרים מהיחידה המרכזית למאבק בהונאה. לדברי הרשויות, המהלך נועד לברר האם גוגל אירלנד אוחזת גם ב-"בסיס קבע" בצרפת, שעליו היא חייבת לשלם מס לרשויות. צרפת דורשת מהחברה לשלם מסים בגובה של כ-1.6 מיליארד יורו.

"עבדנו עם מחשבים, אבל פחות או יותר רק על מעבדי תמלילים", תיארה הולטה את ההכנות למבצע. היא הסבירה כי סודיות הייתה גישת המפתח "בהתחשב בפעילות של החברה". "השם 'טוליפ' נבחר כי החברה האם נרשמה בהולנד", גילתה.

גוגל מנהלת את מרבית עסקיה באירופה, לפחות לכאורה, ממקלט מס באירלנד. "באמצעות גוגל צרפת – שמעסיקה כ-700 בני אדם – הם סוגרים עסקות פרסום עם מפעילים תעשייתיים וכלכליים, ועדיין, חברה זו היא החזית", אמרה הולטה. היא ציינה ש-"גוגל אומרת שהחברה האירית מטפלת בעבודה. מבחינתנו, מדובר במקרה של הימנעות קבע מהממסד. גוגל כמעט שלא משלמת מסים".

מה יעלה בגורל החקירה? נדע בעוד זמן רב

חקירות פליליות נמשכות בצרפת הרבה זמן ומקרה זה לא יהיה חריג, ככל הנראה. "אספנו הרבה נתונים, כמה טרה-בייטים, אני מאמינה", אמרה הולטה. ניתוח כמות עצומה כזו של מידע "יארך חודשים, ואני מקווה שלא שנים. לחוקרים הצרפתיים יש אמצעים טכנולוגיים מוגבלים והם צריכים תוכנה יעילה מאוד, ששווייה כ-200 אלף יורו, על מנת לזרז את עבודתם. זה פחות או יותר מאבק בין דוד וגוליית", קבעה התובעת הפיננסית הצרפתית בפסימיות יתרה.

לא נמסרה תגובה מגוגל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים