שירה לב עמי, משרד הבריאות: "ה-IT הרפואי הוא מנוע צמיחה חשוב"

"מיחשוב, טיפול בנתונים והפיכתם לידע - הבסיס לכל הפעילויות העתידיות של משרד הבריאות", אמרה לב עמי, מנמ"רית המשרד ● ליאור ויין, מנכ"ל משותף של Application Emerald Medical: "יש כיום מעבר של טכנולוגיות בין תחומים, למשל מהצבאי לרפואי"

"משרד הבריאות יסתייע בטכנולוגיה, וב-IT בפרט, כאבן דרך מרכזית לטובת ייעול תהליכים, חיסכון במשאבים ושיפור השירות הרפואי שניתן למטופלים. מדובר בהזדמנות שנדרש לממש אותה. מיחשוב וכן טיפול בנתונים והפיכתם לידע הם הבסיס לכל הפעילויות העתידיות של משרד הבריאות", כך אמרה שירה לב עמי, מנמ"רית המשרד.

לב עמי דיברה בכנס המיחשוב הרפואי Smart Doctor. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ה') במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה, בהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

היא הציגה את אבני הדרך שמשרד הבריאות התווה כתוכנית אסטרטגית להובלה שלו בחמש השנים הקרובות, אבני דרך שכונו "עמודי אש". לדבריה, אחד מעמודי האש הללו הוא הדור הבא בבריאות המתוקשבת. "אנחנו רוצים לשפר את התחום הזה ולהפוך אותו למנוע צמיחה", ציינה.

עוד אמרה לב עמי כי ה-IT משולב ומעורב במספר עוגני פעילות במשרד: "האחד הוא שיפור השירות הרפואי והטיפול עוטף הרפואה. עלינו לראות כיצד ניתן להשתמש בטכנולוגיה לצורך כך, מה כבר נעשה ומה ייעשה. השני הוא איך משתמשים ומנצלים את עושר המידע על מנת להגיע לתובנות אמיתיות ולקבלת החלטות טובות יותר. השלישי – איך הטכנולוגיות, שרצות במהירות, משפיעות עלינו ומה עלינו לעשות".

לב עמי הוסיפה כי "החדשנות ברפואה באה לידי ביטוי במגוון טכנולוגיות: סימולטורים, מוניטורים לבישים ורפואה מרחוק הן רק חלק מהטכנולוגיות שיוטמעו בעולם הרפואי. כלים אלה הם הזדמנויות שאסור שלא להשתמש בהם. בעוד 20 שנה יוכפל מספר הקשישים לעומת כיום. יש למצוא כלים כדי לטפל בהם בלא להגדיל את כמות המיטות. גם בתחום הזה, הטכנולוגיה היא הזדמנות שיש לתרגם לפרקטיקה".

היא הוסיפה כי "המידע והעושר שלו הם אלה שמאפשרים לנו לעשות את העבודה שלנו – מרמת הרופא המטפל, דרך המטופל ועד ארגוני הבריאות. מידע וידע הם 'מערכת העצבים המרכזית' של מערכת הבריאות. יש כאן מחזור חיים: הפיכת הנתונים לידע, מידע ותבונה. זה ייעשה על ידי מתן מענה לשאלות: מה קרה? למה זה קרה? מה יקרה? ומה נדרש לעשות על מנת שזה יקרה?".

ליאור ויין, מנכ"ל משותף של Application Emerald Medical. צילום: קובי קנטורבאשר לדור הבא של הרפואיות הדיגיטלית בישראל אמרה לב עמי כי "האתגר הוא לקחת הזדמנויות ולהפוך אותן למנועי צמיחה. הטכנולוגיות מייצרות מאיצים והזדמנויות, אלא שארגוני בריאות הם מטבעם 'כבדים' ולכן, לא פשוט לעשות בהם שינויים. אני מקווה שהטמעת שלהן תביא ליצירת השינוי המתבקש ולשיפור מצב הבריאות ומצב השירות שמקבלים המטופלים".

טכנולוגיות וסרטן העור
ליאור ויין
, מנכ"ל משותף של Application Emerald Medical, פתח את דבריו בציטוט מספר ישעיהו, בו כלי המלחמה הופכים לכלי חקלאות – "וכיתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות". לדבריו, יש כיום מעבר של טכנולוגיות משדה אחד לשדה אחר, למשל מצבאי לרפואי. "משקפי גוגל (Google) יעזרו לרופאים כמו המסך שיש לטייסים כיום", אמר. "יש טכנולוגיה למכביר של מציאות רבודה, ריבוי של בסיסי נתונים שמציף מידע רלוונטי מתוך כלל המידע הנאגר, ועוד".

הוא אמר שכמו שאבחון מוקדם של מלנומה יכול לסייע לטיפול, כך "ה-'הודעה המוקדמת' מגיעה בצורה של שומות חדשות או כאלה שהשתנו, ולכן זיהוי מוקדם הוא קריטי". ויין ציין כי "פיתחנו תוכנה במתכונת של תוכנה כשירות (SaaS) שמאבחנת מלנומה. היא ניתנת לאנשי מקצוע רפואיים ולמטופלים שלהם, במטרה לחולל מהפכה בתחום". לדבריו, מציאת נקודת חן נעלמה הוא תהליך מאוד קשה: יותר מ-60% ממקרי המלנומה מגיעים עם הופעת שומה חדשה ומקורם של 40% מהם בשומות שהשתנו.

"הצלחנו לפצח את הסוד מאחורי צילום גוף כולל", ציין ויין. "אנחנו לא פולשניים אלא משמשים ככלי מסייע החלטה. המערכת יודעת לבצע הלימה בין התמונות. גם אם התמונה השתנתה – האדם הוריד או העלה במשקל – נוכל להצליח באיתור שומות חדשות או איתור שינוי בשומות קיימות, לדעת האם חל שוני בגודל או בגוון הצבע שלה. המערכת בודקת האם נקודת החן תקינה או לא".

"רתמנו לטובת עולם הרפואה המון כלים מהעולם הטכנולוגי והצבאי", סיכם ויין. "זה מאפשר להוזיל ולהנגיש את הטיפול, בלי שהמטופלים נחשפים לסיכון".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דוד

    האישה הזו נבובה בצורה מביכה... "מידע וידע הם 'מערכת העצבים המרכזית' של מערכת הבריאות" משהו מכיר מערכת אחת כל שהיא שבה המידע והידע אינו מערכת העצבים המרכזית שלה? עוד היא מוסיפה: האתגר הוא לקחת הזדמנויות ולהפוך אותן למנועי צמיחה. הטכנולוגיות מייצרות מאיצים והזדמנויות משהו כמיר מערכת או פרוייקט או תחום עיסוק כל שהוא אחר ממשרד הבריאות שהתאגר הנ"ל אינו מתיאם לו לחלוטין? מסקנה: די לסופרלטיביים והסלונגים הנבובים הללו, תתחילו לדבר עברית קונקרטית ורלוונטית לתחום עיוסקכם הספציפי.

אירועים קרובים