מייסד דרופבוקס: "מובייל זו רעידת אדמה שהפילה את גורדי השחקים ומאפשרת לבנות את העולם מחדש"

"אף אחד לא דמיין שמהפכת המובייל תהיה דרמטית עד כדי כך, ואילו היום אנחנו מבינים שעוד לא גירדנו את קצה הקרחון מבחינת פוטנציאל ההזדמנויות", אמר דרו האוסטון – מנכ"ל ומייסד שירות שיתוף הקבצים הפופולרי ● הוא אמר שאת הקוד הראשוני של דרופבוקס כתב באוטובוס וסיפר על איך עבר מישיבה על כסא של איקאה בדירה שלו לפגישה אישית עם סטיב ג'ובס ● סיפורו של האיש שהתחרה במיקרוסופט ובגוגל עוד לפני שמלאו לו 30

"אנחנו מסתכלים על המובייל כעל רעידת אדמה שהפילה את גורדי השחקים ומאפשרת לנו לבנות את העולם מחדש. זה ענק! חברות הטכנולוגיה מעצבות היום את האופן שבו כולנו חיים, וזה תהליך מדהים", כך אמר דרו האוסטון, מייסד ומנכ"ל דרופבוקס (Dropbox). לדבריו, "לפני חמש שנים אף אחד לא דמיין שמהפכת המובייל תהיה דרמטית עד כדי כך, ואילו היום אנחנו מסתכלים אחורה ומבינים שעוד לא גירדנו את קצה הקרחון מבחינת פוטנציאל ההזדמנויות שעומדות בפנינו".

האוסטון אמר את הדברים ב-Dreamforce 2013 – כנס הענק של Salesforce.com בסן פרנסיסקו. הוא השתתף באירוע כאורחו של מארק בניוף – מנכ"ל ומייסד Salesforce.com, ובמהלכו ניהלו השניים שיחה על הבמה. הכנס, שעל פי החברה משך לא פחות מ-130 אלף משתתפים מ-80 מדינות, נערך במרכז הכנסים מוסקוני (Moscone) וננעל בסוף השבוע האחרון. את המשלחת הישראלית לאירוע, שכללה כ-120 נציגים, הוביל נתן גביש – סגן נשיא לפיתוח עסקי בישראל ב-Salesforce.com.

"לפני שש שנים ישבתי בכיסא של איקאה (IKEA) בדירה שלי בסן פרנסיסקו ותיקנתי באגים", סיפר האוסטון, שחגג באחרונה את יום הולדתו ה-30. "היום אני יושב עם קבוצה שמורכבת מאנשי המקצוע הטובים ביותר בעולם ודן איתם על מה לא בסדר בעולם ואיך אפשר לתקן את זה. הקנבס שאנחנו מציירים עליו גדל משמעותית, והרבה מזה בזכות המובייל. אנחנו עובדים הרבה עם סמסונג (Samsung), לדוגמה. קורה לפעמים שאנחנו חושבים על דרך טובה יותר לעשות משהו, וחודשיים-שלושה אחר כך הרעיון שלנו בא לידי ביטוי במיליוני סמארטפונים שאנשים משתמשים בהם כדי לנהל את החיים שלהם".

לדבריו, "יש לנו כ-200 מיליון משתמשים, מתוכם כ-2 מיליון משתמשים עסקיים. כל שינוי בקוד, בממשק, אפילו בכפתור בודד – יכול להפוך את חייהם של הרבה מאוד בני אדם למעט נוחים יותר, וזה בדיוק מה שאנחנו מנסים לעשות בדרופבוקס. שירות שיתוף הקבצים בענן שלנו הוא ליבת הפעילות שלנו, ואנחנו ממשיכים לפתח אותו מדי יום, אבל פנינו מועדות אל העתיד – אל תחומים נוספים שאפשר, כדאי וצריך לשפר".

"אנחנו מתמקדים בלפתור בעיות שאנשים לא יודעים שיש להם, כי אלה הבעיות שהכי מרתק לפתור", אמר האוסטון. "אם תחשבו על זה, לפני דרופבוקס אף אחד לא התלונן על בעיות בשיתוף קבצים: אנשים שלחו לעצמם קבצים במייל או השתמשו בכונני פלאש ניידים. רק כשאנחנו באנו לשוק והצגנו דרך חדשה לסנכרן קבצים בענן, אנשים הבינו שהיתה בעיה וגילו שיש דרך טובה יותר לעשות את זה. זה בדיוק מה שאנחנו עושים היום: מנסים להבין מה אפשר לעשות בצורה טובה יותר, ולא פחות חשוב מכך: איך אפשר לעשות את הדברים בצורה טובה יותר".

הכל התחיל באוטובוס
האוסטון ושותפו, אראש פרדאוסי – המשמש כיום כ-CTO של החברה, הקימו את דרופבוקס ב-2007 כשהיו סטודנטים ב-MIT. האוסטון עבד באותה תקופה על סטארט-אפ אחר, ונהג לקחת איתו כונן פלאש קטן לכל מקום, כדי להמשיך ולעבוד גם כשהוא בדרכים. יום אחד, בזמן שחיכה לאוטובוס מבוסטון לניו יורק, פתח האוסטון את התיק וגילה ששכח לקחת איתו את הדיסק-און-קי שלו. "הייתי כל כך מתוסכל", אמר, "לא ידעתי מה לעשות עם עצמי. השתגעתי מהעובדה שאני יושב מול המחשב, אבל אני לא יכול לעבוד. רציתי להבטיח שמשהו כזה לא יקרה לי שוב, אז התחלתי לכתוב קוד, והקוד הזה הפך בסופו של דבר לגרסה הראשונה של דרופבוקס".

האוסטון (משמאל) על הבמה עם מארק בניוף, מנכ"ל ומייסד Salesforce.com

בניוף, מנכ"ל Salesforce.com, ציין שהאוסטון לא היה הראשון שהמציא את שיתוף הקבצים, אבל הוא בהחלט היה הראשון ששילב בתהליך רפליקציה שקטה – אחת התכונות הבולטות ביותר שסייעו להפוך את דרופבוקס להצלחה בינלאומית. בתשובה לשאלה "איך חשבת על זה?", השיב האוסטון שמדובר בתהליך הרבה יותר מורכב ממה שהוא נראה. "ביליתי חלק גדול משנות ה-20 שלי בלהבין עד כמה הרעיון הזה קשה מבחינה טכנולוגית ואיך אפשר להתגבר על זה. ניסינו הרבה פתרונות טכנולוגיים, אבל הדבר הכי טוב שעשינו הוא לשכור לעבודה את האנשים הכי חכמים שלמדו איתנו ב-MIT, כדי להתמודד עם הבעיה הזו יחד".

לדבריו, במשך תקופה ארוכה הקפידו הוא ופרדאוסי לקבל לעבודה אך ורק סטודנטים ובוגרים מ-MIT, למרות ששותפו מעולם לא סיים את לימודיו באוניברסיטה הנחשבת. ואכן, עשרת העובדים הראשונים של דרופבוקס היו כולם יוצאי המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס. אולם אז הגיעה הפריצה הגדולה, והדרישה לשירות החלה לגדול בקצב אדיר שלא הותיר לשניים ברירה, אלא להתחיל לחפש גם מחוץ למעגל החברים שלהם.

"עובדים איכותיים זה משהו שתמיד היה חשוב לי, ולכן אני משקיע הרבה מזמני היום באיתור ובגיוס אנשי המקצוע הטובים ביותר שיש לעולם להציע", אמר האוסטון. "עובד אצלנו המעצב של אינסטגרם (Instagram), הממציא של שפת הפיתוח פיית'ון (Python) והאיש שהמציא את כפתור הלייק (Like) של פייסבוק (Facebook). אלו סדרי הגודל שאנחנו מדברים עליהם. אנחנו לא מתפשרים כשזה מגיע לעובדים שלנו, ואנחנו דואגים להקיף את עצמינו בבני האדם הטובים ביותר שיש".

"אחת הדרכים לגייס עובדים איכותיים היא בעזרת רכישות", אמר האוסטון והתייחס למיילבוקס (Mailbox) – החברה שמאחורי האפליקציה הפופולרית ל-iOS, שנרכשה על ידי דרופבוקס במרץ השנה. "הרכישה הזו קנתה לנו לא רק מוצר מעולה, אלא גם צוות מדהים של יזמים שהצטרפו אלינו. הם הלכו והקימו סטארט-אפ בתחום האי-מייל וספגו על כך הרבה מאוד ביקורת בעמק הסיליקון ובתעשיה בכלל. אנשים פה הסתכלו עליהם וחשבו שהם משוגעים, כי הם מנסים לפתור בעיה שלא קיימת. אנחנו חשבנו בדיוק ההיפך".

"השתגעתי מהעובדה שאני יושב מול המחשב, אבל אני לא יכול לעבוד. רציתי להבטיח שמשהו כזה לא יקרה לי שוב, אז התחלתי לכתוב קוד, והקוד הזה הפך בסופו של דבר לגרסה הראשונה של דרופבוקס". האוסטון (משמאל) ובניוף

"אני שונא את תיבת הדואר הנכנס שלי", אמר האוסטון. "זו מעין רשימת מטלות יומית שכל אחד יכול להוסיף אליה עוד ועוד שורות. הקונספט הזה, של רשימת נתונים רצה, הומצא בשנות השבעים. אם האנשים שהמציאו את המייל היו מסתכלים על המצב שלו היום, הם היו בוכים. איך זה יכול להיות שלא שיפרנו דבר במשך 40 שנה?! לכן, אנחנו חושבים שיש המון הזדמנויות במייל, דווקא כי זה תחום שלא השתנה כבר עשרות שנים ולכאורה אין בו בעיות. כולנו מנהלים יחסי-אהבה שנאה עם המייל שלנו, ואנחנו חושבים שזו חוויה שאפשר לשפר ולפשט".

"ואז סטיב ג'ובס אמר שהוא רוצה להרוג אותנו"
עם ההצלחה הגדולה הגיעה גם התחרות, וצמד היזמים בני ה-20 ומשהו מצאו עצמם לפתע מתנגחים בחברות ענק כמו מיקרוסופט (Microsoft) עם שירות ה-SkyDrive שלה, וגוגל (Google) עם Google Drive. האוסטון אמנם לא ענה ישירות על השאלה של בניוף לגבי מה המתחרים שלו לא עשו נכון לדעתו, אך הוא ציין שהעובדה שהם הגיעו לשוק קודם סייעה להם לא רק בהיבט המומנטום, אלא גם בהיבט הטכנולוגי.

"הבעיה שדרופבוקס פותרת היא בעיה מורכבת. עבדנו במשך שנים כדי לבנות את המוצר שיש לנו", אמר מייסד ומנכ"ל החברה. "יש הרבה בעיות שאתה מגלה רק אחרי שאתה מקבל מידע על האופן שבו אנשים משתמשים בשירות שלך, וזה תחום שבו היה לנו יתרון על פני המתחרים שלנו. מעבר לזה, אני חושב שיש תהליכים שאי אפשר להאיץ. יש לנו מזל שהתחלנו מוקדם כל כך וגדלנו באופן הדרגתי – גם כחברה וגם כטכנולוגיה".

האוסטון סיפר שהוא ישב בבית יום אחד, כשלפתע הגיעה שיחת טלפון מאפל (Apple). "הודיעו לנו שסטיב ג'ובס בעצמו ביקש להיפגש איתנו כדי לדון באפשרות לרכוש את החברה. הסברנו שאנחנו לא מעוניינים, אבל באפל אמרו שסטיב רוצה להיפגש אתנו בכל זאת. כמובן שהסכמנו, כי לא משנה מי אתה – כשסטיב ג'ובס מזמין אותך לפגישה, אתה מגיע. כל החוויה היתה סוריאליסטית. קמנו בבוקר ונכנסנו לזיפקאר (שירות השכרת רכב לטווח קצר שפועל במודל דומה לזה של Car2go. א.י.). התחלנו להכניס את הכתובת למפה ב-iPhone, אבל כמובן שהטלפון השלים אותה באופן אוטומטי. הסתכלנו אחד על השני ולא האמנו שאנחנו נוסעים לפגוש את סטיב ג'ובס".

מארק בניוף - מנכ"ל Salesforce.com, מראיין את דרו האוסטון - מנכ"ל ומייסד דרופבוקס

"החלק הרשמי של הפגישה הסתיים די מהר", סיפר האוסטון. "סטיב היה מאוד נעים ומסביר פנים. הוא כיבד את העובדה שאנחנו רוצים לפתח את החברה ולבנות אותה בעצמינו. בשאר הזמן שהיה לנו דיברנו על דברים אחרים. שאלנו אותו הרבה שאלות שסיקרנו אותנו, והוא סיפר לנו על כל תהליך החזרה שלו לאפל, על ההקמה של המטה של החברה בקופרטינו ועוד. זו היתה שיחה מרתקת. שואלים אותי הרבה אם זכינו לראות באותו יום גם את הצד המרתיע יותר של סטיב, וזה אכן הגיע כשבסוף הפגישה הוא נפרד מאיתנו ואמר שהוא מתכוון להתחרות בנו בכל הכוח".

כמה חודשים מאוחר יותר, שיחזר האוסטון, "ישבתי וראיתי אותו מכריז על iCloud. הוא ציין אותנו בשמנו ואמר ש-iCloud נועד להרוג את דרופבוקס. זה העיף אותי אחורה. אין ספק שזה היה רגע מכונן בהיסטוריה של החברה. הסתכלנו סביבנו, וקלטנו שכל החברות הכי גדולות בעולם מתחרות בנו. אני לא יודע איך אחרים היו מגיבים, אבל אותנו זה רק דרבן לעבוד קשה יותר ולפתח את דרופבוקס אפילו יותר. כמה שנים עברו מאז ואנחנו עדיין פה – חזקים מאי-פעם. כנראה שאנחנו עושים משהו נכון".

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארצות הברית

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים