מי המוח על מסלול מירוצי פורמולה 1?

מחשוב אנליטי על מסלול המירוצים: הונדה משתמשת בענן ווטסון של יבמ לאינטרנט של הדברים - לקבלת החלטות בזמן אמת במירוץ המכוניות היוקרתי בעולם

מנוע של הונדה משובץ חיישני האינטרנט של הדברים. צילום: הונדה

יחידת המחקר והפיתוח של צוות מירוצי פורמולה 1 (Formula 1) בענקית הרכב הונדה (Honda), עושה שימוש בטכנולוגיית ווטסון (Watson) לעולם האינטרנט של הדברים, אותה מפתחת יבמ (IBM), על מנת לנטר ולנתח בזמן אמת נתונים הנאספים באמצעות יותר מ-160 חיישנים במכונית.

נהגים ואנשי הצוות שלהם יכולים להשתמש במידע ובנתונים האנליטיים, תוך כדי האימונים והמירוץ, כדי לשפר את הביצועים, לייעל את צריכת הדלק, ולקבל החלטות הנוגעות לניהול המירוץ – על בסיס נתונים אלה, לרבות התאמת המהירות למצב המנוע, או תזמון עצירות הטיפולים.

עולם מירוצי המכוניות נשען בעבר על נתונים שנאספו ונותחו לאחר מעשה, עם תום כל מירוץ – על מנת להפיק לקחים לקראת המירוץ הבא. כיום, התחום התפתח למצב בו הנהגים עומדים בתקשורת מתמדת עם הצוות הטכני, תוך כדי המירוץ. הצוות הטכני מסוגל לנתח נתונים המתקבלים בזמן אמת אודות מצב המכונית והתנהלות הנהג, ולעדכן את אסטרטגיית המירוץ על בסיס נתונים אלה, לרבות שיטות לצמצום צריכת הדלק, על מנת לסייע לניצחון במירוץ.

יעילות אנרגטית גבוהה יותר

בשנת 2014 פרסמה הפדרציה הבינלאומית לרכב, FIA, המנהלת את מירוצי פורמולה 1, שורת תקנות חדשות, הדורשות כי כל המתחרות יעשו שימוש במכוניות היברידיות, ויצמצמו את צריכת הדלק במהלך המירוצים. בכך הפדרציה כיוונה את הספורט המוטורי כולו לפיתוח טכנולוגיות רכב בעלות יעילות אנרגטית גבוהה יותר.

עם חזרתה לתחום מירוצי הרכב, הונדה פיתחה מערכת חדשה לניתוח נתונים הנאספים במנועים היברידיים. המערכת מודדת את רמות הדלק והטמפרטורה בנקודות שונות של המנוע, וחוזה אפשרויות לתקלות מכניות. הונדה משתמשת במערכת האינטנרט של הדברים בעולם הרכב, המבוססת על טכנולוגיות ווטסון, על מנת להעביר את הנתונים המתקבלים מהמכוניות: טמפרטורה, לחצים, כוח והספק. הנתונים מועלים לענן ומעובדים שם בזמן אמת.

להפוך את החום הנוצר – לאנרגיה חשמלית

מכוניות הפורמולה 1 של הונדה מסוגלות עתה גם לחסוך ולאגור אנרגיה לשימוש בשלבים מאוחרים יותר של המירוץ. כך, למשל, בכל שימוש בבלמים, יודעת המכונית להפוך את החום הנוצר – לאנרגיה חשמלית, בדומה לטכנולוגיה המוכרת כבר במכוניות היברידיות של הונדה. המערכת מסוגלת גם לנצל את החום הנוצר במערכת הפליטה ולאגור גם את האנרגיה הזאת בסוללה. בעתיד, המערכת תיתן לנהג כוח נוסף ברגע בו הוא נדרש, לדוגמה בעת ביצוע עקיפה.

במהלך המירוץ עצמו, מוזרמים נתונים הנאספים מהמכונית אל תוך הענן, שם הם עומדים לשימוש צוותי הטיפולים, להם יש מכשירים ניידים. הנתונים מנותחים בזמן אמת על ידי חוקרים של הונדה, היושבים במרכז המו"פ של החברה בסאקורה, יפן, ועל ידי צוות מומחי מקלארן הונדה F1 בבריטניה.

העברת הניתוחים מתבצעת באמצעות כלי IBM Streams לניתוח אנליטי של נתונים – תוך כדי זרימתם ומיושמת על ידי יחידת השירותים העסקיים של יבמ. הפעילות, הנערכת במקביל להתנהלות המירוץ עצמו, מאפשרת ניטור, שינויים והתאמות של משתנים בסיסיים, דוגמת טמפרטורות, לחצים, או רמות חשמל. זאת, על מנת לשפר את ביצועי המכונית על המסלול. בנוסף, צוות המו"פ יכול לבנות מודלים מורכבים במיוחד של ביצועים, המאפשרים למדוד את אופן התפקוד של המערכת ההיברידית – ולשפר את ביצועיה ואת אורך חייה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. צביקה רובין

    מעניין מאוד, אבל הכתבה מציינת את "מכוניות הפורמולה 1 של הונדה" יש רק בעיה קטנטנה: אין קבוצת הונדה או מכונית הונדה בפורמולה 1 של 2016...

אירועים קרובים