בנק לאומי מקים ענן היברידי בעשרות מיליוני שקלים

הפרויקט צפוי להימשך עד סוף השנה והוא נעשה בשיתוף EMC ו-VMware ישראל ● דן ירושלמי, ראש חטיבת לאומי טכנולוגיות, אמר בראיון לאנשים ומחשבים כי "מעבר לפעילות בבנקאות הדיגיטלית הוא כמו מעבר מ-GPS ל-Waze"

דן ירושלמי, המנמ"ר הפורש של בנק לאומי. צילום: פלי הנמר

מערך ה-IT של בנק לאומי מקים ענן היברידי לתשתיות – כך נודע לאנשים ומחשבים. הפרויקט החל בנובמבר האחרון ויסתיים עד שלהי 2016. מוביל את הפרויקט דן ירושלמי, ראש חטיבת לאומי טכנולוגיות וחבר הנהלת הבנק, והוא נעשה בשיתוף EMC ו-VMware ישראל. תקציבו לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי הוא עומד על עשרות מיליוני שקלים.

ירושלמי התראיין לאנשים ומחשבים לרגל זכיית לאומי טכנולוגיות בפרס אלוף האלופים ב-IT Awards 2015 (לפירוט הפרויקטים והנימוקים לחצו כאן). לדבריו, "השנה נממש את הענן ההיברידי, מבוסס תפיסת SDDC (ר"ת Software Defined Data Center)". הוא ציין כי "החזון הוא שאת כל מה שכדאי להוציא החוצה נוציא לענן הציבורי. בסופו של הפרויקט, עסקי הליבה יימצאו בדטה סנטר שלנו בלוד, בענן פרטי, ובענן הציבורי יהיו תחומי הבדיקות ואבטחת איכות הפיתוח". ירושלמי ציין שבנק לאומי הוא הראשון בעולם הבנקאות בישראל למימוש SDDC.

CRM והבנק הדיגיטלי

לפני כחצי שנה פורסם בלעדית באנשים ומחשבים שבנק לאומי העלה מערכת CRM של Salesforce בפרויקט ענק בהיקף עשרות מיליוני שקלים. עד היום, בנקים לא העבירו מערכות IT חשובות שלהם לענן, בגלל הרגולציה. פלטפורמת ה-CRM החדשה שהוטמעה בלאומי מכוונת גם למשתמשי המובייל ותוכננה כדי למנף את הענן, הרישות החברתי והמובייל יחדיו, במטרה להעביר את הבנק לעידן חדש של מתן שירות ופנייה ללקוחות. "קיבלנו את האישור הנדרש מבנק ישראל להעברת יישום בנקאי משמעותי לענן", ציין ירושלמי.

כמו כן, כפי שפורסם באנשים ומחשבים במאי האחרון, לאומי הוא הבנק הראשון שביצע את המהלך המשמעותי לבניית בנק דיגיטלי. הפרויקט החל אשתקד וכיום כבר מפרסם הבנק בנושא באמצעי התקשורת.

ירושלמי הגדיר בנק דיגיטלי כ-"בנק שהלקוח יכול לעשות בו את כל הפעולות מכל מקום, בכל זמן, בפשטות ובתנועה. הפעילות בבנקאות הדיגיטלית שאנחנו מקימים בימים אלה תדמה בעיניי למעבר מ-GPS ל-Waze".

לדבריו, "הבנק הדיגיטלי לא מכוון לשכבת גיל מסוימת אלא פונה לכל הלקוחות שמעוניינים לבצע פעולות בפשטות מכל מקום ובכל זמן, ובפרט ללקוחות מוטי הטכנולוגיה והחדשנות. המעבר לבנק הדיגיטלי נועד לענות על הרצון של הלקוחות. הלקוח הוא זה שקובע כיצד הוא רוצה לצרוך את הבנקאות שלו: יש כאלה שרוצים לעשות זאת בערוצים הדיגיטליים המתקדמים ביותר ויש לקוחות שרוצים לבצע את הפעולות שלהם בסניף. לאומי מחויב לתת את המענה הטוב ביותר לכל בחירה".

על פי ירושלמי, תשתיות הליבה של הבנק הדיגיטלי תתבססנה על מערכות טמנוס (Temenos), שישמשו גם לאזורים נוספים בבנק. "התשתיות של הבנק הדיגיטלי הן הסנונית הראשונה לעולם החדש", אמר. "זה יתאפיין בשילוב של מערכות ליבה חדשות עם סביבות ישנות ועם אוטומציה מלאה של בניית סביבות והפצת קוד לסביבות". הוא הוסיף ש-"במקביל, נשפר משמעותית את האפליקציות ואת יכולות לקוחות הקצה, בכל הקשור להקלה בחוויית התשלומים, עם שירותים חדשניים. כל זה יקרה השנה".

מצוקות מנהל ארגון ה-IT ואתגרי הסייבר

בהמשך הראיון דיבר ירושלמי על האתגרים בפניהם עומד מנהל ה-IT של ימינו. הוא ציין ש-"עליו להשתלב באסטרטגיה של יצירת ערך עסקי לארגונו, להתייעל ולשפר את חוויית השימוש של העובדים והלקוחות. כל זה נעשה תוך שינויים בעולם העסקי והתחרותי, עם 'מטרות נעות' – בזמן קצר, עלות נמוכה וצורך בגמישות רבה ותגובה מהירה לשינויים. בלאומי, ההשקעה התקציבית ב-IT היא כזו שמאפשרת לפעול, לטובת הגמישות הנדרשת".

עוד הוא אמר כי "הדרך להתמודדות עם אבטחת המידע והגנת הסייבר דורשת שינוי ומבט הוליסטי. מרחב ההגנה צריך להיות דיפרנציאלי. לכן, ערכנו שינוי בבנק ובנינו אגף חדש לאבטחה ולסייבר, המטפל באבטחה הפיזית ובאבטחת המידע כאחד".

בהמשך ציין ירושלמי ש-"קבוצת לאומי נערכת כבר בימים אלה ל-2020 ועמלה על בנייתו של מודל הבנקאות העתידי. במסגרת זו, היא מתמקדת בשני ערוצים מרכזיים: העשרת העובדים ופיתוחם בהיבטים המקצועיים והניהוליים, והובלת חדשנות טכנולוגית.

כך, לדוגמה, פיתחו בלאומי טכנולוגיות מסלול איתור ופיתוח טאלנטים בשם מב"ט (ר"ת מנהיגות בטכנולוגיות), במסגרתו מקבלים המנהלים בבנק סט כלים, תוך שימת דגש על הנושאים המרכזיים שנמצאים בליבת הפעילות של הקבוצה. המשתתפים בתוכנית, רובם ככולם עוסקים בתחומי הטכנולוגיה, ייחשפו במהלכה לטכנולוגיות חדשות, יוכשרו להיות ורסטיליים וכמובן, ילמדו להניע ולהוביל תהליכים בתנאים של אי ודאות טכנולוגית, שהם כורח המציאות בעידן של ימינו".

לסיכום אמר ירושלמי כי "קצב השינויים גדל. פעם פרויקטים ארכו שנתיים-שלוש וכיום נדרש לייצר ערך במהירות. אתגר נוסף לכל מנהל IT הוא הצורך לייצר שיווי משקל בין השקעה בתשתיות לתרומה לפונקציות העסקיות. שיווי המשקל הוא בין כמה ה-IT משקיע ביכולת להבין את הלקוח, ובהתאם לספק לו יישומים ושירותים, לעומת ההשקעה בתשתיות, שישפרו את התהליכים העסקיים ויאפשרו בעתיד גמישות והנגשת שירותים מהר יותר. המהפכה הטכנולוגית מעצבת את העסק – הן החוצה, כלפי הלקוח, והן פנימה, לעובדים. הטכנולוגיה משנה את הבנקים ללא הכר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים