פייסבוק תשלם מיליוני ליש"ט יותר מס בבריטניה

הענקית האמריקנית ממנלו פארק עומדת להוציא הרבה יותר כסף בממלכה המאוחדת, לאחר שיפוץ גדול של מבנה המס שלה

החיים יקרים בממלכה. אילוסטרציה: BigStock

אחרי זמן רב שבו ספגה ביקורת כבדה על כך שנמנעה מתשלום מס ראוי, חושף ה-BBC כי הרווחים ממרבית ההכנסות מפרסום של פייסבוק (Facebook) בממלכה המאוחדת ימוסו מחדש בבריטניה.

הענקית לא תבצע עוד את מרבית המכירות דרך מקלט המס באירלנד, ותתחמק בכך ממיסוי על הפרסומים הגדולים שלה. הדברים כוללים עסקאות גדולות עם עסקים כמו טסקו (Tesco), סיינסבורי (Sainsbury's), חברת מוצרי הצריכה יוניליוור (Unilever) ומול ענקית הפרסום WPP. המכירות של עסקים קטנים שבהן הפרסום מוזמן באינטרנט – עם התערבות מועטה או אפסית של צוות פייסבוק – עדיין ינווטו דרך אירלנד, שבה יישאר משרדה הראשי של החברה.

משמעות השינוי היא בעיקר שההתייחסות אל פייסבוק תהיה כאל בעלת הכנסה משמעותית יותר בבריטניה, מה שיביא לכך שהחברה תשלם מס חברות גבוה יותר על הרווחים שהיא עושה בממלכה. מס החברות שמוטל עומד על 20% מרווחי העסק בבריטניה. השינוי יחל באפריל ותשלום המס הגבוה הראשון של פייסבוק ישולם בשנת 2017.

פולמוס ציבורי נרחב התעורר בעבר כאשר נחשפה העובדה כי פייסבוק שילמה 4,327 ליש"ט(!) מס חברות בבריטניה בשנת 2014, למרות שבריטניה היא אחד השווקים הגדולים ביותר של החברה מחוץ לארצות הברית.

לא חושפת נתונים

באופן גלובלי החברה מרוויחה יותר ממיליארד ליש"ט בכל שלושה חודשים, אבל אינה חושפת נתונים בנוגע להיקף הכנסותיה הספציפי בבריטניה.

שיטת המיסוי החדשה של הממשלה בבריטניה עלולה גם לספק השפעת-ענישה על העסקים האחרים במקום, ולא רק על פייסבוק, כמובן. המס מוגדר ל-25%, גבוה משיעור מס החברות, ומכוון לחברות המשתמשות במבנים "מבוימים" לצורך העברת רווחיהן אל מחוץ למדינה.

העדכון אודות שינויי המיסוי צפוי היה להיות מדווח לבכירי פייסבוק בבוקר יום ו'. "ביום שני נתחיל להודיע ללקוחות גדולים בבריטניה כי מתחילת אפריל הם יקבלו חשבוניות מפייסבוק בבריטניה ולא מפייסבוק אירלנד", כך נכתב בהודעת דואר פנימית של החברה שעליה מדווח ה-BBC.

קל יותר להבנה

במכתב נאמר גם כי "מה שזה אומר בפועל הוא כי המכירות בבריטניה, שנעשות ישירות על-ידי הצוות הבריטי שלנו, יחשבו כהזמנות בבריטניה ולא באירלנד, ופייסבוק בריטניה תרשום את ההכנסות ממכירות אלה. לאור שינוי דיני המס במדינה, הרגשנו ששינוי הזה יספק שקיפות לפעילות פייסבוק בריטניה. המבנה החדש קל יותר להבנה ומכיר בבירור בערך שהארגון שלנו בבריטניה מוסיף למכירות שלנו באמצעות צוות המכירות המיומן ביותר שלנו, ההולך וגדל".

בשלב זה לא ניתן לומר בדיוק כמה מס תשלם ענקית הרשת החברתית בבריטניה בשנת 2017. על החברה לא חלה כל חובה רגולטורית לחשוף את גודל והיקף עסקיה בבריטניה עד שיגיעו ל-10% מהפעילות הגלובלית שלה, אשר מניבה הכנסות של 12.7 מיליארד דולר (שהם 18 מיליארד ליש"ט) בשנה. אבל החשיבות של בריטניה לפייסבוק מתגלה בין השאר בזכות העובדה שהיא מעסיקה במדינה 850 עובדים ובונה מטה חדש בלונדון.

בחודש ינואר חשפה ה-BBC כי ענקית החיפוש תעביר למדינה 130 מיליון ליש"ט מס לאחור, עקב מסקנות חקירה שבוצעה על-ידי רשות המסים. לפי הדיווחים, המבנה החדש של החברה נדון מול רשות המסים הבריטית, ה-HMRC (ר"ת Her Majesty's Revenue and Customs), אבל הענקית סירבה להודות בקיומו של "הסכם" רשמי חדש כלשהו עם הרשות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים