הצצה לקורס המנמ"רים: על השימוש ב-ROI לשם הצדקת פרויקטי מחשוב בארגון

רו"ח אלי סנדרוביץ' הופיע בפני משתתפי הקורס של ג'ון ברייס מכללת היי-טק וקבוצת אנשים ומחשבים

רו"ח אלי סנדרוביץ, המנהל האקדמי בתחום הפיננסים של המועצה הישראלית לניהול

"כמו בכל תפקיד ניהולי בכיר, גם המנמ"ר חייב להתחשב בשיקולים כלכליים לצד השיקולים המקצועיים. שדרוג בטכנולוגיה? מוצר חדש בשוק? רעיונות חדשים? הכול חייב להיעשות לצד שיקולי רווח והפסד. כיום, יותר מאי פעם, יש להצדיק כלכלית כל פרויקט IT", כך אמר רו"ח אלי סנדרוביץ', המנהל האקדמי בתחום הפיננסי של המועצה הישראלית לניהול (מבית ג'ון ברייס), שמשמש כמרצה בכיר בקורסי הניהול.

רו"ח סנדרוביץ' הופיע בפני משתתפי קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס מכללת היי-טק וקבוצת אנשים ומחשבים. לדבריו, "כאשר רוצים להצדיק פרויקטי IT ,חוזרים לדגש על רווחיות. כרואה חשבון, בעל עשרות שנות ניסיון בארגונים גדולים, אני מאמין גדול בצורך בהשגת רווחיות בכל מהלך שמתבצע בארגון. הרווחיות הייתה ותהיה לעולם היעד המרכזי של הארגון העסקי. כל מהלך, לרבות פרויקט IT , צריך לתרום לרווחיות. תמיד ישנם שיקולים נוספים, אך הדגש על השגת רווחיות חוזר בכל פעם לראש רשימת השיקולים".

סנדרוביץ' מודע לקשיי התקופה הנוכחית: "אי הוודאות ערב בחירות, מחאה חברתית, סימני מיתון באירופה, המצב המדיני. איך מתגוננים בתקופת מיתון? מצמצמים בהוצאות או דוחים הוצאות. האם זה הזמן הנכון לבצע פרויקטי IT ? כששוק במיתון, יש לחשוב אחרת. זה הזמן לאיתור מנועי צמיחה חדשים ולראות האם פרויקט ה-IT תומך במנוע הצמיחה החדש".

כל הדרכים מובילות ל-ROI

דגש מיוחד נתן סנדרוביץ' בהרצאתו למונח ROI – ההחזר על ההשקעה. הוא הסביר: "במובן הפשוט והרחב, משמעות המונח היא כמה נקבל בתמורה לכמות הכסף שהושקעה". למשל, כשהבעלים של הפירמה הינם משקיעים פיננסיים (Private Equity), ייתכן שתקופת ההחזר הנדרשת תהיה קצרה, לעומת בעלים שהינם תעשיינים, לדוגמה, שחושבים על העסק לזמן ארוך. יש להבין את הרוח הנושבת בארגון. ככלל, תקופה קצרה עדיפה ומעודדת קבלת החלטה חיובית לביצוע הפרויקט".

הוא נתן טיפים להצלחה בחישוב ה- ROI: "ראשית, מקימים צוות מולטי דיסציפלינארי לביצוע חישובי ROI. עצם הפעולה מורידה באופן משמעותי את ההתנגדויות לכך. על הצוות לכלול נציגים משלושת קודקודי המשולש של פרויקט ה-IT:

כספים – ROI גורו. מדובר בכלכלן מתוך מחלקת הכספים או ה-CFO עצמו. יש לפנות ל-CFO ולבקש למנות נציג מטעמו. כך ניתן לייצר הסכמות כבר בשלב מוקדם.
מנמ"ר – איש IT. חשוב שיהיה בעל אוריינטציה "מספרית", אשר ירכז את הפרויקט וישמש איש הקשר המרכזי בצוות.
הלקוח – חובה שיהיה נציג מטעמו בצוות. רק בעזרתו יתבצע חישוב הרווח וכך תושג הסכמה לרווח ולחיסכון וליתרונות שבהכנסת הפרויקט".

בהמשך לדבריו ציין רו"ח סנדרוביץ' כיצד נעשית מדידת התועלת מפרויקט IT וחילק זאת לשלושה סעיפים:

תועלות קשות: "קלות לכימות ומוגדרות במונחים כספיים. את התועלות יש להגדיר, ולקבוע מנגנון למדידה ולמעקב. באמצעות תועלות אלה ניתן, בדרך כלל, לקבל הסכמות ממקבלי ההחלטות. לדוגמה, באמצעות הפרויקט ניתן להוריד חמישה אנשים ממצבת כוח האדם".

תועלות רכות: "אף על פי שהן קשות לכימות, הן מוגדרות במונחים כספיים. לעתים, התועלות הרכות הן המשמעותיות, אך הקושי במדידה גורם להתעלמות מהן. לדוגמה, מערכת CRM משפרת את עבודת אנשי המכירות, אך הקושי במדידת השיפור גורמת לבעיה במתן ערך כספי לתועלת זו".

תועלות פאזיות: "בלתי ניתנות לכימות ולהגדרה במונחים כספיים. תועלות ממשפחה זו מהוות, לעתים, הטריגר המרכזי לפרויקט, ולכן אסור להתעלם מהן. לדוגמה, הכנסת מערכת מחשב משופרת לבקרת הכניסה לארגון".

לסיכום אמר רו"ח סנדרוביץ': "זהו הצד של הכספים בארגון. על מנת לקבל אישור לביצוע פרויקט IT, על המנמ"ר להיות מודע לציפיות המנכ"ל, ליישר קו עם מנהל הכספים  ולהציג טיעון כלכלי. הכלי המקובל לצורך כך הינו ה-ROI".

קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס מכללת היי-טק וקבוצת אנשים ומחשבים הינו קורס ייחודי על מערכות המידע בישראל. בשנים האחרונות עברו בו מאות מבכירי תחום מערכות המידע והמנמ"רים בשוק הישראלי. הפרויקט זכה להכרה על ידי גופים ציבוריים רבים ומהווה את תעודת הכניסה לתפקיד מנמ"ר בארגונים רבים. את השיעורים מנחה מקצועית בנצי שפירא, ששימש במשך שנים רבות כמנמ"ר של ארגונים מובילים במשק כגון: קוקה קולה, פלאפון וידיעות אחרונות.

המחזור הבא של הקורס אמור להיפתח בחודש הנוכחי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים