ד"ר יצחק שמר: ניהול סיכונים הוא נשמת אפו של ענף הפיננסים – לא מס שפתיים לריצוי הרגולטור

"ניהול סיכונים אמיתי מוטמע בכל שלבי המחזור חיים של המוצר או השירות - זה אינו רובד 'מודבק'", אמר ד"ר שמר, יועץ מיחשוב למגזר הפיננסי, בוועידת eBanking שערכה קבוצת אנשים ומחשבים ● אבי שלום, מנהל ייעוץ אזורי, גרטנר המזה"ת: "הרגולטור יהיה זה שינחה את הבנקים אילו מערכות לרכוש, והדבר יביא להרחבת ניהול סיכונים"

"ניהול הסיכונים הוא בבחינת נשמת אפו של כלל מגזר השירותים הפיננסיים, ניהול הסיכונים אינו רק מס שפתיים לריצוי הרגולטור", אמר ד"ר יצחק שמר, יועץ מיחשוב בכיר למגזר הפיננסי. לדברי שמר, ההשלכות על תחום זה בהיבט ה-IT הוא שהבנקים נדרשים לשים דגש על מודלים ולא על חבילות תוכנה כבעבר. "ניהול סיכונים אמיתי מוטמע בכל שלבי המחזור חיים של המוצר או השירות", אמר, "זה אינו רובד 'מודבק'". ד"ר שמר היה בין הדוברים בוועידת eBanking שערכה קבוצת אנשים ומחשבים היום (ג') במרכז הכנסים אבניו בקרית שדה התעופה. לוועידה, אותה הנחה פלי הנמר – נשיא הקבוצה, הגיעו מאות אנשי IT מהעולם הפיננסי.

ד"ר שמר חלק עם קהל המשתתפים עוד שש תובנות הקשורות ל-IT שבמגזר השירותים הפיננסיים. כך, ציין כי יש מגמה של התכנסות של סל המוצרים והשירותים המוצעים על ידי הבנקים, חברות הביטוח ובתי ההשקעות. בנוסף, אמר, גופים "חיצוניים" ממשיכים להיערך להתמודדות בגומחות – חברות תקשורת, חברות סלולר ורשתות קמעונאיות.

לגבי הרגולציה, אמר שמר, כי "כל כך אהבנו לקטר על הרגולציה, אולם האמת היא שהרגולציה פועלת לשכלול השוק, ולעיתים – בהצלחה". לדבריו, המשבר העצים את חשיבות הרגולציה ואת הכורח בתיאום, עד כדי כינוס של רגולטורים. "אובאמה עושה זאת באופן מעורר השתאות", אמר שמר והסביר, כי ההשלכה בהיבט זה היא ש"כאשר הרגולטורים חזקים יותר, המשמעות היא שחוק הכלים השלובים יפעל".

לדברי שמר, יש כיום לחצים תחרותיים גלובליים, שינויים של תיחום, חבירות אסטרטגיות, תכתיבים רגולטורים. "ככלל, התחרות מתגברת", אמר, "ומביאה לכך שצריך להיערך ולתת מענה טוב ומספיק". הוא הוסיף, כי "המהירות היא שם המשחק". ההשלכות, הסביר ד"ר שמר, הן שיש קושי לשמירה על פרטיות, יש זליגה של מידע, אי אפשר להימנע מקיום של מערכות הטרוגניות, גדלה החשיבות לארכיטקטורה נכונה. לדבריו, הקישוריות והתווכה הן בעלות תפקיד מפתח, והמענה לצורך זה הוא מימוש BPM ו-SOA.

"שם המשחק הוא מי שולט בלקוח, מי נפגש עימו, למי הלקוח פונה, מה ידוע עליו, מי יודע עליו", אמר שמר, והסביר כי לשם מענה על שאלות מהותיות אלו, נדרש לממש CRM תפעולי ואנליטי, BI, BPM, חוויית לקוח אחידה ועקבית וכן – ניהול ערוצים לקשר עם הלקוח.

מגמה נוספת, לדברי ד"ר שמר, היא צמצום תקציבים המוקדשים ל-IT, מה שהופך אותם לכאלו שאינם מספיקים, "לכן נדרש זיהוי שומנים ועשיית יותר בפחות". ד"ר שמר סיכם בציינו את המגמה השביעית, לפיה "כל גורם שאינו מוסיף ערך משמעותי לשרשרת הערך – לא יתקיים לאורך זמן. לכן ה-IT נדרש לפתח מיומנות ליצירת אותם ערכים ולבדל אותם. יש לבחון האם ה-IT תורם לבידול ולמיתוג".

אבי שלום, מנהל ייעוץ אזורי, גרטנר מזה"ת, פרש בפני המשתתפים את תרחיש עולם הבנקאות המקוונת ל-2012. לדבריו, העולם מבחין כיום בהסתכלות שונה לגמרי על הרגולציה בארה"ב, והמשבר הכלכלי יוצר סדרה חדשה של הנחיות בתחום.

שלום הוסיף, כי יכולת לנהל את הבנקים בעצמם, גם בהיבט התשתיות וגם ביכולת לתת מענה נכון יותר לרגולציות, מביאה לכך שהרגולטור יהיה זה שינחה את הבנקים אילו מערכות לרכוש, והדבר יביא להרחבת ניהול סיכונים. מצב זה, הסביר, יביא להאצה של מגמות שישפיעו על ארגוני ה-IT הפיננסיים, כאשר תחומי ניהול המידע וההלימה ימצאו במגמת עלייה. שלוש השנים הבאות, אמר שלום, תאופיינה בכך שידע רב יותר ישונע לעבר הרגולטור.

בשל כך, הסביר, על המנמ"ר הפיננסי יהיה להתמקד בניהול שליטה, ניהול מערכות, ניתוח נתונים ודווח, על מנת ליצור תובנה אחת כוללת. "כל הארגונים הפיננסיים צריכים להיערך לבניית תשתיות מתוחכמות הרבה יותר, כאלה הכוללות מחסן נתונים ארגוני ו-BI, לצד מענה לתחום ניהול הסיכונים". לדבריו, "עברנו כברת דרך, אבל לא מספיקה על מנת לענות על רצונות הרגולטור".

שלום סיים את דבריו באומרו, כי תופעת הרשתות החברתיות בהקשר של בנקאות מקוונת היא תופעה הולכת ומתגברת. כך, אמר, ארגונים קטנים פרטיים מסוגלים לספק שירותים ללקוחות, מבלי שאלו ישתמשו בבנק. "פעם חשבנו שזה נושא שיילך וידעך אולם הנושא משמעותי הולך וגדל", אמר. לדבריו, ברשתות משתתפים ארגונים שאינם בנקים, "הכסף נודד ממקום למקום ללא התערבות בנקאית. לכן, הרגולטור יצטרך לטפל בנושא". הוא סיים באומרו כי הוא "מקווה שנצא מהמיתון חזקים ומנצחים".

לאחר מכן חשפו הספקים בכנס את פתרונות ה-IT שלהם לתחום: קטרין שמידט, IDS Scheer, המיוצגת בארץ על ידי חברת סקר, דיברה על כלים המסייעים להתמודדות עם אתגרי המשבר; נתן פרידחי, סמנכ"ל המגזר הפיננסי, טלדור, הציג את הדרך להתמודדות עם בנקאות רב ערוצית; יהודה בן יעקב, מנהל פעילות מובייל, NessPRO, נס טכנולוגיות, דיבר על המעבר מבנקאות מקוונת לניידת; איתן צוויג, מנהל המגזר הפיננסי, מיה מחשבים, הציג את פתרונות סאס לתחום; צחי זורנשטיין, מעבדות המחקר של מק'אפי, הציג את פתרונות החברה לאבטחת המערכות הבנקאיות; אייל פילדוס מ-i-Team, יחידת המיחשוב של מזרחי טפחות, דיבר על יצירת ערך עסקי באמצעות ניטור אפליקטיבי ביישומי הליבה בבנק; יובל בן זאב, מנכ"ל אוטופונט, תיאר את האופן בו התקשורת הכתובה יכולה לשמש כמנוף לשימור לקוחות; ג'והן רוג'ינסקי, מנכ"ל משותף One1 Mobile, דיבר על הצורך להצטרף למגמת המובייל העולמית.

לאחר מכן נערך פאנל מנמ"רים מהענף הפיננסי, אותו הנחה יהודה קונפורטס, העורך הראשי באנשים ומחשבים, בהשתתפות רונן זרצקי מישראכרט, שלמה שמאי מהפניקס, ד"ר יצחק שמר, עצמון מינס – יועץ מיחשוב בכיר, רחל יעקבי מבנק ישראל ודליה רובינסון – סמנכ"ל במטריקס ומנהלת חטיבת פתרונות פיננסיים וטכנולוגיות בחברה. את הכנס חתמה הרצאתו של ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI, על עתיד ה-IT בבנקאות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים