"מחשוב החשבוניות יצמצם את הנזק הרב למשק"

דיון שנערך היום (ב') בוועדת המדע והטכנולוגיה חשף נתונים עגומים על הנזק הרב שגורמות החשבוניות המזויפות - כ-10 מיליארד שקלים בשנה ● הצעת חוק של ח"כ מיקי לוי מבקשת להסדיר את העניין על ידי מעבר למערכת ממוחשבת

ח"כ מיקי לוי. צילום: כחול לבן

"סך החשבוניות המזויפות במשק מוערך ב-10 מיליארד שקלים בשנה. המערכת הממוחשבת תצמצם את התופעה ואת הנזק הרב שהיא גורמת למשק", כך אמר ח"כ מיקי לוי, לשעבר סגן שר האוצר.

ח"כ לוי דיבר בישיבה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שדנה היום (ב') בהצעת חוק שהגיש, שמבקשת לחייב שימוש במסמכים ממוחשבים שונים בגופים ציבוריים. על פי ההצעה, ספקים למשרדי הממשלה ולגופים מתוקצבים יחויבו לשדר חשבוניות מס באמצעות מערכת מקוונת במקום חשבוניות מודפסות.

לדברי ח"כ לוי, הצעתו נובעת מ-"הרי הארגזים" שראה במסדרונות רשות המיסים כשכיהן כסגן שר האוצר.

בדיון השתתפו גורמים רלוונטיים ממשרדי ממשלה שונים. מיכאל חלמסקי, מנהל פרויקט אופן במשרד האוצר, מסר נתונים על היקף החשבוניות במשרדי הממשלה. "למעט משרדי החוץ והרווחה והמשרדים הביטחוניים, ב-2014 הוגשו 408 אלף חשבוניות על ידי 27,200 ספקים", אמר. "37% מהספקים הגישו חשבונית אחת. 64% הגישו עד חמש חשבוניות ו-81% – עד 11. כמו כן, 69% מהחשבוניות הםן בסך של עד 10,000 שקלים לחשבונית בודדת".

יצוין כי הנתונים מתייחסים למשרדי הממשלה וליחידות הסמך ולא לגופים המתוקצבים, שמספרם מוערך בכמה מאות.

עו"ד רות אופק, נציגת משרד המשפטים, ציינה שההסדר המוצע בהצעת החוק של ח"כ לוי יטיל נטל על הספקים הקטנים. כמו כן, לדבריה, קיים חשש שהטלת חובת משלוח חשבוניות באופן מקוון תפגע בתחרות במשק. בנוסף, עו"ד אופק הצביעה על בעיה של התקשרות באופן זה עם גופים ביטחוניים.

אמיר רובין, נציג רשות ההגבלים העסקיים, ציין כי יש רק שתי חברות שמספקות חתימה דיגיטלית מאושרת. לדבריו, "עובדה זו מעלה חשש לחוסר תחרות בענף".

ח"כ אורי מקלב, יו"ר הוועדה, אמר כי "ההצעה מבקשת להחיל חובת שידור חשבוניות על כל הספקים, לרבות מכולת בשלומי שמוכרת צלחות חד פעמיות לבסיס צבאי קטן סמוך. נזדקק להעניק פטורים לגופים שונים, כגון ספקים קטנים, שלא יעמדו בעלויות רכישת המערכת המקוונת, וכן לגופים ביטחוניים". ח"כ מקלב קרא לנציגי המשק להשתתף בדיונים הבאים על הצעת החוק, כדי שתימנע פגיעה במגזר העסקי ותישמר תחרות הוגנת.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    עד אשר זה יקרה , נראה לי שנכדי יסיימו אוניברסיטה

אירועים קרובים