ישראל מכחישה דיווח לפיו הותקפו מערכות המים בחיפה; פרופ' בן ישראל: הדיווח – נורה אדומה לעתיד

סוכנות הידיעות האיראנית דיווחה שהצבא הסורי האלקטרוני תקף את המערכות של תאגיד המים החיפני, אולם הדיווח הוכחש - הן על ידי ישראל והן על ידי קבוצת ההאקרים עצמה ● לדברי אלוף (מיל') פרופ' יצחק בן ישראל, יושב ראש המולמו"פ, הקבוצה הסורית רצתה לטעון "שאפשר לתקוף לא רק לצורך גניבת מידע אלא גם ניתן לשבש מערכות, וזו תחילתה של הדרך לקראת סופה של ישראל" ● "כעת ברור שצריך להיערך ולהגן על המערכות החיוניות והמטה הקיברנטי הלאומי נערך לכך", אמר

האם האקרים תקפו בתחילת החודש את מערכות המים של חיפה? סוכנות הידיעות האיראנית פרסמה ידיעה לפיה "הצבא הסורי האלקטרוני", קבוצת האקרים המקורבת לנשיא סוריה, בשאר אסד, ביצעה ב-6 במאי תקיפה על מערכות השליטה והבקרה של תאגיד המים העירוני של חיפה, אולם הארגון עצמו הכחיש את הידיעה, וכך גם הגורמים הרשמיים בארץ.

טל פאבל, חוקר תקשורת מקוונת במזרח התיכון, מסר שסוכנות הידיעות האיראנית פרסמה ב-9 במאי ידיעה לפיה הותקפו מערכות SCADA בחיפה שלושה ימים קודם לכן, כתגובה לתקיפת מרכז המחקר בפאתי דמשק שבוצעה, לפי גורמים זרים, על ידי ישראל. בהמשך הידיעה נכתב, כי "הצבא הסורי האלקטרוני מסוגל לגרום לנזק בלתי הפיך לישראלים". סוכנות הידיעות האיראנית אף טענה שהצבא הסורי האלקטרוני הזהיר שביכולתו לגרום לפיצוץ באמצעות המשך ההתקפות על שרתים של מערכות התשתית בחיפה, אולם הוא נמנע מלעשות כן, כדי שלא לגרום לנפגעים בנפש.

עם זאת, מסר פאבל, הצבא הסורי האלקטרוני עצמו הכחיש את הידיעה זמן קצר לאחר פרסומה בחשבון הטוויטר (Twitter) שלו.

גורמים ישראליים שבדקו את הדיווח מצאו, כי מדובר בידיעה לא נכונה וכי תשתיות המים של חיפה לא הותקפו. ראש עיריית חיפה, יונה יהב, אמר במהלך השבת שהוא לא מכיר ניסיון תקיפה סורי של מתקני המים של העיר.

אלוף (מיל') פרופ' יצחק בן ישראל, יושב ראש המועצה הלאומית למחקר ופיתוח (המולמו"פ), אמר לאנשים ומחשבים שהקבוצה הסורית רצתה להראות "שאפשר לתקוף לא רק לצורך גניבת מידע אלא גם ניתן לשבש מערכות, וזו תחילתה של הדרך לקראת סופה של ישראל. אולם, לא הייתה מתקפה. כדי להוכיח את הכאילו מתקפה צורפו לידיעה צילומי מסך שנטען שהם של מערכת המים בחיפה. הסתבר שהם היו בכלל של מערכת השקיה של קיבוץ בצפון ובנוסף, מדובר במתקפה שהתרחשה לפני שנה".

כך או כך, אמר אלוף (מיל') פרופ' בן ישראל, "עצם ההודעה, שמפנה את תשומת הלב לתקיפות מהסוג הזה, מדליקה נורית אדומה. כעת ברור שצריך להיערך ולהגן על המערכות החיוניות". הוא ציין ש-"המטה הקיברנטי הלאומי החל באחרונה להיערך לאפשרות שמערכות המים של ישראל תותקפנה".

מדוע דווקא תאגידי מים עשויים להוות מטרה?
"לתאגידי מים יש גם רשת תקשורת, בניגוד, לדוגמה,לגינה הפרטית, שכדי לטפל במערכות ההשקיה שלה צריך להגיע אליה מישהו. רשתות התקשורת של התאגידים מאפשרות להם לשלוט בכל המתקנים, המשאבות, מאגרי המים ומערכות ההולכה. אפשר לטפל בדברים הללו על ידי רגולציה ולהכריח את תאגידי המים להגן על עצמם".

באירוע שבתרבות שהתקיים אתמול (ש') בבאר שבע אמר אלוף (מיל') פרופ' בן ישראל, כי מערכות המחשב הביטחוניות והממשלתיות, כמו גם אלה של ארגוני תשתית חיוניים כמו מים, חשמל ורכבת, סופגות מאות מתקפות מדי דקה – ועומדות בהן.

מתעניינים במיחשוב בשעת חירום? הירשמו לכנס DRP 2013, שיתקיים ב-2 ביוני, בהפקת אנשים ומחשבים

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים