מובילאיי תתקין את Shield Plus בעיר שתזכה ב-Smart Cities Challenge

כך הכריז אנתוני פוקס, שר התחבורה האמריקני, ב-CES ● מדובר במערכת למניעת תאונות בין אוטובוסים להולכי רגל ורוכבי אופניים, אשר החברה תתקין על כל האוטובוסים בעיר

מימין: וולקמר דנר, מנכ"ל בוש; אנתוני פוקס, שר התחבורה האמריקני; סטיבן מולנקוף, מנכ"ל קוואלקום; ופרופ' אמנון שעשוע, מייסד יו"ר ו-CTO של מובילאיי. צילום: אבי בליזובסקי

מובילאיי (Mobileye) תתקין את מערכת Shield Plus למניעת תאונות בין אוטובוסים להולכי רגל ורוכבי אופניים על כל האוטובוסים בעיר שתזכה בתחרות Smart Cities Challenge. כך הכריז שר התחבורה האמריקני, אנתוני פוקס בפאנל שעסק באתגרי התחבורה העירונית בעתיד.

בפאנל השתתפו גם ד"ר וולקמר דנר, מנכ"ל בוש (Bosch) המייצרת בין היתר גם מערכות תשתית עירוניות; סטיבן מולנקוף, מנכ"ל קוואלקום (Qualcomm); ופרופ' אמנון שעשוע, מייסד יו"ר ו-CTO של מובילאיי. את הפאנל הנחה פרופ' קנת לרסון מנהל Changing Places.

"החלטתי לקחת דוגמה מ-XPRIZE של גוגל (Google)" אמר פוקס. "ולפתוח את תחרות Cites Transportation Challeng, שבה מתחרות מאות ערים ברחבי ארצות הברית על תקציב מיוחד בשווי 40 מיליון דולרים, בהעלאת רעיונות כיצד להפוך את התחבורה בעירם לחכמה ובטוחה יותר". משרד התחבורה הפדרלי האמריקני גם יזם פיתוח של מערכות תקשורת מרכב לרכב שלדבריו יצא לדרך שנה.

פוקס אמר כי "אנחנו בתקופה שבה חלים שיפורים רבים בטכנולוגיית התחבורה המספקים הזדמנויות רבות כדי לנצלה. על השלטונות המקומיים לחשוב כיצד לנצל אותם כדי לשפר את התחבורה בערים. מטרתה של תחרות Smart Cities Challenge – לגרום לראשי הערים למצוא רעיונות כיצד לייעל את התחבורה, לצמצם את התחממות כדור הארץ ולהגדיל את בטיחותה. העיר הזוכה תקבל תקציב מיוחד של 40 מיליון דולר שנועד לה כדי לבצע את התוכנית. מנכ"ל בוש הציע להוסיף עוד 10 מיליון דולרים, והיום אני שמח לבשר שמובילאיי הודיעה כי תתקין את מערכות Shield Plus על כל האוטובוסים בעיר הזוכה.

600 אלף הרוגים

מעל 600 אלף בני אדם נהרגים כהולכי רגל, רוכבי אופניים ומשתמשי דרך אחרים בתאונות דרכים מדי שנה ברחבי העולם. רבות מהתאונות נגרמות בין כלי רכב גדולים לבין הולכי רגל או רוכבי אופניים, בעיקר אוטובוסים במרכזי הערים. לפיכך פיתחה מובילאיי את מערכת Shield Plus המכסה במצלמות חכמות את הנקודות העיוורות של נהג האוטובוס. המערכת מתריעה אם ישנו אדם שהאוטובוס עלול לסכן אותו, ומאפשרת לנהג לעצור את הרכב ולמנוע את התאונה. בנוסף, המערכת מדווחת לענן באמצעות ניתוח Big Data בזמן אמת, ומתריעה על אותם מקומות בהם מתרחשות כמעט תאונות ולטפל בהם נקודתית.

מנחה הפאנל, לרסון, אמר כי  שינוי בהגדרת המכונית ובתשתית התחבורה אינו סתם שינוי הדרגתי, אלא ממש שינוי בהגדרת המושג עיר. הערים המרשימות של ימי הביניים באירופה, קמו מאוסף של כפרים שכל אחד מהם התאפיין ברוחב שניתן לחצות אותו ברגל בתוך 20 דקות. כל זה השתנה בסביבות 1880 עם פיתוח הרכבות והחשמליות. שינוי זה אפשר לערים להתפשט לאורך פסי הרכבת. הדברים השתנו פעם נוספת בשנות העשרים של המאה הקודמת עם המצאת המכונית שאפשרה נדידה מכל מקום לכל מקום, וכך הערים התפשטו לכל עבר. בתחילה ההתפשטות היתה למרחק גדול עם בניה דלילה, כמו למשל בלוס אנגל'ס, ואחר כך התפשטות על פני מרחב עצום תוך בניה לגובה (שנחאי). התוצאה, פקקי תנועה אדירים. כיום 90% מצמיחת האוכלוסייה מתרחשת בערים, מה שמוסיף אתגרים אבל גם מאפשר למצוא פתרונות מרכזיים שיכסו את מרבית האוכלוסיה.

דנר הוסיף כי "העתיד של המכונית נע לעבר מכונית חשמלית, מקושרת ואוטונומית. כבר היום יש מכוניות המחנות את עצמן. הרכב יהפוך לעוזר אישי אמיתי. צריך לתכנן לא רק את התחבורה, אלא את כל מה שמסביב. אנו מכנים זאת Byond Mobility. אנו נמצאים בעידן שבו הכל הופך להיות חכם. דוגמה מתחום אחר – היום עיריות רבות מחליפות את תאורת הרחוב למערכות LED במטרה לחסוך אנרגיה. מדוע למעשה שנחליף נורה טיפשית אחת בנורה טיפשית אחרת, נורות חכמות יוכלו לזהות מתי אנשים נמצאים באזור כדי לא לבזבז חשמל. הנורות גם יכולות לשמש כחיישנים מקומיים עבור העירייה".

מולנקוף אמר כי "כל דבר יהיה מקושר, והדבר ישנה את החיים לחלוטין. הדבר דורש המון תיאום, זה אתגר גדול מאוד. יש הזדמנות אחת בחיי עיר לבצע מודרניזציה, וחשוב שהתהליך הזה יתבצע בדרך הטובה ביותר".

בהמשך דנו משתתפי הפאנל באתגר המכוניות האוטונומיות. לדברי המנחה, ייתכן שכל המחשבה על הבעלות על מכונית תשתנה, אולי כל התחבורה תהיה בסגנון אובר (Uber) עם מכונות אוטונומיות שיביאו את התושבים ממקום למקום בתוך העיר – למשל מתחנות התחבורה הציבורית עד לכתובת המבוקשת בתוך העיר. שעשוע העריך כי בעידן המכוניות האוטונומיות יצטמצם מספר התאונות בסדרי גודל, פחות מאחוז מאשר היום. "זה לא יתאפס לחלוטין כי תמיד יהיו טעויות אנוש, גם מצידם של הולכי רגל, ובפרט כשתהליך ההחלפה יהיה ארוך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים