יבמ הכריזה על תחרות מחשוב קוגניטיבי בשווי חמישה מיליון דולר

הדגש בתחרות XPrize יהיה על שילוב בני אדם וטכנולוגיה לייצור הישגים פורצי דרך ולחרישת תלמים חדשים באדמת החברה המודרנית, שיעוררו ויקדמו את הטיפול בבעיות הבוערות של תקופתנו

דיוויד קני, מוביל ומנכ"ל חטיבת ווטסון של יבמ. צילום: יח"צ

"יבמ (IBM) מכריזה על תחרות בשווי של חמישה מיליון דולרים שתיקרא "יבמ ווטסון:.A.I. X Prize". כך הכריז דיוויד קני, מוביל ומנכ"ל חטיבת ווטסון של יבמ, החל מינואר 2016, במסגרת מליאת כנס השותפים של החברה שהתקיים באורלנדו פלורידה.

קני אמר כי "אנו מזמינים צוותים מכל רחבי העולם לפתח ולהדגים כיצד יוכלו בני אדם לשתף פעולה עם טכנולוגיות בינה מלאכותית ומחשוב קוגניטיבי כדי לפתור כמה מהאתגרים הגדולים בעולם".

כזכור פרסי X Prize ניתנים למפתחים של טכנולוגיה שהקבוצה שלהם גברה על קבוצות אחרות בתחום ספציפי. תחרות X Prize המפורסמת מכולן היתה זו שבמסגרתה פותחו טכנולוגיות להעלאת נוסעים לסף החלל (100 ק"מ). החללית הזוכה, SpaceShip1, היתה הבסיס לחללית מסחרית שוירג'ין גלקטיק (Virgin Galactic) מפתחת, אך למרבה הצער סבלה מתאונה קטלנית לפני כשנתיים שעיכבה את השיגור בהשתתפות סר רי'צארד ברונסון.

פיטר דיאמנדיס, מייסד ויו"ר הנהלה של X Prize, הציג את הפרטים על התחרות גם על במת TED 2016 שהתקיים בוונקובר בשבוע שעבר ביחד עם קני, שדיבר עליה למחרת בהרחבה על בימת כנס השותפים  IBM PWLC שהתקיים באורלנדו.

מוצר שיאפשר בינה מלאכותית כשירות

קני שימש עד ינואר השנה מנכ"ל ה-Weather Company, שעסקה באספקת מידע על מזג האוויר הנוכחי והחזוי למפתחי תוכנות, שהשתמשו בו ליישומים שונים כגון תכנון חקלאי, תעופה וגם ליישום מזג האוויר שאנו משתמשים בו בטלפונים הסלולריים. מאז סגירת הרכישה של החברה, שעמד בראשה על ידי יבמ בתחילת השנה, הוא עומד בראש חטיבת ווטסון ביבמ. לדבריו, "סדר העדיפויות שלי הוא להפוך את ווטסון למוצר שיאפשר בינה מלאכותית כשירות".

לפני כשנה הכריזה יבמ על מחויבות בשווי שלושה מיליארד דולר לשלב חיישנים והתקנים, בפרט בתחום מזג האוויר. ה-Weather Company התחייבה אז לחבר מאות מיליוני חיישנים ולייצר למעלה מ-20 טרה-בייט של נתונים ביום עבור היישומונים והאתרים.

תקופת הפיתוח הארוכה בת ארבע השנים תלווה בתחרויות ביניים רבות שנועדו לצמצם את מספר המשתתפים עד לכדי שלושה מתמודדים אשר ייבחרו על ידי הקהל של TED 2020. על המשתתפים יהיה להציג את פתרון הבריאות שלהם המבוסס ווטסון בפני קהל החדשנים של כנסי TED.

כמו תמיד, הדגש בתחרות X Prize יהיה על שילוב בני אדם וטכנולוגיה, לייצור הישגים פורצי דרך ולחרוש תלמים חדשים באדמת החברה המודרנית שיעוררו ויקדמו את הטיפול בבעיות הבוערות של תקופתנו. לדברי קני, הכוונה היא להגיע להישגים בקנה המידה של ריצוף הגנום האנושי, הנחתת אדם על הירח (בעבר), ובעתיד היפוך כיוון שינוי האקלים וכדומה. בימים אלה נמצאת בעיצומה תחרות Lunar X Prize בחסות גוגל (Google), שנועדה להנחית חללית על הירח ולצלם סרט וידיאו ברזולוציה גבוהה בזמן אמת. אחת המועמדות לזכות בתחרות היא SpaceIL הישראלית.

הטכנולוגיה החשובה ביותר בימי חיינו

X Prize  החדש יסטה מהכיוון של קודמיו בכך שיאפשר לצוותים להגדיר מטרות משלהם, לתאר חזון משלהם ולהסביר מהם האתגרים שהם צריכים להתגבר עליהם הקשורים לשיתוף פעולה אנושי עם בינה מלאכותית עבור שדרוג האנושות.

אחת לשנה בכנס ווטסון העולמי של יבמ, יציגו המשתתפים את התקדמותם לקראת המטרה בפני שופטים מומחים שיחליטו איזה צוותים הציגו את הטכנולוגיה המבטיחה שתאפשר להם להתקדם לשנה הבאה, עד אשר בשנת 2020 יישארו בתחרות שלושה צוותים. כל אחד מהצוותים הסופיים יקבלו חלק מהפרס בשווי חמישה מיליון דולר, לפי הפופולאריות שלהם בקרב משתתפי TED 2020.

"אני באמת מאמין שתבונה מלאכותית תהיה הטכנולוגיה החשובה והמשפיעה ביותר בימי חיינו", אמר קני. "האינטרנט היה התקדמות עצומה ביכולת חיבור בין אנשים למידע. עכשיו התבונה המלאכותית היא הטכנולוגיה החשובה, משום שהיא מאפשרת קבלת החלטות טובות יותר ופיתוח רעיונות חדשים ומעוררי השראה, וכן היא מגבירה את הדמוקרטיזציה" כתב קני בבלוג. "פרס יבמ ווטסון A.I. X Prize יעזור לשפוך אור על חידושים שיכולים להתמודד עם כמה מהאתגרים הגדולים בחברה ולעשות את ההבדל הגדול ביותר לאנושות. אנו מצפים לשיתוף התקדמות בכל שנה".

לדברי קני, ווטסון כבר פתר בעיות קשות בתחומים כגון משפט, בריאות וסיכונים פיננסיים, אך לקוחות אלה אינם יכולים תמיד לחלוק את הסיפורים שלהם ולדבריו, יבמ יכלה לעשות עבודה טובה יותר באיחוד היכולות המגוונים של ווטסון למוצר אחיד, וכך לאפשר את שכפול ההיצע שלה ויכולת להפעילו ב-plug-and-play אצל לקוחות גדולים וקטנים. "ווטסון יכול להביא לדמוקרטיזציה בלימוד מכונה, בקנה מידה שהמתחרים לא יוכלו להציע". כידוע המתחרים כוללים חברות ענק כגוגל ופייסבוק (Facebook).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים