עוזי מלמד, מופת: "כל הרפורמות במערכת החינוך נכשלו כי הן לא ניסו לנתץ את קירות הכיתה"

"כשהתלמיד נכנס לכיתה הוא מתנתק מהעולם אותו הוא מכיר; יש לשנות את המצב הזה", אמר ד"ר מלמד, יו"ר הוועד המנהל של המכון ● ד"ר סמדר בר-טל, ראש המדור לסביבות הוראה ולמידה מקוונות במכון, הציגה את הרשת החברתית שלובים ואמרה: "החזון שלה הוא להוות כר התפתחות מקצועי של אנשי חינוך"

"כאשר התלמיד נכנס לכיתה, הוא מתנתק מהעולם אותו הוא מכיר ועובר ממנו לעולם אחר. יש לשנות את המצב הזה", כך אמר ד"ר עוזי מלמד, יו"ר הוועד המנהל של מכון מופ"ת.

ד"ר מלמד דיבר בכנס EduTech 2013 לתיקשוב בחינוך, שדן בשאלה כיצד תיראה כיתת העתיד. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך באחרונה במלון שרתון בתל אביב, בהשתתפות מאות אנשי חינוך ותיקשוב.

לדברי ד"ר מלמד, "כל הרפורמות שמערכת החינוך עברה לא הצליחו. הסיבה לכך היא כי הן לא ניסו אפילו לנתץ את קירות הכיתה. בכולן נשאר המצב בו המורה עומד מול התלמידים ואלה יושבים בשורות. לא הופנמה התפיסה לפיה הכיתה צריכה להיות בכל מקום ולא שונה מהעולם האמיתי".

"בכניסתו לכיתה, נוצר מצב בו על התלמיד לנתק את עצמו מהעולם האמיתי. הוא נכנס לתוך עולם הזוי שלא דומה למשהו אחר במציאות, מקום שלא מתאים לסביבה החברתית ולסביבה התעסוקתית בעולם. העובדה שהמורה עומד ליד הקיר וכולם צריכים להתרכז בו – הזויה", אמר ד"ר מלמד.

"רק בבית הספר צריך לסבול כדי ללמוד. זה לא כורח. אלא שלא חייבים להישאר במצב הזה, ניתן לשנות אותו וצריך לעורר את התשוקה לדעת. לדוגמה, למה לומדים כל הזמן היסטוריה של מלחמות ולא היסטוריה של תרבות?", הוסיף.

ד"ר סמדר בר-טל, ראש המדור לסביבות הוראה ולמידה מקוונות במכון מופ"ת. צילום: ניב קנטורד"ר מלמד סיים באומרו כי "נדרש לשנות את העתיד של ההוראה והחינוך. אם לא נשנה את כל התפיסה שלנו לגבי מה זה חינוך, זה לא יקרה. זה לא שהמורים באו ללמד אלא התלמידים באו ללמוד, ולעתים כדאי לתת להם את מה שהם רוצים".

שלובים – רשת חברתית לאנשי חינוך
ד"ר סמדר בר-טל, ראש המדור לסביבות הוראה ולמידה מקוונות במכון מופ"ת, הציגה את הרשת החברתית המקצועית שלובים, שנועדה לאנשי חינוך. "זה מיזם קטן שהתחלנו בו לפני שלוש שנים", אמרה. "היעד שלנו היה צנוע ומהר מאוד המציאות התבררה כגדולה ומגוונת יותר. ברשת חברים כיום יותר מ-2,000 אנשי מקצוע ויש בה 155 קבוצות דיון, חלקן פתוחות וחלקן סגורות". לדבריה, הרשת כוללת חומרים מקצועיים נלווים, דוגמת תמונות, סרטי וידיאו, מאמרים, קישורים וקבצים.

"חזון הרשת החברתית הוא להוות מקום מפגש לעוסקים בחינוך ובהכשרת מורים. להוות כר התפתחות מקצועי של העוסקים בהוראה, לשמש כלי להתעדכנות מקצועית של המורים, להוות מקום ומקור לשיתוף ידע בתחום. מדובר באתר בו ניתן להסתייע באנשי חינוך אחרים, להתייעץ עם עמיתים ולהסתייע בחומרים שנמצאים בו", ציינה ד"ר בר-טל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים