בנק ישראל ייצא למכרז להטמעת ERP של סאפ

"אנו האחרונים בתחום ה-ERP במגזר הציבורי שטרם הטמיעו מערכת שכזו", אמר חזי כאלו, מנכ"ל בנק ישראל, שהיה דבר המפתח בוועידת eBanking שערכה קבוצת אנשים ומחשבים ● לדבריו, "למרות כל הביקורת בנושא, אני יכול כיום לקבוע בוודאות, כי הרגולציה היא שהצילה את המערכת הפיננסית של ישראל" ● ציין: "ניישם פרויקט DWH וניצור מצב של אמת אחת של הנתונים"

בנק ישראל ייצא בקרוב למכרז ענק להטמעת מערכת ERP של סאפ, חשף הבוקר (ג') חזי כאלו, מנכ"ל הבנק. כגוף ציבורי-ממשלתי, אמר, הבנק בחר במערכת ERP מסוג סאפ, וציין כי בכוונתם לצאת בקרוב למכרז לקביעת האינטגרטור שיטמיע את המערכת, שהרישיונות לה כבר נרכשו. "אנו האחרונים בתחום ה-ERP במגזר הציבורי שטרם הטמיעו מערכת שכזו", אמר. המודולים שייושמו ב-ERP הם משאבי אנוש, תקציב, תמחיר, גזברות, רכש, ניהול מלאי ויתכן שאף ניהול המטבע.

כאלו היה דובר המפתח בוועידת eBanking שערכה קבוצת אנשים ומחשבים במרכז הכנסים אבניו בקרית שדה התעופה. לוועידה, אותה הנחה פלי הנמר – נשיא הקבוצה, הגיעו מאות אנשי IT מהעולם הפיננסי. "למרות כל הביקורת הנשמעת על הרגולציה ועודף הרגולציה הקיימת במערכת הבנקאית הפיננסית בארץ, הרי שאני יכול כיום לקבוע בוודאות כי הרגולציה היא שהצילה את המערכת הפיננסית של ישראל", קבע כאלו.

בהמשך דבריו, תיאר בפני המשתתפים את מערכות ה-IT המרכזיות בבנק ישראל, תוך שהוא מציין כי "ל-IT יש חלק חשוב בפעילות הבנק". לדבריו, מערכת הבנק מבוססות מיינפריים, "ואני מקווה שבשנה הקרובה נרד ממנו, ונעבור למערכות אחרות". בהיבט מוכנות והתאוששות מאסון, ציין כאלו כי "מתקן הגיבוי החל לעבוד במד-1 בפתח תקווה, הבנק עומד בכל הנחיות אבטחת המידע הנדרשות ממנו, ופועל רבות בתחום הגיבוי וה-DR".

כאלו תיאר את מערכת ה-IT לניהול יתרות מטבע החוץ, ביזי (ITMS). לדבריו, המערכת תתמוך בפעילות בנק ישראל בשווקים הבינלאומיים והמקומיים, ותחליף מערכות קיימות, חלקן מצוי כיום במחשב המרכזי. הבנק, אמר, מצוי במגעים עם חברת וול-סטריט, שכבר ביצעה כמה התקנות בארץ בתחום, אולם טרם נחתם עימה חוזה. המערכת, ציין כאלו, תהווה שדרוג רציני מבחינת יכולות הבנק לנהל חדר עסקאות קדמי ואחורי, והיא תשולב עם שלוחה של בנק ישראל שתוקם בסוף השנה בניו-יורק.

פרויקט נוסף שצפוי להיות מיושם, תיאר כאלו, הוא מחסן נתונים מרכזי לבנק, הכולל בניית מאגר נתונים שיכלול את כל המידע הקיים היום בעולמות התוכן הסטטיסטי המנוהלים בבנק. ה-DWH, אמר כאלו, יכלול מידע מקיף וקוהרנטי של נתוני המשק הישראלי, יספק מידע זמין ומעודכן למקבלי ההחלטות, יתמוך בחטיבות הליבה הכלכליות של הבנק, וייצור "אמת אחת" לכל המשתמשים במידע. הפרויקט, ציין, יסתיים בעוד כשנה וחצי, והוא נעשה בשיתוף פעולה עם מקביליו של הבנק באירופה.

כאלו תיאר בפני המשתתפים את חוק בנק ישראל, "נושא מרכזי המלווה הבנק מזה יותר מ-13 שנים". לדבריו, המטרה בחוק החדש היא הפרדה ברורה בסמכויות הבנק בהיבט המוניטרי, לבין הממשלה הפועלת בהיבט הפיסקלי, מתוך רצון ש-"החוק החדש יתרום לחיזוק האיתנות הפיננסית והכלכלית של בנק ישראל, ויאפשר לבנק למממש את מדיניותו באופן עצמאי. החוק אינו למען הנגיד או ההנהלה". עוד הוסיף כאלו, כי בחוק יש התייחסות לתפקיד הבנק בהיבטי שמירה על יציבות המחירים, תמיכה במדיניות הממשלה בהיבטי צמיחה ותעסוקה, תמיכה ביציבות הפיננסית במשק וכן תפקיד של "מלווה של מוצא אחרון", תפקיד המתעצם על רקע המשבר, ו-"אני מקווה שבארץ לא נשתמש בו". כאלו חתם את דבריו בנימה אופטימית, לפיה "אני מקווה שנשכיל לעבור את המשבר הכלכלי בשלום".

דוברים נוספים במליאה המרכזית היו איציק מלאך – חבר הנהלת בנק לאומי וראש מת"מ, ד"ר יצחק שמר – יועץ מיחשוב לעולם הפיננסי, ואבי שלום – מנהל ייעוץ אזורי בגרטנר המזה"ת. לאחר מכן חשפו הספקים בכנס את פתרונות ה-IT שלהם לתחום הבנקאות.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. תומר

    למה לצאת במכרז ניפרד ולא להתלבש על מרכב"ה?

  2. יעקב רחבלסקי

    vכדאי לבדוק היטב לפני פרסום ידיעות ... המכרז כבר יצא לפני מספר שבועות ......

אירועים קרובים