פרופ' עזי רבי, אוניברסיטת תל אביב: "למי שבאשפת החיצים שלו לא יהיה מענה לסייבר, יישאר מאחור"

רבי אמר את הדברים בעקבות משחק מלחמה שכלל תרחישים רבים, שכללו גם את תחום הסייבר

סייבר - נפוץ הרבה יותר ממה שחושבים. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

המזרח התיכון על סף מלחמה. דאע"ש משתלטת על ערי קודש שיעיות בקרבת בגדד ומתקרבת לעיר הבירה של מה שנותר מעיראק, איראן מבטלת את הסכם הגרעין מתוך הנחה שארצות הברית צריכה אותה במלחמה מול דעא"ש ולא תעשה דבר, המשטר בירדן מתמוטט, מאגרי טילים, נשק ביולוגי וכימי נופלים לידי דאע"ש, ובמקביל גם מתרחשות מתקפות סייבר שנועדו לשבש לאמריקנים את יכולת התגובה. גם ישראל מותקפת סייבר בידי דאע"ש שמסווה את התקיפה ככזו שבאה מחיזבאללה, כדי שישראל תפגע בארגון השיעי ותקל את כיבוש סוריה על ידם. ברקע גם הותקפו שגרירויות אמריקניות התקפות סייבר על ידי רוסיה, שמנהיגה רגז על כך שלא מערבים אותה במלחמה.

כל הדברים הללו התרחשו במסגרת סימולציה למשחקי מלחמה של סדנת יובל נאמן למדע טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב בראשותו של פרופ' יצחק בן ישראל, שהפעם נערכה גם בשיתוף מרכז דיין ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב בראשותו של פרופ' עזי רבי. כל מדינה או גוף בינלאומי יוצגה על ידי חוקר המתמחה בה, שהתבקש לחשוב כמו מנהיג אותה מדינה.

מפתח המשחק, ד"ר חיים אסא התייחס להיבט הסייבר, אף כי תפקידו בכאוס המזרח תיכוני הכולל בתרחיש הנוכחי היה צנוע. "נשק הסייבר היה באוויר והשפיע על ההחלטות של כל הצדדים", סיפר ד"ר אסא, שהוסיף כי "תפקיד מתקפות הסייבר, פרט לנזקים שעשה, להונאות ולהפללות השווא של גורמים אחרים במתקפות, זה שהוא היה באוויר, גם ראש ממשלת ישראל וגם נשיא ארה"ב חשדו בכל מידע שהגיע שמא הוא שונה או עוות בשל מתקפות סייבר ולכן פעלו בזהירות".

פרופ' בן ישראל בחר גם הוא להתייחס לחשיבות העתידית של הסייבר, לעומת המצב הנוכחי : "המימד של הסייבר היה ברקע, לא היה בולט במשחק כי בין היתר הכנסנו לשם אירועים כמו גרעין, אבל בהחלט יכול להיות שבמשחק הבא נתחיל עם הסייבר ואז נוסיף את הממדים האחרים."

פרופ' עזי רבי סיכם: "ישראל צריכה ללמוד כיצד מכניסים את הכלים של המאה ה-21 לתמונה המזרח התיכון. זו מאה של היצף מידע, של נפילת חומות של אינפורמציה, הרבה גירויים וחיכוכים בין קבוצות תרבות. בצל הדינמיקה הזו – צריך להבין את הדברים שצפים מלמטה מגיעים לידי שינוי מפת האיזור. במאה ה-21 מי שבאשפת החיצים שלו לא תהיה תשובה למתקפות קיברנטית יישאר מאחור".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים