"המאבק באנטישמיות בטיקטוק הוא מרתון; נעשה הכול לנקות את הרשת"

מאז ה-7.10, טיקטוק שינתה את המדיניות, לטענתה, והסירה סרטונים אנטישמיים רבים - מה שלא הפסיק את הביקורת נגדה ● בכירי הסניף המקומי התייחסו לכך, כמו גם לבטיחות בני הנוער בפלטפורמה, בכנס שנערך היום (ג')

טיקטוק.

טיקטוק נמצאת בחודשים האחרונים תחת אש כבדה מצד פוליטיקאים, רגולטורים והציבור, בעיקר סביב הפגיעות בנערות ובנערים שהשתמשו בפלטפורמה – מבריונות ועד לפגיעות מיניות, החשש שהחברה, שנמצאת בבעלות בייטדאנס הסינית, משתפת פעולה עם השלטונות בבייג'ינג ומעבירה להם מידע על משתמשים מהמערב, ובארץ גם עקב טענות לאנטישמיות ולהטיה נגד ישראל, בעיקר מאז ה-7 באוקטובר. זה התחיל עם הסרטונים של החמאס באותה שבת שחורה, שפורסמו בפלטפורמה (ובטלגרם) ושבהם הוא הציג בגאווה את החדירה של מחבליו ליישובים בישראל ואת מעשי הזוועה שהוא עשה, והמשיך בגל של אנטישמיות, שבא לידי ביטוי מאז תחילת המלחמה ברשתות החברתיות, כולל בטיקטוק.

לירון ריפמן, ראשת תחום מדיניות ציבורית וקשרי ממשל בטיקטוק ישראל.

לירון ריפמן, ראשת תחום מדיניות ציבורית וקשרי ממשל בטיקטוק ישראל. צילום: עידן כנפי

מימיה הראשונים של המלחמה, על רקע הטענות, טיקטוק מנסה להוכיח שהיא נלחמת בסרטוני הטרור והאנטישמיות שמשתמשים מעלים לפלטפורמה שלה – כאמור, כולל החמאס. לירון ריפמן, ראשת תחום מדיניות ציבורית וקשרי ממשל בטיקטוק ישראל, אמרה בכנס שהחברה ערכה היום (ג') כי "מיד עם תחילת המלחמה, הבנו שאנחנו צריכים לעשות הרבה יותר במאבק בתופעת האנטישמיות בטיקטוק. אנחנו יודעים שיש שיח אנטישמי בפלטפורמה שלנו, אבל זה מאבק שהוא מרתון ונעשה את הכול על מנת לנקות את הרשת".

לדברי ריפמן, "כבר בשעות הראשונות של המלחמה הבנתי שחלק מהמדיניות שלנו שהתאימה עד ל-6 באוקטובר – כבר לא מתאימה יותר. בפעם הראשונה בהיסטוריה, פלטפורמות התוכן ספגו פעילות עוינת שבוצעה על ידי ארגון טרור והיו חלק מהמלחמה עצמה. האתגר היה מטורף, אבל כבר בסוף אותו היום, טיקטוק הייתה נקייה מסרטוני חמאס".

היא ציינה שהצוות בטיקטוק שטיפל בכך הבין את המורכבות ועשה התאמות במדיניות של החברה. נראה שזה מה שגרם לטעויות שביצעה החברה, בעיקר בימים הראשונים של המלחמה, גם אם לא במתכוון: כך, למשל, סרטוני הסברה רבים, שהציגו צילומים (ואפילו צילום אחד) מהזוועות, נחסמו בשל תוכן גרפי – צעד שעורר זעם וטענות להטיה מצידם של לא מעט אינפלואנסרים ישראליים.

מדריך לבטיחות בני נוער בטיקטוק – שמיועד להורים ולמורים

כאמור, ביקורת נוספת שטיקטוק מתמודדת מולה היא על השימוש בפלטפורמה שלה למעשי אלימות והטרדות מיניות, בעיקר נגד בנות ובני נוער. מנכ"ל החברה, שו ז'י קו, "נצלב" בסוף החודש שעבר בסנאט האמריקני, יחד עם המנכ"לים האחרים של הרשתות החברתיות המובילות – ובמרכזם מארק צוקרברג ממטא, שאף התנצל בפני הורים של נערות ונערים שנפגעו מהאלימות הזאת. יו"ר הוועדה בסנאט שבה התקיים הדיון, דיק דורבין, אמר כי "בחירות העיצוב שלהן (של הרשתות החברתיות – י"ה), הכישלון שלהן בהשקעה מספיקה באמון ובבטיחות, וההעדפה הקבועה שלהן של מעורבות ורווח על פני בטיחות לכולם – כל אלה שמים את הילדים והנכדים שלנו בסיכון".

כדי למנוע ולו משהו מהסיכון הזה, טיקטוק השיקה באירוע היום, שהתקיים בהשתתפות אנשי חינוך ותקשורת, מדריך בטיחות, בשני אופנים – חוברת מלאה ותקציר שלה. החוברת מיועדת להורים ולמחנכים, וסוקרת את האפליקציה, אופן השימוש בה והסיבות שבגינן היא פופולרית בקרב צעירים. היא עוסקת ביתרונות ובחששות שעולים מהשימוש של בני 13-18 בפלטפורמה (רשמית, בני פחות מ-13 לא מורשים להשתמש בה ואף לא יכולים לפתוח חשבון), מציגה את אמצעי ההגנה, הבטיחות והפרטיות הזמינים בטיקטוק, וכן את ההגבלות על חשבונות של קטינים ואת הפיצ'רים המיועדים לבקרת הורים. זאת, לצד מידע ששווה לדעת, טיפים ודרכים להתמודדות עם סכנות. החוברת גם פונה למחנכים ולמורים עם דוגמאות ועצות לשימוש בטיקטוק למטרות חינוכיות, ומציעה כללי "עשה ואל תעשה", כדי לשמור על בטיחותם של המשתמשים הצעירים בפלטפורמה.

תקציר החוברת למחנכים מציג 10 דרכים שבהן ניתן לשמור על פרטיותם ובטיחותם של חברי הקהילה הצעירים בטיקטוק: כניסה מגיל 13 ומעלה; הגדרות פרטיות וניהולן; סינון תגובות; מרכז הבטיחות של טיקטוק; אפשרויות הדיווח; פונקציות בטיחות ובקרה תואמות גיל; אופציות ניהול זמן המסך; פיצ'ר קישור משפחתי; מדיניות הקהילה; ואכיפת התוכן, במטרה לשמור על חוויית שימוש בטוחה.

נטלי זיו, ראשת מערך התקשורת והדוברות של המדינות הצומחות בטיקטוק אירופה, אמרה כי "באמצעות החוברת הזו ואיגודם של כל כלי הבטיחות של טיקטוק במקום אחד, אנחנו מנגישים לגורמי החינוך והלמידה תשתית שתאפשר להם לתקשר טוב יותר עם המשתמשים הצעירים ולשמור על ביטחונם. במקביל, היא תאפשר להם להפיק את התועלת המיטבית מהלמידה והחינוך שצעירים מקבלים מטיקטוק – החל מלימודי מדע ומתמטיקה ועד להמלצות לספרים וחשיפה לשירי קלאסיקה מהתרבות הישראלית, שזוכים לעדנה מחודשת בפלטפורמה".

האם הפגיעה בבנות ובני נוער בפלטפורמה של טיקטוק תימשך? נראה שכן. אבל ניכר שהחברה עושה מאמץ כדי לצמצם אותה, גם אם זה לא ימגר את האלימות נגדם.ן לחלוטין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים