יובל ירט, אג'יילספרקס: "האג'יליות – הדרך היחידה להתמודד עם העולם המורכב ולשמור על שפיות"

"אי הוודאות והמורכבות המתגברות של עולם ה-IT יוצרות מחול שדים שסופו במערכות יקרות לתחזוק, עובדים שלא מרוצים ממה שהם עושים ולקוחות פנימיים שמחפשים 'מעקפים'", אמר ירט, יועץ בכיר, שותף ו-CTO בחברה

"מנמ"ר שאין לו פריבילגיה לעבוד בארגון שהוא סוג של מונופול מוצא את עצמו מתמודד עם עולם שהולך ונעשה דינמי ומורכב משנה לשנה. הגישה האג'ילית היא הדרך היחידה להתמודד עם מציאות זאת לאורך זמן ולשמור על שפיות", כך אמר יובל ירט, יועץ בכיר, שותף ו-CTO באג'יילספרקס, חברה שעוסקת בתחומי האג'ייל וה-Lean.

ירט הופיע בפני משתתפי קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס מכללת היי-טק וקבוצת אנשים ומחשבים, ושטח בפניהם את תפיסת העולם האג'ילית. תפיסה זו, אמר, נולדה מתוך מציאות של אי ודאות ומורכבות מתגברת והולכת בעולם ה-IT, שביחד עם דרישות גבוהות וניסיון לטפל בבעיות בשיטות עבודה "מסורתיות" מייצרת מחול שדים המוכר כמעט לכל מנהל בתחום ה-IT.

לדבריו, "סופו של מחול השדים הזה במערכות שכל כך יקר לתחזק עד שאין זמן לשפר אותן, באנשים שלא גאים בעבודה שהם מצליחים לעשות תחת כל הלחץ ובלקוחות פנימיים מתוסכלים שמחפשים 'מעקפים', כגון עולמות הענן והתוכנה כשירות (SaaS)".

במהלך הרצאתו הוביל ירט דיון בשאלה מהי משמעות המילה אג'ייל בעברית? התשובה הייתה שאג'ייל הוא קודם כל גמישות אבל גם מהירות תמרון (לאו דווקא מהירות שיא). "עקרונות הגישה האג'ילית מדברים על צמצום זמן הסבב מצורך ועד ללקוח מרוצה על ידי מיקוד, הורדת כמות המלאי בתהליך, עבודה בצוותי משימה חוצי התמחות, שיתוף הלקוח בצורה מתמשכת במקום דרך "חוזים" והסכמות שמתבצעים בתחילת התהליך ומובילים בהכרח להפתעה גדולה בסופו, ואלמנט חשוב ביותר – עבודה ביחידות ערך קטנות יותר", ציין.

המשתתפים בחנו את המשמעות של עבודה ב-Minimally Marketable Features בעולם ה-IT על מערכות קיימות וחדשות, והשתכנעו בפוטנציאל של גישה זאת לא רק למתן ערך עסקי מהיר אלא גם ללימוד מוקדם יותר על מה באמת עובד ונותן ערך, ומה לא. הם נחשפו גם לגישת DevOps ההולכת עוד צעד קדימה ומסתכלת על הפיתוח והתפעול ביחד כקבוצה בעלת מטרה משותפת. גישה זו משתמשת בעקרונות האג'יליים בשילוב כלים ואוטומציה כדי להפוך את תהליך העלייה לייצור להרבה יותר תדיר וזורם.

דילמות של המנמ"ר מול העולם האג'ילי
ירט הציג דילמות עיקריות של המנמ"ר אל מול העולם האג'ילי והמשתתפים קיבלו כלים שיסייעו להם בהתמודדות מולן. בין אותן דילמות: איזה סגנון של אג'ייל מתאים בארגון או בפרויקט מסוים, האם צריך לשנות מבנה ארגוני כדי לעבוד באג'ייל, מי נכון שיהיה Product Owner בארגון והאם אפשר ללכת לאג'ייל בלי אוטומציה וכלים מתאימים.

בהמשך התייחס ירט ל-AgileSparks Way ואמר כי היא "מפת הדרכים להטמעה אג'ילית שבנתה אג'יילספרקס על בסיס ניסיון רב שנים בארגוני מערכות מידע וחברות היי-טק. זהו כלי המשמש את יועצי החברה כשהם עוזרים ללקוחות בהנחיית המסע לכיוון האג'ייל".

לסיכום הוא הדגיש כי "על אף שיש מספר גישות אג'יליות, הדבר החשוב ביותר הוא לזכור שמטרת השיטה היא להשיג כמה שיותר למידה תוך כדי תנועה על ידי איטרציות דרך 'תוכנה עובדת' בידיים של המשתמשים, ודרך כך ללמוד האם אנחנו בכיוון הנכון. מי שיתחיל להסתכל על תהליך הפיתוח והתחזוקה שלו בעיניים האלה יחשוב נכון יותר ויגיע לתוצאות טובות הרבה יותר. השיטות האג'יליות, כמו סקראם וקנבן, יכולות להאיץ את תהליך השינוי בארגון על ידי שימוש במבנים מוכחים. היעזרות ביועצים עם ניסיון מוכח יכולה להאיץ את התהליך עוד יותר, להוריד את הסיכון שיש בכל הטמעה ולמנוע טעויות בדרך או היתקעות".

קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס מכללת היי-טק וקבוצת אנשים ומחשבים הינו הקורס המוביל והיוקרתי ביותר בעולם מערכות המידע בישראל. בקורס עברו בשנים האחרונות מאות מבכירי תחום מערכות המידע ומנהלי מערכות המידע בשוק הישראלי, והוא זוכה להכרה על ידי גופים ציבוריים רבים ומהווה את תעודת הכניסה לתפקיד המנמ"ר בארגונים רבים. את הקורס מנחה מקצועית בנצי שפירא, ששימש במשך שנים רבות כמנמ"ר של ארגונים מובילים במשק, כגון קוקה קולה (Coca Cola), פלאפון וידיעות אחרונות. המחזור הבא של הקורס אמור להיפתח בחודש זה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים