חדר המחשבים העתידני של מתף

חברי פורום C3 סיירו במבנה, שהותקנו בו כמה טכנולוגיות ראשונות מסוגן שמאפשרות למרכז להיות ירוק, חסכוני, כמעט אוטומטי ומאובטח

אמנון בק, מנכ"ל מת"ף - זרוע המחשוב של הבנק הבינלאומי

במרכז המחשבים של מתף (מחשוב תפעולי פיננסי), זרוע המחשוב של קבוצת הבינלאומי, שעברה לפני כחצי שנה למבנה חדש וייעודי בראשון לציון, הותקנו כמה טכנולוגיות ראשונות מסוגן שמאפשרות למרכז להיות ירוק, חסכוני, כמעט אוטומטי ומאובטח. חלק מהטכנולוגיות הוצגו בסיור במקום של חברי פורום C3, ביוזמת גירית, האינטגרטור הראשי של הפרויקט.

אמנון בק, מנכ"ל מתף, הציג את תהליך בניית בית מתף בין השנים 2011 ל-2015. "המבנה אמנם נבנה על ידי מחלקת הבינוי של הבנק, אך אנחנו היינו לקוח פעיל".

בק הסביר כי "החזון שלנו למבנה היה שקיפות, פתיחות, מקצוענות, יצירתיות, יציבות, שירותיות פונקציונליות, מניעת סיכונים, וחסכון. הדטה סנטר מדורג TIER4 ואנו עומדים בכך. למרות שמחברת חשמל מקבלים מקור אנרגיה אחד, אנחנו עובדים עם גנרטורים מסונכרנים זה עם זה. גלגל תנופה במשקל שישה טון המסתובב 3,000 סיבובים לדקה, מאפשר לוותר על המצברים המניעים את הגנרטורים בעת הפסקת חשמל. לפיכך הם גם חסכוניים בסולר".

"המזגנים ושאר הציוד התפעולי בחדר המחשב, למעט ארונות השרתים עצמם נמצאים מחוץ לחדר השרתים", אמר בק. "גם החלפת הציוד נעשית במתקן מיוחד שעליו מותקנים המכשירים החדשים, ולאחר מכן הם עוברים קידוד ב-RFID, כך שאנו יודעים בדיוק היכן נמצא כל שרת ומה מצבו, וכן נתונים על הטמפרטורה והלחות בסביבתו, מבלי להגיע אליו פיזית".

הוזלה של עלויות האנרגיה

"שיטת הקירור הפאסיבית מאפשרת הוזלה של עלויות האנרגיה – האוויר הקר מהמזגנים עובר מתחת לרצפה הצפה שגובהה מטר אחד, ואילו האוויר החם עולה למעלה ונשאב בחזרה למערכת המיזוג", אמר. "ליד התקרה יש חום של 70 מעלות, ומתחת לרצפה קר אבל באמצע אין צורך להקפיא כמו בכל חדרי המחשבים עד כה. אפשר להיות בהם גם בטמפרטורה של 26 מעלות. כל מעלה שלא צריך לקרר חוסכת 10,000 שקלים לחודש בחשבון החשמל. את שיטת הקירור וניצול האנרגיה במתקן למדנו מהמבנה הירוק של אינטל בחיפה".

בק הוסיף והסביר כי "כתוצאה מכל הטכנולוגיות הללו רק חמישה אנשים נדרשים ויכולים להכנס לחדר המחשב וכל כניסה שלהם מתועדת. כך הסיכון לתקלות כתוצאה מטעויות אנוש קטן".

גם נושא הביטחון קיבל תשומת לב. חדר המחשבים הוא חדר מכופתר. בשעת חרום אפשר לסגור את כל הפתחים שלו ולהישאר שם עד 72 שעות – לרבות אספקת מזון, אנרגיה ואוויר מסונן ונקי. בק סקר את תכנון קיבולת המבנה והסביר כי  "תכננו את המבנה כך שתהיה לנו אפשרות התרחבות ל-20 השנים הבאות. עם זאת, תוך כדי בניית המבנה התרחשה קונסולידציה בשוק שגרמה לכך שהגודל וצריכת האנרגיה של השרתים ומערכות האחסון פחתו, על אף שעוצמתם עלתה . כתוצאה מכך איננו נדרשים אפילו לכל השטח שהקצינו לשלב המעבר הראשוני. השטח המובנה כרגע הוא אלף מ"ר (וגם הוא לא מנוצל עד הסוף) ויש לנו עוד 500 מ"ר להתרחבות עתידית".

על פרויקט המעבר הסביר בק כי "היה מורכב וכלל רכישה מתוכננת מראש של מחשב מיינפריים, העברת השרתים לארונות לפי תחום בנקאי, ארכה חודשיים ושבוע. את מעבר העובדים עשינו בשתי פעימות – שני ימי חמישי רצופים שבהם העובדים ארזו את חפציהם בסוף היום, וביום ראשון כבר עבדו במקום החדש. הבניין מתוכנן לאלף עובדים, כרגע עובדים בו 700 אנשי מתף ועוד כמאה עובדי חברות פרויקטים".

לעבוד כמעט ללא הפסקה בסטנדרט הכי גבוה

חיים חן, סמנכ"ל המכירות והשיווק של גירית, אמר כי מטרת המפגש היתה להציג למנמ"רים את אחת ממערכות הדטה סנטר המתוחכמות שהוקמו בארץ בתקופה האחרונה. "אנחנו היינו האינטגרטור הראשי של כל תשתיות התקשורת באתר – גם בחדר המחשבים וגם במשרדים. באתר הזה יושמו מספר טכנולוגיות חדשות ומובילות בעולם, בין היתר טכנולוגיות של קירור פאסיבי על ידי ארובות פאסיביות, מערכות תקשורת מבוססות POL עבור מערכות ה-BMS  (ר"ת Building Management System), מערכת DCIM המנהלת את חדר המחשב ומערכת ה-RFID שכאמור משמשת למעקב בזמן אמת אחר מיקומו של כל שרת באולם הענק. כאשר המטרה היא שחדר המחשב יעמוד בתקן בתקן של TIER 4 – כלומר שיעבוד כמעט ללא הפסקה בסטנדרט הכי גבוה עם אפשרות הרחבה של כמעט עד 100%".

חיים חן, סמנכ"ל המכירות והשיווק של גירית מערכות בקרה ותקשורת

חיים חן, סמנכ"ל המכירות והשיווק של גירית מערכות בקרה ותקשורת

בהמשך הציגו שלושה נציגים של חברות שהציוד שלהם הותקן במתף. אסף ברדן, מנהל הנדסת מערכות ניהול מבנים באיזור אירופה ב-Zhone, תיאר את רשת התקשורת שכמעט כולה – פרט למטרים ספורים בתוך כל חדר, היא תשתית אופטית-פאסיבית (FiberLAN) החוסכת התקנת שרתים ונתבים ומאפשרת מהירויות העברת נתונים גבוהות. "לקחנו טכנולוגיה מוכחת שנמצאת אצל מפעילי תקשורת והבאנו אותה לארגונים. מלבד החסכון באנרגיה אנו גם חוסכים במקום שקודם שימש לכל השרתים והנתבים, ועכשיו אפשר להשתמש בו לצרכים אחרים של הארגון".

עמוס פורן, מנהל טכני ביונירום תיאר את מערכות האל-פסק הדינאמיות DUPS – מערכות חשמל בתצורת Isolated Parallel המיועדת למרכזי מחשוב גדולים, אשר מכילים גלגל תנופה המספק את האנרגיה הדרושה עבור הגנרטורים, להיכנס לפעולה מבלי להפסיק את פעילות האתר אפילו לשניה אחת.

ג'ון ברקר, מנהל טכני לאיזור אירופה ב-CPI תיאר את הדרכים להפחתת צריכת האנרגיה בדטה סנטר של מתף – כאמור תוך שימוש מירבי באמצעי קירור פאסיביים שמאפשרים חסכון רב באנרגיה.

בתום ההרצאות ערך עמי בן פורת, סמנכ"ל הטכנולוגיות של מתף, סיור נדיר בתוככי חדר השרתים, שם הציג הלכה למעשה את מערכות החשמל מארבעת המקורות, כשכל ארון שרתים מקבל חשמל במקביל משניים מתוכם, את הרצפה הצפה ומערכות הקירור ומיזוג האוויר וכן את החדר שבו נעשות ההרכבות המונעות כניסות מיותרות לחדר השרתים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים