דו"ח: "סייבר – מהאיומים הגדולים על כלכלת העולם"

הדו"ח, שנערך לקראת פורום דאבוס, ממקם את איומי הסייבר מדורגת במקום גבוה למדי - מעל משברי מזון, סכסוכים בין מדינות, פיגועי טרור והתפשטות מגפות ● האיומים הקיברנטיים מדורגים מתחת לשינויי האקלים, משברים פיננסיים וההגירה ההמונית

עובדים מהבית. הטרוריסטים הקיברנטיים. אילוסטרציה: BigStock

הסייבר הוא מהאיומים הגדולים ביותר על עסקים בעולם, כך עולה מדו"ח שהוכן לקראת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס.

הפורום הכלכלי העולמי (WEF), המתכנס מדי שנה בדאבוס, ייפתח ביום ד' השבוע. הפורום יארח יותר מ-40 ראשי מדינות, וכן 2,500 מנהיגים עסקיים וחברתיים, ביניהם מנכ"לי חברות IT רבים.

בדו"ח סיכונים גלובלי שהוכן לקראת הפורום, נמנים סיכוני הסייבר כאחד האיומים הגדולים ביותר לעסקים ברחבי העולם. הדו"ח מפרט את חששות הפורום, ומה נדרש מהעולם לחשוש ממנו. איומי הסייבר ואמצעי ההגנה ממנו נכללים בדו"ח זו השנה השלישית, והמגמה העולמית, של תלות בעולם הקיברנטי מדורגת במקום השלישי בחשיבותה.

קטגוריית איומי הסייבר מדורגת במקום גבוה למדי: יותר גבוה ממשברי מזון, סכסוכים בין מדינות, פיגועי טרור והתפשטות מגפות. איומי הסייבר מדורגים מתחת לשינויי האקלים, משברים פיננסיים וההגירה ההמונית.

ב-140 מכלכלות מדינות בעולם, מציין הדו"ח, מתקפות סייבר מדורגות בין עשרת האיומים העליונים על אותן כלכלות. ארצות הברית היא המאוימת ביותר ממתקפות סייבר, בשל ההשפעות של אותן מתקפות סייבר, העלולות לפגוע בכלכלתה.

על פי הדו"ח, כלכלות הנסמכות על טכנולוגיות של חיבוריות וקישוריות, דוגמת אלו של אסיה ואירופה, הן הצריכות לחשוש יותר מכולן. "זה חשש שרק יילך ויגדל, ככל שמגמת הקישוריות תתרחב", נכתב בדו"ח. "ככל שהאינטרנט של דברים מוביל ליותר ויותר קשרים בין אנשים ומכונות, התלות בעולם הסייבר – הנחשבת כמגמה העולמית השלישית בחשיבותה – תגדל, ותביא לגידול צפוי בסיכויי ההתממשות של מתקפות סייבר, עם השפעות סביבתיות".

עולם תלוי – מחשבים ורשת

ככל שהתלות בעולם הקיברנטי עולה, נכתב בדו"ח, "הקישוריות והתלויות ההדדיות – הנובעות מהתבססות על אותה קישוריות, עלולות לצמצם את יכולתם של ארגונים להגן על עצמם באופן מלא".

"ישנם שני תחומים של חשש ודאגה, נכתב בדו"ח, "מהם ארגונים נוטים להתעלם לעתים קרובות: אינטרנט נייד וחיבורי מכונה למכונה. חיוני לשלב ניהול פיזי ו-וירטואלי, לחזק את החוסן של תהליכים עסקיים בארגוניים, ולמנף טכנולוגיות תומכות".

בעוד הדו"ח קובע בבירור כי הגנת הסייבר היא אחד האיומים העיקריים ליציבות הכלכלית בשנת 2016, הוא מציין כי החשש מאיום הסייבר פחת – מאז הקטגוריה הוצגה בראשונה בדו"ח השנתי ב-2012.

טים גריבסון, מנהל ואסטרטג הגנת סייבר בחטיבת מוצרי אבטחת מידע לארגונים, HP לאזור EMEA, אמר לאנשים ומחשביםלפני שבועות ספורים כי "השנה-שנתיים האחרונות מתאפיינות בצונאמי של מתקפות. הרעים נהיים טובים יותר בתחומם, משתכללים ומתוחכמים יותר ויותר, ולא משנה מה נעשה וכמה נשקיע – הם עדיין יקדימו אותנו בצעד אחד לפחות".

"אני מחלק את כלל הארגונים בעולם לשני סוגים", אמר גריבסון. "ארגונים שהותקפו ויודעים שהותקפו, וארגונים שהותקפו ושפשוט אינם יודעים על כך. הדבר הראשון שהמנמ"ר ומנהל האבטחה שלו צריכים לעשות זה לשנות את התפיסה בה הם אוחזים, לפיהם הארגון שלהם לא הותקף. הייתי מנמ"ר ומנהל אבטחה בארגון אחד או שניים בחיי, ואני יודע כמה קשה לערוך שינוי תפיסתי שכזה".

לדבריו, "הלא ידוע שהוא אינו ידוע – הוא הבעייתי. מנהלי האבטחה טובעים במידע אודות המתקפות והמותקפים, ובזמן הזה הם עצמם הותקפו. יש יותר מדי רעש – אז הרעים ניצלו את הרעש הזה. אבטחת מידע הייתה תמיד בעיה. אלא שכעת רעים הופכים להיות טובים יותר במובן שהם משתכללים".

מי בא מה-IT?

בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס ישתתפו מנהיגים של מדינות ה-G20, ולצידם, ג'ק מא, יו"ר קבוצת עליבאבא (Alibaba), יא-צ'ין ז'אנג, נשיא באידו (Baidu), ג'ון צ'יימברס, יו"ר סיסקו (Cisco), מייקל דל, יו"ר ומנכ"ל דל (Dell); שריל סנדברג, מנהלת התפעול של פייסבוק (Facebook), אריק שמידט, יו"ר פעיל של אלפבית (Alphabet), ומג ויטמן, נשיאה ומנכ"לית HPE.

הנושא המוביל של הכנס השנה, הינו המהפכה התעשייתית הרביעית, וכיצד יש לנהל אותה. המהפכה התעשייתית הרביעית מתייחסת להשתלבות של טכנולוגיות בעולמות הפיזיים, הדיגיטליים והביולוגיים – דבר היוצר יכולות חדשות לחלוטין ומשפיע באופן דרמטי על מערכות פוליטיות, חברתיות וכלכליות. המהפכה הזו מתייחסת לשינוי המתמיד שעוברות החברה והכלכלה שלנו, שינוי המונע על ידי התקדמות בתחומי הבינה המלאכותית, הרובוטיקה, כלי הרכב האוטונומיים, ההדפסה בתלת מימד, הננו-טכנולוגיה ותחומים אחרים במדע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים