מחקר: תל אביב וירושלים – המובילות במדד השקיפות והיושרה בין ערי ישראל

על פי הקריטריונים שהוצבו בפרויקט "שקיפות ויושרה ברשויות המקומיות", קיבלה תל אביב את הציון 66%, ואילו ירושלים - 64% ● במקום השלישי דורגה חולון (59%), ואחריה ראשון לציון (56%) וחיפה (55%) ● את הנתונים הציגה עו"ד גליה שגיא, מנכ"לית עמותת שקיפות בינלאומית ישראל, בכנס IT מוניציפאלי 2013 ● לדבריה, "התוצאות מגלות שלושה נושאים הדורשים טיפול והתייחסות ספציפית מצד כל הרשויות, ללא יוצא מן הכלל: חוזים ומכרזים, סביבה ותכנון ובניה"

העיר תל אביב-יפו היא המובילה בארץ במדד השקיפות והיושרה בין ערי ישראל – כך חשפה עו"ד גליה שגיא, מנכ"לית עמותת שקיפות בינלאומית ישראל. עו"ד שגיא דיברה בכנס IT מוניציפאלי 2013. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ב') במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה.

בחישוב כל הקריטריונים שנבדקו, נמצא כי תל אביב קבלה את הציון הגבוה ביותר (66%), אחריה ירושלים (64%) וחולון (59%) במקום השלישי. במקום הרביעי דורגה ראשון לציון, עם 56%, חיפה חמישית עם 55%. במקום השישי דורגו כפר סבא ורעננה, עם 52%, שמינית נתניה עם 50%, תשיעית באר שבע עם 47%, ועשירית אשדוד – עם 42%. במקום ה-11 דורגו הרצליה ופתח תקוה עם 41%, במקום ה-13 רחובות עם 40% וסוגרת את הרשימה חדרה, עם 39%.

פרויקט "שקיפות ויושרה ברשויות המקומיות", מתבצע זו השנה הרביעית על ידי עמותת שקיפות בינלאומית ישראל, הפועלת לקידום ערכי האתיקה והיושרה בחברה הישראלית. לדברי עו"ד שגיא, השנה הורחב המדד באופן ניכר וכלל כ-120 קריטריונים, "אשר מרביתם אינם מחויבים על פי חוק, אך נדרשים, לתפיסתנו ליצירת שקיפות ברשויות המקומיות".

היא הסבירה, כי כלל הקריטריונים חולקו ל-12 נושאים: פרטי התקשרות עם הרשות המקומית וראש הרשות, מבקר העירייה, שקיפות לפי הנדרש בחוק חופש המידע, מענקים ותמיכות, שקיפות כללית, ישיבות מועצה, כספים – תקציב וארנונה, רכש – חוזים ומכרזים, רישוי עסקים, תכנון ובנייה, מידע סביבתי וחברות עירוניות.

במסגרת הפרויקט נבדקו אתרי האינטרנט של 15 רשויות, בכלל זה ירושלים ו-14 רשויות החברות בפורום 15 הערים העצמאיות בישראל. "התוצאות מגלות שלושה נושאים הדורשים טיפול והתייחסות ספציפית מצד כל הרשויות, ללא יוצא מן הכלל", אמרה עו"ד שגיא, "חוזים ומכרזים, סביבה וכן תכנון ובניה. בהמלצות לפעולה נגענו בנושאים אלו ובנושאים כלליים נוספים, תוך מתן דגש לצורך בשינוי תפישתי מצד הרשויות בכל הנוגע לשקיפות וליצירת נגישות למידע".

היא סיימה בציינה, כי "ראוי לציין שבשל היותו של המדד חדש וראשוני, מצאנו לנכון להתמקד בשלב זה רק בכ-120 קריטריונים שנבדקו וברמת אתר האינטרנט של הרשות בלבד. זאת, למרות ששקיפות ויושרה נמדדות בקריטריונים רבים נוספים ובנקודות ממשק נוספות שבין הרשות לתושב מלבד אתר הרשות. בעתיד יש בכוונתנו להרחיב את הבדיקה הן בהתייחס למספר הקריטריונים הנבדקים והן בהתייחס לרמות הממשק השונות שבין הרשות לאזרח – ולא להתמקד רק באתר".

יצוין, כי עיריית גבעתיים, אף שהיא מצויה ברשימת 15 הרשויות, לא השתתפה במחקר בשל היות ד"ר עדי קפליוק – מנמ"ר העיר גבעתיים ויו"ר איגוד המנמ"רים ברשויות המקומיות, חבר בוועדת ההיגוי של הפרויקט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים