ליאון פאנטה, שר ההגנה האמריקני לשעבר: "מתקפת סייבר אחת יכולה לשתק את ארצות הברית כולה"

"רוב האנשים לא מבינים את גודל האיום שמרחף מעלינו. כשהם חושבים על סייבר, הם חושבים על האקרים ועל פושעים שגונבים מידע עסקי וזהות של אנשים", כך אמר פאנטה עד לאחרונה שר ההגנה האמריקני וראש ה-CIA לשעבר ● לדבריו, "אבטחת מרחב הסייבר היא לא אחריותה הבלעדית של הממשלה. התעשייה הפרטית חייבת להגן על עצמה יותר ולחלוק יותר מידע עם הממשלה. במקביל, על הממשלה לדאוג לחקיקה מתאימה בתחום, שתגן על חברות שחולקות מידע על מתקפות"

"אנו ניצבים בפני איום ממשי של תקיפת סייבר – כזו שתשפיע על הכל. כשאנשים חושבים היום על סייבר, הם חושבים על האקרים ועל פושעים שגונבים מידע עסקי וזהות של אנשים. הם אמנם קיימים ומאיימים, אבל הסכנה הגדולה יותר שעומדת מולנו ברשת היא מתקפת סייבר כוללת, שתתבצע על ידי מדינה או ארגון טרור. מתקפה כזו יכולה להשבית אותנו ולשתק את ארצות הברית כולה", כך אמר ליאון פאנטה, עד לאחרונה שר ההגנה האמריקני וראש ה-CIA לשעבר. לדבריו, "אנשים חייבים להבין את טבע האיום ואת חומרתו. כולנו חיים ועובדים בעולם מונע מידע. זו המאה ה-21. הטכנולוגיה שינתה את האופן שבו אנחנו חיים ועושים עסקים, אבל זה לא שווה הרבה אם זה לא מאובטח כראוי".

פאנטה אמר את הדברים ביום ה' האחרון, במליאה המרכזית של כנס McAfee Focus 2013. האירוע, שמשך אליו כ-3,000 לקוחות, שותפים ועובדי מק'אפי (McAfee), נערך במרכז הכנסים של מלון ה-Venetian בלאס וגאס וננעל בסוף השבוע. לדבריו, "אבטחת מרחב הסייבר היא לא אחריותה הבלעדית של הממשלה. הסקטור הפרטי מפעיל תשתיות גלובליות ושירותים קריטיים שחייבים להגן עליהם. התעשייה הפרטית חייבת להגן על עצמה יותר ולחלוק יותר מידע עם הממשלה. במקביל, על הממשלה לדאוג לחקיקה מתאימה בתחום, שתגן על חברות שחולקות מידע על מתקפות זו עם זו ועם הממשל. בנוסף, שני הצדדים צריכים לפעול להמשך פיתוח יכולות חדשות בתחום, להכשרת לוחמי סייבר וליישום טכנולוגיות שיגנו על האומה מפני האיום הזה".

"עלינו לבצע את הצעדים האלה יחד", קבע פאנטה. "האיומים הולכים ומתגברים מדי יום, בעוד שארצות הברית מתמודדת עם אתגרים קיומיים, כמו חוב לאומי חסר תקדים. המצב חמור עד כדי כך שהממשל הפדראלי כולו נסגר השבוע. האם זה העתיד שאנחנו רוצים עבור ילדינו? המצב ישתנה רק אם מנהיגים יעבדו יחד וייקחו סיכונים כדי להגן על המדינה. זהו לא זמן לדיבורים, אלא זמן למעשים. האיום הזה ממשי והוא נמצא בפתח דלתנו".

תחילתו של עידן התוקפנות בסייבר
בגיל 75, עם קריירה פוליטית וביטחונית מפוארת מאחוריו, פאנטה הוא אחד האוטוריטות הגדולות ביותר בעולם בתחומי הצבא והביטחון. הוא הפך לאישיות בינלאומית ב-1994, כאשר מינה אותו הנשיא ביל קלינטון לראש מטה הבית הלבן – תפקיד שמקביל בסמכויותיו למנכ"ל משרד ראש הממשלה בישראל. פאנטה עבד עם תשעה נשיאים אמריקניים בחייו המקצועיים, ועמד בראש ועדות ותתי-ועדות בנושאי תקציב ובטחון. ב-2009 מינה אותו הנשיא ברק אובמה לשמש כראש סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית, ה-CIA, וביולי 2011 קודם פאנטה להיות שר ההגנה ה-23 של ארצות הברית. הוא פיקד על מבצעים רבים ב-50 שנותיו בוושינגטון, לרבות המבצע לחיסולו של אוסמה בן-לאדן במאי 2011.

"רוב האנשים לא מבינים את גודל איום הסייבר שמרחף מעלינו", אמר פאנטה בכנס. "האדם מהיישוב לא חשוף לכל המידע ולא מבין את ההשפעה שיכולה להיות לווירוסים מתוחכמים ולמתקפות סייבר אחרות על חיינו. זה שדה הקרב של העתיד – ואני מקפיד לומר זאת מעל כל במה אפשרית בוושינגטון. במהלך הקריירה שלי פגשתי כמה מהמהנדסים המבריקים ביותר בעולם, שהראו לי וירוסים שהותירו אותי פעור פה. הרמה הטכנולוגית שעולם אבטחת הסייבר הגיעה אליה היא פשוט מדע בדיוני. היכולות שעומדות בפני תוקפי הסייבר חייבות להדליק נורה אדומה אצל כולנו".

פיקד על המבצע לחיסול אוסמה בן-לאדן. ליאון פאנטה, שר ההגנה הקודם של ארצות הברית וראש ה-CIA לשעבר, על הבמה בלאס וגאס

הוא סיפר, כי "ארצות הברית עובדת על פיתוח יכולות סייבר מתקדמות כדי להגן על עצמה, וגם כדי לתקוף אם נצטרך. מאחר ואנחנו עושים את זה, אנחנו יודעים שגם שאר המדינות עושות את זה, ואני מדבר על מדינות כמו סין, רוסיה ואיראן. אל תטעו: גם ארגוני טרור בינלאומיים כמו אל-קעידה מפתחים יכולות סייבר. כשארצות הברית מתכננת תקיפה צבאית היום, הסייבר הוא אלמנט חשוב מאוד בתכנון. אנחנו משתמשים בסייבר, למשל, כדי לשבש את התקשורת של האויב, להטעות את הרדאר שלו וליצור לעצמנו יתרון בשדה הקרב הפיזי – והם עושים את אותו הדבר".

לכן, אמר פאנטה, "אחד התסכולים הכי גדולים בעבודה שלי, הוא לגרום לכולם להבין עד כמה זה חשוב לקחת ברצינות את איום הסייבר ולעשות ככל שביכולתנו כדי להגן על עצמנו מפניו. אנחנו רק בתחילתו של עידן התוקפנות בסייבר. זה לא ייעצר פה. סייבר יכול לשתק מדינה היום, ולכן אנחנו חייבים לעבוד יחד כדי להגן על עצמנו. הטכנולוגיה שכולנו מדברים עליה היא המפתח לשגשוג וחדשנות בעתיד. אם אנחנו רוצים שהיא אכן תהיה כזו, במקום להיות עקב אכילס שלנו, עלינו לשמור עליה מכל משמר. אבטחת הסייבר היא העתיד".

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארצות הברית

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים