רחפנים – ההיבטים המשפטיים

אילו חוקים רלוונטיים לעולם הרחפנים? מה הם קובעים? ועל אילו עילות אפשר לתבוע? עו"ד אביב אילון, מומחה למשפט וטכנולוגיה, מסביר

עו"ד אביב אילון, מומחה למשפט ולטכנולוגיה. צילום: ניב קנטור

כמו כל עולם חדש, גם עולם הרחפנים, שפרץ בסערה לפני כמה שנים, הביא איתו צורך בהתייחסות משפטית, בפרט ברמת המושגים. התחום מעורר היבטים משפטיים וחוקים רבים רלוונטיים אליו, בהם חוק המקרקעין, חוק האזנת סתר, חוק הגנת הפרטיות וחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו – אומר עו"ד אביב אילון, מומחה למשפט ולטכנולוגיה.

עו"ד אילון דיבר בכנס אנשים ורחפנים 2016, הכנס המקצועי הראשון בישראל בתחום, שנערך באחרונה באולם האירועים LAGO בראשון לציון, בהפקת אנשים ומחשבים. האולם התמלא במאות מומחים ומתעניינים בתחום, שהאזינו להרצאות שעסקו במגוון הזוויות של התחום המתפתח. הנחו את הכנס פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ורן קליינר, מנכ"ל עם הרוח.

בדבריו ציין עו"ד אילון כי "חוק הטיס עושה הבחנה ברורה בין כלי טיס לכלי רחיפה וההגדרה נתונה לשר התחבורה".

"החוק עדיין לא הסדיר את נושא הרחפנים במלואו וקובע כי דבר זה ייעשה בעתיד", הוסיף. "נכון להיום, יש לקונה בחוק. אם מישהו יטיס, לדוגמה, רב להב (אחת ההגדרות לרחפן, לאו דווקא בעולם המשפטי – י"ה) בגובה שני ק"מ ומישהו אחר ינסה לפתוח נגדו בהליכים משפטיים על בסיס חוק הטיס, השופט יצטרך להשתמש ב-'חקיקה שיפוטית', כי החוק אינו ברור. אין בו הגדרה לרב להב ואי אפשר יהיה לקבל את התביעה. מה שכן, השופט יוכל לכתוב שהמחוקק צריך לפעול בעניין".

"הרלוונטיות של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו לעולם הרחפנים היא היכולת שלהם לבצע דברים שיכולים להתפרש כתקיפה, כמו גרימה לפגיעה בגופו או ברכושו של אדם. ניתן גם לתבוע, במקרים מסוימים, בגין עילת הרשלנות או פגיעה בפרטיות".

שירן גרנות, מנכ"ל Elements. צילום: ניב קנטור

שירן גרנות, מנכ"ל Elements. צילום: ניב קנטור

עו"ד אילון סיים בציינו כי "מומלץ להיות בעלי מודעות להתפתחויות המשפטיות בתחום, לעקוב אחריהן, ללמוד את החוק ולטוס לפיו".

"מצלמה עם רחפן היא קודם כל מצלמה"

שירן גרנות, מנכ"ל Elements, אמר כי "אני צלם ועובד עם רחפנים. הגעתי לעולם הזה כי אני מתעסק באיך 'לשבור' את הצילום הרגיל. התחלתי להשתמש בהם ככלי עבודה ואף הקמתי, עם כמה אחרים, קבוצת פייסבוק (Facebook) על רחפנים, שמונה כבר יותר מ-4,000 איש".

הוא ציין ש-"יש לזכור שמצלמה על רחפן היא קודם כל מצלמה ועקרונות הצילום הבסיסיים חלים עליה. כך גם צלם אווירי הוא קודם כל צלם".

"כדאי מאוד לאנשים שקונים רחפן להכיר את הכלי שלהם היטב לפני שהם מעלים אותו לאוויר", הוסיף. "אנשים קונים את הכלי ואפילו לא טורחים לקרוא את חוברת ההוראות. רצוי גם לדעת תחזוקה בסיסית של הרחפן ולדעת להטיס אותו בצורה ידנית. אפשר להשיג מזה צילום טוב יותר ולדעת לצאת מהעניין כשהבקרים האוטומטיים יחליטו שלא בא להם לפעול".

רועי בחר, FRIL. צילום: ניב קנטור

רועי בחר, FRIL. צילום: ניב קנטור

"לאחר מכן", המליץ גרנות לצלמי האוויר, "יש להכיר את המצלמה. השלב הבא הוא לדעת תנועות מצלמה מתקדמות יותר. הפתרון של Elements מאגד תחת כלי אחד כלים רבים בתחום זה, והוא מאפשר לייצר שוטים מאוד מעניינים".

לסיכום אמר גרנות כי "השוט האווירי נורא נחמד אבל הוא ממצה את עצמו אחרי שלוש שניות. דווקא בקרקע קורים דברים מאוד יפים".

"ספורט שלא מזיעים בו"

בהמשך דיברו רועי בחר ושי סבט מ-FRIL – ליגת מרוצי הרחפנים בישראל. השניים סיפרו על הליגה, שלדבריהם מאגדת ספורטאי רחפנים רבים, שעוסקים בתחום על בסיס קבוע.

"רחפנים עונים על הצורך בריגושים", אמרו. הם ציינו כי "מצאנו את הנוסחה להשאיר את רמת האדרנלין גבוהה אבל את הגוף על הקרקע. כל אחד מאתנו שיורד מטיסה מוצלחת מחייך חיוך מאוזן לאוזן".

"הליגה שלנו היא ספורט שלא מזיעים בו. מאוד נחמד 'להשתולל' עם רחפנים ולהעלות את התמונות לפייסבוק, אבל צריך לעשות את זה בצורה מסודרת, וזה מה שאנחנו ב-FRIL עושים", ציינו.

שי סבט, FRIL. צילום: ניב קנטור

שי סבט, FRIL. צילום: ניב קנטור

לדברי בחר וסבט, "אנחנו רוצים להנגיש את התחום לאנשים בישראל. פתחנו קהילה בפייסבוק, אנחנו מקיימים מפגשי הדרכה קהילתיים ומפרסמים סרטונים באינטרנט. גולת הכותרת שלנו היא קורסים למתחילים. אנחנו לוקחים שאין להם מושג בעולם הרחפנים והופכים אותם לטייסים הלכה למעשה".

היכן הם מקיימים את המרוצים שלהם? "בשבילנו, כל פיסת אדמה פנויה היא קרקע לגיטימית לקיום מרוץ", אמרו. הם ציינו ש-"ממרוץ אחד למשנהו אנחנו משתדלים להרים את הרף. המטרה שלנו היא לעשות אירועים ברמה מאוד גבוהה ולשלב את הקהל".

לסיכום אמרו בחר וסבט כי "מרוצי רחפנים הם המרוצים של העתיד. זה הולך להיות ספורט מאוד חם, דבר בולט בשטח".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים