2015: גידול בהצטרפות ערבים להיי-טק – "אבל זה עדיין לא מספיק"

יותר מ-200 אקדמאים ערבים הצטרפו השנה לתעשייה באמצעות צופן ● בעמותה מציינים כי שיעור בני המגזר המועסקים בהיי-טק נמוך וכי המטרה שלהם היא לשלש אותו עד 2025

צופן

מספר הערבים שהשתלבו בהיי-טק הישראלי גדל ב-2015, אבל לא בצורה מספקת – כך עולה מסיכום השנה של צופן, עמותה הפועלת לשילובם בתעשייה.

בסך הכול, עמד מספר ההשמות שביצעה צופן של אקדמאים ערבים בענף בשנה החולפת על יותר מ-200, אלא שמדובר עדיין במספר זניח יחסית לתעשייה כולה: אחוז הערבים בהיי-טק הישראלי עומד על 3% בלבד. המטרה של צופן היא להגדיל אותו עד 2025 ל-10%.

"יש מגמה של גידול, ומספר הערבים שנכנסו השנה לחברות ההיי-טק הוא הגבוה ביותר מאז שצופן הוקמה ב-2008, אבל עדיין מדובר באחוזים נמוכים. מצד שני, כבר לא מסתכלים עלינו ושואלים 'למה צריך אתכם?' רבים בתעשייה מבינים שמדובר בצורך אמיתי, הן לחברות הישראליות והן למשק", אמרו דדי פרלמוטר וזיאד חנא. פרלמוטר, לשעבר סגן נשיא אינטל (Intel) העולמית וכיום שותף מנהל בקרן הצמיחה Eucalyptus, וחנא, סמנכ"ל פיתוח ב-Cadence Design Systems, עומדים בראש מועצה ציבורית שמקדמת את סוגיית שילוב הערבים בהיי-טק והבאת חברות מהענף לישובים ערביים.

זיאד חנא, סמנכ"ל פיתוח ב-Cadence Design Systems

זיאד חנא, סמנכ"ל פיתוח ב-Cadence Design Systems

למועצה הצטרפו עשרות בכירים ערבים ויהודים בתעשיית ההיי-טק, בכלכלה ובחינוך. בשבוע שעבר נפגשו חבריה לישיבתם הראשונה, בה דנו במטרות המועצה ובדרכים לקידומן.

"אנחנו מוכיחים לכל הספקנים שזה אפשרי"

לדברי חנא, "הצמיחה המתמדת במספר המובילים והמועסקים בהיי-טק ובמגוון הפעילויות בקהילה הערבית הוכיחה לכל הספקנים שזה אפשרי, שאפשר לייצר היי-טק גם במגזר הערבי. דוגמה טובה לכך היא נצרת. יש כוח אדם איכותי, נדל"ן ומעל הכול יש מוטיבציה אדירה ופוטנציאל בקרב הצעירים הערבים. כעת, צריך למנף את ההצלחה לאזורים נוספים בארץ".

דדי פרלמוטר, לשעבר סגן נשיא אינטל העולמית

דדי פרלמוטר, לשעבר סגן נשיא אינטל העולמית

פרלמוטר אמר כי "צריך לברך על כך שרואים יותר ערבים בהיי-טק, ועדיין – יש לזכור שבכל רגע נתון חסרים כ-5,000 עובדים בענף ומצד שני, הערבים מהווים רק 3% מהמועסקים בו. 2016 צריכה להיות שנה של התקדמות דרמטית בכל הנוגע לשילוב ערבים בהיי-טק. זה גלגל ההצלה לענף שהמדינה נשענת עליו, שזקוק נואשות לכוח אדם איכותי".

בצופן, שכאמור – הצליחה לגייס השנה יותר מ-200 ערבים לתעשיית ההיי-טק הישראלית, מתוך 750 מאז שנוסד הארגון, רואים ב-2015 שנת מפנה. "תעשיית ההיי-טק מחפשת את הדרכים לגיוס אקדמאים ערבים, כפי שראינו ביריד התעסוקה שקיימנו השנה, בו השתתפו 20 חברות ומעל 350 מועמדים", אמר פז הירשמן, מנכ"ל משותף בארגון. "את המפנה הזה צריך למנף ולקדם באמצעותו גם את האופציה לחיים משותפים ושוויוניים יותר בישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים