חיל הים יעלה מערכות שו"ב חדשות על ספינותיו בפרויקט מיחשוב שאפתני בהיקף מיליוני שקלים

המערכות החדשות תחלפנה מערכות שו"ב קיימות מגרסאות קודמות, כמו גם בחלק מהמקרים החלפה של מערכת ישנה, בת 18 שנים, מתוצרת אלביט, שעדיין מצויה בשימוש בחלק קטן מהספינות ● "אחד הדגשים בפיתוח היה להיענות לדרישה לנוחות שימוש במערכות טפסים, ולכן הוחלט על מעבר לעבודה במערכת ההפעלה חלונות 7", אמר לאנשים ומחשבים אלוף משנה עודד פישר, מפקד מרכז התיקשוב של חיל הים ● פרסום ראשון

מערך ה-IT בחיל הים השלים באחרונה פיתוח מערכות שליטה ובקרה (שו"ב) חדשות עבור ספינות הטילים שלו, וישלים בקרוב את העלאתן לאוויר למימוש מבצעי – כך נודע לאנשים ומחשבים. המערכות החדשות תחלפנה מערכות שו"ב קיימות מגרסאות קודמות, כמו גם בחלק מהמקרים החלפה של מערכת ישנה, בת 18 שנים, מתוצרת אלביט, שעדיין מצויה בשימוש בחלק קטן מהספינות. היקפו הכספי של פרויקט הפיתוח נאמד בכמה מיליוני שקלים.

פיתוח הגרסה האחרונה של מערכות השו"ב החל במחצית 2006 וארך כשלוש שנים. הפיתוח נעשה ברובו "בתוך הבית", על ידי מרכז התיקשוב בחיל הים, גוף ה-IT המבצעי של הזרוע, עם סיוע מהתעשייה האזרחית במודל מיקור-חוץ. יצוין, כי לחיל הים יש גוף IT נוסף, המטפל במערכות הלוגיסטיות ותומכות הלחימה.

"הרציונל בהחלפת המערכות להקל ולייעל את השימוש", אמר לאנשים ומחשבים אלוף משנה עודד פישר, מפקד מרכז התיקשוב של חיל הים. "בשנים הרבות שהמערכות הללו היו בשימוש, התגלו בעיות בחומרה, והיה לנו קושי לממשק את הסנסורים למערכת, כמו גם קושי לממשק בין המערכות הקיימות – למערכות ה-IT המבצעיות החדשות שברשותנו".

אחד הדגשים בפיתוח שנעשה בפרויקט האחרון, אמר אל"מ פישר, היה להיענות לדרישה לנוחות שימוש במערכות טפסים המנהלות את המערכות. לכן, הוחלט על מעבר לעבודה במערכת ההפעלה חלונות 7 (Windows 7). "הטכנולוגיה שמגיעה עם חלונות 7 מספקת אפשרות לבנות טפסים הדרושים לניהול המערכת בצורה נוחה יותר", אמר פישר, "ולא רצינו לפתח מערכת טפסים בלינוקס (Linux). לכן החלטנו להפעיל על כל מחשב במערכת שתי מערכות הפעלה". סיבה נוספת, ציין, היתה הרצון לעבוד בצורה אחידה. לכן הם פיתחו בתוך מערכת השו"ב מחשבים, שבקרביים שלהם יש מערכת הפעלה לינוקס, ומקדימה יש תצוגה חלונאית בתצורת קליינט סרבר (Client Server).

אל"מ פישר סיים בציינו, כי חיל הים נמצא בתהליך של רכישת ספינות נוספות. "אנחנו בוחנים אילו מערכות לניהול לחימה תוכנסנה לספינות אלו", סיכם. "ישנן כמה אפשרויות: אלו של לוקהיד-מרטין או ריית'און, אלו של התעשיה המקומית או המשך פיתוח מערכות השו"ב שעסקנו בפיתוחן בשנים האחרונות".

שם המשחק: שו"ב
עד תחילת שנות התשעים היו לחיל הים מגוון מערכות IT, שפותחו בחוסר אחידות, במקומות שונים וללא תפיסה מרכזית. השינוי בפרוטוקולים שלהן דרש מאמצים רבים והן נפלו לעיתים בשל כך. אז החלו להשקיע בחיל הים בפיתוח יכולות שו"ב. מערכות שו"ב אוספות מידע מכל הסנסורים, הנמצאים במקומות שונים, ומציגות תמונת מצב משולבת, מבצעית ומודיעינית, הנותנת תמונה מלאה על הקורה בזירה. המידע זמין על הספינות, על מערכות השליטה בחוף, ובמשולב עם חיל האוויר.

בתחילת העשור הקודם, הוטל על מרכז התיקשוב בחיל הים לפתח מערכת שו"ב לספינות נצ"ל, נגד צוללות, ולהוכיח את יכולת המערכת על אחת הספינות. הפיתוח הורחב לכלל ספינות הטילים בחיל הים, ולאחר מכן למערך השליטה החופי, ולכלל המערכים המוטסים והמושטים בחיל. אופי מערכות השו"ב השתנה – לא רק לאור איכות ואופי המידע שהתקבל מהחיישנים, אלא גם עם עליית חשיבות השו"ב והפיכתה למרכזית בתהליכי הלחימה. מערכות השו"ב הן מערכות אינטגרטיביות לבניית תמונה, לשליטה ולסינכרון כלל מערכות הלחימה. מערך השו"ב תומך בהחלטות מבצעיות וביישום פעולות יעיל ומהיר יותר מהאויב.

השו"ב הוא יכולת הליבה של חיל הים, ומהווה מכפיל כוח. זירת הקרב הימית מאד שונה מזו היבשתית, או האווירית: הן בונות תמונת עולם ימי, שזו מסובכת: בים יש מעט אויבים, ולעומת זאת הרבה אוניות נייטרליות. נדרשת יצירת תמונת עולם ממוחשבת, שתספק למפקד את היכולת להתמודד עם כמות כה גדולה של מידע, ויכולת לנפות חלק ממנו. מערכות השו"ב לוקחות מידע גולמי רב, ומפיקות ממנו ידע, המסייע למפקד בקבלת ההחלטות.

קו המוצרים של חיל הים בתחום מערכות השו"ב, משפחת ה-"זוהרים", הוא המתקדם ביותר בצבא, אמר בעבר לאנשים ומחשבים קצין בכיר בחיל. מערכות השו"ב נמצאות על גבי כל הפלטפורמות הימיות – בים – בספינות ובצוללות, באוויר וביבשה. כל המערכות מתממשקות אחת לשניה – הסטי"ל, החוף, המסוק והצוללת, והדבר עוזר לקרב המשולב. "יש לחיל הים יכולת ייחודית בתחום השו"ב, של רמת שילוב בין המערכות, שאין כמעט לאף צי בעולם, כולל זה האמריקני", הוסיף הקצין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים