ג'ף בר, AWS: "אם אנחנו מזהים שהלקוחות צריכים משהו שעוד אין לנו – נפתח את זה"

בר, אחד האוונגליסטים לתחום הענן ב-Amazon Web Services, הסביר כי לאמזון יש את היכולות הטכנולוגיות לפתח כמעט כל דבר שצריך, אבל היא לא מפתחת מוצרי תוכנה וגם לא קונה מוצרי תוכנה של יצרני תוכנה כדי לשווק ללקוחות

12/10/2015 11:07
ג'ף בר, אוונגליסט לתחום הענן של AWS

ד"ר וורנר ווגלס ה-CTO של אמזון (Amazon) חשף סדרה חדשה של כלי עבודה למפתחי שירותים ויישומים בתחום שירותי הענן. כלי פיתוח אלה עובדים על פלטפורמת Lambda, פרי פיתוח עצמי של החברה.

לפי ד"ר ווגלס, מפתחי שירותי ענן יכולים לפתח בחינם שירותים כל עוד הם דורשים עד מיליון שאילתות בחודש ועד 400 אלף ג'יגה זמן מעבד לחודש!

בנוסף על חידושים אלו, הכריז ד"ר ווגלס גם על אופציה לפתח יישומים ושירותים בשפת פיית'ון החביבה על קהילת המפתחים, ולאחר סיום הפיתוח יכול התוכניתן לייבא את היישום לתוך סביבת שירותי הענן של אמזון בקלות ובפשטות. המשמעות הישירה ממהלך זה הוא שאמזון מאפשרת לפלטפמורת שירותי הענן שלה להיות עוד יותר זמינה ועוד יותר פתוחה לקוד שנכתב על ידי מתכנת חיצוני.

ד"ר וורנר ווגלס ה-CTO של אמזון. צילום: אבנר פרנק

ד"ר וורנר ווגלס ה-CTO של אמזון. צילום: אבנר פרנק

בתחום המובייל הציגה AWS שירות חדש המאפשר למפתח לבנות יישום או שירות או מיקרו-שירות בעמדת הפיתוח שלו, לאחר מכן להעלות אותה ל- Lambda לצורך בדיקות וניסיונות. לאחר סיום העבודה על השירות, המפתח יכול להחליט אם הוא רוצה שהשירות יהיה זמין לסביבת iOS או אנדרואיד (Android) או Windows. בפועל, המשמעות היא שמפתח לא צריך להחזיק כמה גרסאות של השירות אלא לנהל רק גרסה אחת, ו- Lambda עושה עבורה את ההמרה למערכת הפעלה של הלקוח – דבר שמקצר משמעותית את משך הזמן משלב הפיתוח ועד המימוש בטלפון הנייד של הלקוח הסופי.

האינטרנט של דברים ושירותי הענן

במהלך הכנס, הציגה AWS כיצד שירותי הענן מאפשרים שימושים רב תכליתיים ברכיבי האינטרנט של הדברים. עד לפני שנים, האינטרנט של הדברים היה בחזקת רעיון עם פוטנציאל מרתק, אבל המימוש נתקל בקשיים כגון יכולות קליטה בזמן אמת של מידע רציף (Streaming), היכולת לאחסן את הכמויות האדירות של הנתונים מהרכיבים, וכמובן היכולת להשתמש בנתונים אלו.

הכניסה של מוצרי Big Data מאפשרת כעת את הפיכת האינטרנט של הדברים למימוש בתוך שירותי הענן, ולכן כאשר BMW משלבת רכיבי אינטרנט של הדברים שמשדרים לרשת נתונים אודות הרכב והנסיעה בזמן אמת, פלטפורמת שירותי הרשת של AWS קוראת את מיליוני הנתונים, מאחסנת אותם ומבצעת בהם מחקר ואנליטקות בזמן אמת. לכן כעת יכולה בקרת התנועה ברמה עירונית וארצית לווסת את התעבורה על פי מידע אמיתי.

הכנס השנתי של AWS . צילום: אבנר פרנק

הכנס השנתי של AWS . צילום: אבנר פרנק

לדברי ד"ר ווגלס, השימוש הקלאסי של האינטרנט של הדברים כדי לנהל את מלאי המוצרים במקרר הוא רק קצה הקרחון, מפני שהניצול האמיתי של יכולות אלו צריך להיות ניהול מה שקורה בפח האשפה בשילוב עם הדיווחים על מצבו הפיזיולוגי בריאותי של בן האדם. האגרגציה של הנתונים של כל האוכלוסיה תביא למצב בו מערכת המידע מחליטה איזה זרעים של ירקות צריך לגדל היום, כדי שבעוד תקופת זמן יהיה לבן אדם ספציפי וגם לקהילה מסוימת מה לאכול. ההשלכות הן מרחיקות לכת, החל משליטה בניהול המעשי והכלכלי של תעשיית המזון וכלה בניהול אוטומטי של כל שרשרת המזון.

ד"ר ווגלס הציג עוד שימושים מעשיים מתחום האינטרנט של הדברים למשל Waze, Uber, ו-Gett, אבל גם את האפליקציה שפיתח מועדון הכדורגל של ברצלונה לאוהדים, או השימוש שעושה תעשיית הרכב בשילוב רכיבי אינטרנט של דברים.

ד"ר וורנר ווגלס ה-CTO של אמזון. צילום: אבנר פרנק

ד"ר וורנר ווגלס ה-CTO של אמזון. צילום: אבנר פרנק

דגש מיוחד שם ד"ר ווגלס לפיתוח ישראלי מקורי בשם SCiO שהוא סורק מולקולרי המאפשר ניתוח של מאכלים וצמחים לגבי המבנה המולקולרי שלהם, וכן כמות הקלוריות שיש בהם. SCiO הוא עוד מרכיב במעבר לניהול שרשרת המזון על ידי מערכות המידע ולא בעזרת כוחות השוק הטבעיים.

האמנם אין הבדל בין אמזון ליבמ?

ג'ף בר, אחד האוונגליסטים לתחום הענן ב-AWS מעסיקה, סיפר בשיחה עם אנשים ומחשבים כיצד AWS ממשיכה לפתח את הפרוטפוליו שלה ואת הפלטפורמה שלה בהתאם למה שהלקוחות מבקשים. לשאלתנו האם נראה בקרוב שירות רשת של ניהול לקוחות (CRM), ענה בר ש-AWS פיתחה, מפתחת ותמשיך לפתח מה שהשוק דורש. יש כיום מערכת ניהול לקוחות בשירותי ענן של Salesforce, אבל אם תהיה דרישה ש-AWS יספקו שירות כזה, אין מניעה לעשות את זה. בר פירט כיצד AWS מתאימה את שירותי הענן למודל השכבות של מערכות המידע (OSI), ולכן פיתחה שירות שמתאים כמעט לכל שכבה.

ל-AWS אין אמנם רכיבי חומרה ברמת השרתים הפיזיים (וזו אולי הסיבה שלדל הייתה נציגות מרשימה בכנס, א.פ), אבל יש לה  מערכת הפעלה שלה (מבוססת Linux), בסיס נתונים (Aurora), תשתיות תקשורת (נתבים בסביבת התוכנה), אחסון (ה-S3 הוותיקה), אפליקציות כמובן, וגם אמצעי גישה ברמת החומרה  (Amazon Kindle).

לשאלת אנשים ומחשבים האם לאמזון יהיה גם טלפון חכם של עצמה ענה בר שהכל תלוי במה הלקוחות ירצו. לאמזון יש את היכולות הטכנולוגיות לפתח כמעט כל דבר שצריך, אבל היא לא מפתחת מוצרי תוכנה וגם לא קונה מוצרי תוכנה של יצרני תוכנה כדי לשווק ללקוחות. "הכיוון של אמזון הוא ברור ופשוט", אמר ג'ף בר, "אם אנחנו מזהים שהלקוחות צריכים משהו שעדיין אין לנו – אנחנו נפתח את זה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים