משרד החינוך הוציא מכרז לתחזוקת המחשבים בבתי הספר במאות מיליוני שקלים

הפרויקט יכלול עשרות אלפי מחשבים וציודי קצה אחרים בכל בתי הספר בארץ, חלקם ישנים מאוד ● אנשי המשרד מביעים חוסר שביעות רצון רב מהמצב הנוכחי

תקשוב בתי הספר - לא מספק. צילום אילוסטרציה: BigStock

משרד החינוך הוציא בימים האחרונים מכרז לשדרוג מערך המחשבים בכל בתי הספר בארץ. מדובר בפרויקט שעלותו מאות מיליוני שקלים. תוקף המכרז הוא לשנה אחת, עם אופציה להארכה לחמש שנים נוספות.

זהו מכרז ראשון מסוגו, שנעשה לאחר שחלק גדול מהמחשבים קיימים בבתי הספר מזה שנים רבות ולא תוחזקו עד היום. הוא נערך על רקע חוסר שביעות רצון של אנשי משרד החינוך מהמצב הנוכחי, אותו הם מבליטים בכתב המכרז.

במסגרת המכרז, שנעשה באמצעות החשב הכללי ומינהל הרכש, מזמין משרד החינוך חברות להציע הצעות לתחזוקה, שדרוג וניהול של מערך התקשוב בבתי הספר, בכלל זה מחשבים ושאר ציודי הקצה שנמצאים בהם. בנוסף, החברות הזוכות יידרשו לממן העסקת טכנאי בכל מוסד חינוכי, להקים ולתפעל מינהלה אזורית שתפקח על הטכנאים, וכן לספק שירותי תחזוקה שוטפים, תחזוקה מונעת ומערכי שו"ב ממוחשבים למעקב אחרי מלאי ושימושים נוספים. בין יתר המטלות שהזוכות יצטרכו לקבל על עצמן נכללת "יצירת אווירה ותרבות טכנולוגית בבית הספר".

ביקורת חריפה בעקבות המצב הנוכחי

בדברי ההסבר למכרז צוין כי מינהל המדע והטכנולוגיה של משרד החינוך, מפעל הפיס והרשויות המקומיות מפעילים תוכנית למחשוב מוסדות החינוך כבר מ-1994. נכתב שם כי במסגרת התוכנית צוידו וממשיכים להצטייד רוב בתי הספר וגני החובה בארץ במחשבים אישיים, שחוברו לאינטרנט, מקרנים וציוד היקפי אחר. זאת, בנוסף לתוכנית מחשב נייד לכל מורה של קרן אתנה ומשרד החינוך. מספר המחשבים במוסדות הלימודיים עתיד להגיע בסופו של דבר ל-200 אלף, על פי מפתח של עמדת מחשב אחת לכל 10 תלמידים.

לפני שנים אחדות יצאה תוכנית תקשוב לאומית ובשלוש השנים האחרונות נוספו ל-1,100 בתי הספר שנכללים בה 30 אלף מחשבים ניידים למורים, 2,500 נטבוקים לתלמידים ו-10,000 מקרנים.

הזכיינים הפועלים כיום בתחום זה ונותנים שירותים למשרד החינוך הם נס-מט"ח בצפון וטלקוד במרכז ובדרום, והחוזים עימם עתידים להסתיים בתום השנה הנוכחית. ההערכה היא החברות הללו ייגשו למכרז החדש, יחד עם חברות אינטגרציה נוספות.

במשרד החינוך שמים דגש על מדידה מדויקת ומעקב אחר רמת השירות לבתי הספר, מאחר שהם לא שבעי רצון מרמת השירות הניתנת כיום. בשנים האחרונות סובלים בתי הספר מהעדר תמיכה מספיקה מצד הרשויות המקומיות ומצד ספקים ומהזנחת ציודים – עובדה שגורמת לבזבוזים עצומים של תקציבי החינוך. החברות שייגשו למכרז הנוכחי יידרשו להציע מערך שליטה ומדידה, דיווח ממוכן ותיעוד, כדי לעקוב אחר רמת השירות הניתן לבתי הספר.

כיום, נכתב במכרז, "מערך הדיווחים על השימוש במחשבים מצד הספקים השונים אינו מלא, קיים קושי במעקב אחר מלאי עדכני של המחשבים, יש שונות גבוהה בסוגי הציוד במערכות קצה ורמת הבלאי גבוהה. זאת ועוד: הציוד נרכש מיצרנים שונים, טווח הגילים של חלק מהציוד גבוה ועלות התחזוקה יקרה, ופריסת הציוד אינה אחידה".

המכרז כולל פרק מחמיר מאוד על אבטחת מידע, ביטחון מידע ושמירה על פרטיות. החברות הזוכות מחויבות לדווח למשרד בתוך שמונה שעות על כל אירוע שקשור לתחומים אלה שהן נתקלות בו בבתי הספר.

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יועץ לשעבר

    1 מרמנת יזכו במכרז כמו בכל מכרזי פיקוח ובקרה, יחד עם חברת מחשבים המתמחה בתחזוקה טכנית. תרשמו לפניכם. 2 הגיע זמן מבקר המדינה....

  2. מוטי

    האם לא מדובר בפרסום מכרז ותיק מיום 12.6.14 שפורסם מאז בהרבה אתרים והוארך כמה פעמים? ואם כן אזי לא ברור מה הבלעדיות לאנשים ומחשבים ולמה רשום שהפרסום הוא מהימים האחרונים.

  3. יובל

    במרבית המקרים לא משתלם לתקן מחשב שאינו באחריות יצרן. אני מניח שמשרד החינוך לא שמע על עובדה זו.

  4. שושי

    כל הכבוד הגיע הזמו שמשרד החינוך והרשויות המקומיות יחזיקו שניים שלושה אנשי צוות לתחזוקת המחשבים

  5. צח

    חלק מהרשויות המקומיות נעזרות ב"יועצי מחשוב" חיצוניים המספקים ייעוץ מוטה (!) ומגמתי (!) ללא קשר לטובת לקוחותיהם!!! חלק מהגורמים ברשות המקומית אינם מוצאים בדאגה לבתי הספר עניין מיוחד. חלק מבתי הספר ערוכים היטב לצרכים אך במרבית בתי הספר אין גורם מקצועי משמעותי. מרבית בתי הספר אינם מתקצבים את הפתרונות ומעדיפים לא להשקיע. כך יורדים לטמיון סכומי עתק וציוד יקר שנרכש אך אין מי שיתפעל ויתחזק ומאידך חוסר עניין של המשתמשים הפוטנציאליים. חבל חבל חבל!

אירועים קרובים