משרד התחבורה: "על היצרנים להוכיח את ההיתכנות של הרכבים האוטונומיים"

"אנחנו עוקבים מקרוב אחר הנושא ומודעים לטענות של סטארט-אפים על הרגולציה", אמר ד"ר שי סופר, המדען הראשי של המשרד, בכנס שעסק במגמות החדשות בעולם מתפתח זה

ד"ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה. צילום: עדי כהן צדק

"משרד התחבורה עוקב מקרוב מאוד אחרי המגמות המקומיות והגלובליות בעולם הרכבים האוטונומיים, ללא נהג או עם נהגים אבל גם עם בקרות ממוחשבות. אנחנו נמצאים בשלב שבו חובת ההוכחה של היתכנות הנושא היא על היצרנים ומפתחי הפתרונות האלה", כך אמר ד"ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה.

סופר דיבר בכנס "רכבים אוטונומיים ותחבורה חכמה" שנערך היום (ג') במרכז הבינתחומי בהרצליה. את הכנס יזם מכון צבי מיתר לחדשנות טכנולוגית, שפועל במסגרת בית הספר למשפטים במרכז הבינתחומי.

לדברי ד"ר סופר, משרד התחבורה ער לעובדה שיש בישראל לא מעט סטארט-אפים שעוסקים בנושא ושאחת הטענות שלהם היא שיש בתחום רגולציה רבה מדי. אולם, הוא ציין כי "בניגוד ליצרנים, עלינו, הממשלה, מוטלת חובת האחריות לחיי אדם – הנוסעים והנהגים. אנחנו מכירים את כל היוזמות החדשות ונפגשים עם האנשים אבל בשלב זה, אנחנו מתייגים את הפעילות הזאת כמו"פ ומצפים מהיצרנים שיוכיחו לנו את הקיימות של הנושא".

"מעקב אחר הנעשה בתחום בעולם מעלה שעדיין אין פריצת דרך משמעותית בנושא, בשום מדינה, אבל נמשיך לעקוב – ובאהדה רבה", אמר ד"ר סופר.

הוא טען שמשרד התחבורה פועל על מנת לתת "עדיפות משמעותית" לתחבורה הציבורית, שתגרום לצמצום מספר כלי הרכב הנעים בכבישים. "אנחנו ערים למגמה של מעבר מהכפר אל העיר – בכל העולם, לא רק בישראל", אמר. "כיום חיים בערי ישראל שישה מיליון תושבים ורמת המינוע שלהם גבוהה. יש על הכבישים בארץ יותר משני מיליון מכוניות, שנעות על גבי תשתיות שאין סיכוי שיכולות לשרת את כולן". לכן, לדבריו, הפתרונות שהמשרד עובד עליהם הם העצמת התחבורה הציבורית, עידוד שימוש בכלי רכב קטנים וחשמליים בערים, ועידוד תשתיות לשימוש באופניים במרחבים העירוניים.

"כל היצרנים הגדולים מייצרים רכבים אוטונומיים"

פתחו את הכנס פרופ' שרון רבין-מרגליות, דיקנית בית הספר רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי בהרצליה, וד"ד דב גרינבאום, מנהל מכון צבי מיתר לחדשנות טכנולוגית, שסיפר על פעילות המכון ושילוב בפעילותו של סטודנטים מכל המחלקות של המרכז הבינתחומי.

מימין: גיל גולן, מנכ"ל המו"פ של ג'נרל מוטורס; ד"ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה; פרופ' שרון רבין-מרגליות, דיקנית בית הספר רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי בהרצליה; ופרופ' אמנון שעשוע, מייסד שותף ויו"ר MobilEye. צילום: עדי כהן צדק

מימין: גיל גולן, מנכ"ל המו"פ של ג'נרל מוטורס; ד"ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה; פרופ' שרון רבין-מרגליות, דיקנית בית הספר רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי בהרצליה; ופרופ' אמנון שעשוע, מייסד שותף ויו"ר MobilEye. צילום: עדי כהן צדק

גיל גולן, מנכ"ל המו"פ של ג'נרל מוטורס (GM) בישראל, סקר את התפתחות עולם הרכבים האוטונומיים וציין כי המעבר לרכבים אלה מתנהל בהדרגתיות. "כל יצרני הרכב הגדולים, ובכלל זה ג'נרל מוטורס, מייצרים רכבים אוטונומיים ברמות משתנות – החל ממכוניות שחלק ממערכות הבקרה שמובילות אותן נשלטות על ידי סנסורים ומערכות מחשוב וכלה במכוניות שנהוגות על ידי רובוטים", אמר. לדבריו, "יש בתעשייה הזו שחקנים חדשים, כמו גוגל (Google) ואפל (Apple), שעלולים לדלג על שלבי הביניים ולייצר מכוניות אוטונומיות".

"בכל מקרה", אמר, "התעשייה הזאת תעבור שינוי, כשלרגולטור יש תפקיד מאוד חשוב בו".

פרופ' אמנון שעשוע, מייסד שותף ויו"ר MobilEye, דיבר בהרחבה על מערכות שתומכות ברכבים האוטונומיים, כמו כאלה שממפות את הדרך לרכב ברזולוציות מדויקות ביותר, מערכות שמתכננות מסלולים ובעיקר כאלה שיכולות לסייע למנוע תאונות, על בסיס ניסויים רבים שנערכו בעולם.

דובר נוסף היה ג'רי סנדרס, יו"ר סקיי טריין, שמציעה פתרונות תחבורה עירוניים, שמבוססים על קרונות רכבות עיליים, שנעים בין מרכזים ומבנים, מסיעים נוסעים רבים ועל ידי כך חוסכים במספר המכוניות שנעות על הכבישים.

כמו כן, דיברו בכנס בועז ממו, מנכ"ל אקו מוטו, ד"ר נמרוד קוזלובסקי, יועץ בכיר ושותף בקרן JVP, ואולף סקרז, שותף ב-Maniv Energy, שדיבר על מקומה של ישראל בתעשיית התחבורה האוטונומית הגלובלית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים