שימוע סוער לצוקרברג בסנאט – התנצל בפני הורים לילדים שנפגעו

מייסד ומנכ"ל מטא, והמנכ"לים של הרשתות החברתיות הגדולות האחרות, נחקרו במשך ארבע שעות על הפגיעות המיניות בילדים בפלטפורמות שלהם, ומה הם עושים כדי למנוע אותם ● הסנאטור לינדזי גרהאם: "יש לכם דם על הידיים"

מי שאחראי לכל זה - לטוב ולרע. מארק צוקרברג.

מארק צוקרברג "זכה" אתמול (ד') לקבלת פנים צוננת במיוחד, בלשון המעטה, מחוץ לסנאט בוושינגטון ובתוכו. הוא הגיע לשם, יחד עם מנכ"לים של רשתות חברתיות אחרות, כדי להעיד מה הם עושים על מנת להגן על ילדים בפלטפורמות שלהם. הן בכניסה לסנאט והן באולם הדיונים חיכו לו הורים רבים שילדיהם נפגעו ברשתות החברתיות של צוקרברג – אינסטגרם ופייסבוק, כמו גם ברשתות חברתיות אחרות, כולל הורים שלדבריהם, הילדים שלהם מתו בעקבות הצקות וביריונות ש-"חוו" במדיה החברתית. חלק מהם נשאו את התמונות של ילדיהם המתים.

צוקרברג פנה להורים ואמר כי הוא מתנצל על המקרים הללו. "אף אחד לא צריך לעבור את מה שהמשפחות שלכם סבלו, ולכן אנחנו משקיעים כל כך הרבה, ואנחנו ממשיכים במאמצים חוצי ענף, על מנת לוודא שאף אחד לא יצטרך לעבור את מה שהמשפחות שלכם סבלו", הוסיף.

המנכ"לים שהסכימו לבוא – ואלה שהוכרחו לבוא

צוקרברג, איוואן שפיגל, מנכ"ל סנאפ, וכן שו ז'י קו, מנכ"ל טיקטוק, ג'ייסון קירטון, מנכ"ל דיסקורד, ולינדה יקארינו, מנכ"לית X (לשעבר טוויטר), לא שבעו נחת גם בתוך הסנאט. סנאטורים משתי המפלגות חקרו אותם חקירה צולבת במשך ארבע שעות. צוקרברג וקו הסכימו להעיד באופן וולונטרי, אבל המנכ"לים של החברות האחרות סירבו והיה צורך להוציא צו הבאה ממשלתי כדי להביא אותם לדיון.

גם באולם חיכו להם הורים לילדים שנפגעו מהרשתות החברתיות, שהביעו את דעתם בקול רם מפעם לפעם. הם מחו כשהמנכ"לים נכנסו לאולם ומחאו כפיים כשהסנאטורים שאלו אותם שאלות קשות.

הסנאטורים העלו את המנכ"לים "על הגריל"

הדיון נקבע בעקבות האשמות של הורים, מומחים וחברי פרלמנט בארצות הברית שהרשתות החברתיות מהוות כר פורה למקרים של ניצול מיני של ילדים, מעודדות הפרעות אכילה, מציבות מודל יופי לא ריאלי וכוללות ביריונות. צוקרברג אמר כי "לא נמצא קשר הדוק בין הרשתות החברתיות להרעה במצב הנפשי של ילדים".

בתחילת הדיון הוצג וידיאו שבו סיפרו ילדים על הפגיעות בהם ברשתות החברתיות, ולאחר מכן סנאטורים הקריאו עדויות של ילדים אחרים. בהמשך, הסנאטור הוותיק לינדזי גרהאם פנה לצוקרברג ואמר: "אתה והמנכ"לים האחרים של החברות שיושבות לפנינו, אני יודע שאתם לא מתכוונים, אבל יש לכם דם על הידיים".

מה שהעלה את חמתו של הסנאטור טד קרוז היה פוסט שהוצג באינסטגרם עם וידיאו שהחברה עצמה הזהירה את המשתמשים שהוא עלול לכלול ניצול של ילדים, ושהם נשאלו האם הם רוצים לצפות בו בכל זאת. "מר צוקרברג, מה לעזאזל חשבת לעצמך?", שאל קרוז, והתשובה שקיבל הייתה ש-"מדעית, לעתים מה שמסייע הוא לכוון את המשתמשים לתוכן שעשוי לסייע להם במקום לחסום אותו".

בניין הקפיטול בוושינגטון.

בניין הקפיטול בוושינגטון. צילום: ShutterStock

יו"ר הוועדה בסנאט שבה התקיים הדיון, דיק דורבין, אמר כי "בחירות העיצוב שלהן (של הרשתות החברתיות – י"ה), הכישלון שלהם בהשקעה מספיקה באמון ובבטיחות, ההעדפה הקבועה שלהם של מעורבות ורווח על פני בטיחות לכולם – כל אלה שמים את הילדים והנכדים שלנו בסיכון".

כל אחד מהמנכ"לים הציג את הכלים שהחברה שבהנהלתו פיתחה כדי לשמור על הבטיחות ולהגן על ילדים בפלטפורמה, לטענתם. צוקרברג אמר כי למטא יש 30 כאלה. אחד מאותם כלים, שכמה מהם הושקו אתמול, לאחר השימוע, חוסם את האפשרות של ילדים לקבל מסרים מזרים באינסטגרם ובמסנג'ר – כברירת מחדל. צוקרברג הוסיף בדיון כי מאז 2016, החברה השקיעה באמון ובבטיחות 20 מיליון דולר וכי היא העסיקה לאורך שנים אלה כ-40 אלף עובדים שיטפלו בכך. קו ציין כי טיקטוק תשקיע בכך שני מיליארד דולר.

בדיון עלו גם הצעות חקיקה שנמצאות בימים אלה בקונגרס, במטרה להגן על ילדים שמשתמשים ברשתות חברתיות. הסנאטור גרהם שאל את קירטון האם הוא תומך בהצעות החוק הללו, והוא בתגובה לא ענה תשובה ישירה האם כן או לא, ובכל מקרה היו לו הסתייגויות לגבי רובן.

"תמונות עירום" של טיילור סוויפט ב-X

שפיגל התנצל בפני הורים שהיו מי שמכרו לילדים שלהם סמים דרך סנאפצ'ט. זאת, לאחר שבאחרונה, 60 הורים הגישו תביעה נגד סנאפ בנושא.

X הייתה השבוע, שלא בטובתה, חלק משערורייה שכללה עירום, לאחר ש-"תמונות עירום" מזויפות של טיילור סוויפט, שנוצרו באמצעות טכנולוגיית דיפ-פייק, הועלו לפלטפורמה. הסרטונים הוסרו, לאחר שנעשו ויראליים, ולמשך זמן מה לא ניתן היה לחפש את שמה של הזמרת ב-X.

יקארינו אמרה ש-X לא פונה לילדים ושהחברה תומכת בחוק שיגן על ילדים מניצול מיני אונליין.

הסנאטור שאל על סין – את המנכ"ל מסינגפור

במקרה של טיקטוק, עלה בדיון החשש שהרשת החברתית, שהיא חברה בת של בייטדאנס הסינית, חולקת נתונים על משתמשים בה עם השלטון בבייג'ינג. קו, המנכ"ל, הכחיש את הטענה. כשנשאל על ידי הסנאטור טום קוטון האם הוא חבר במפלגה הקומוניסטית השלטת בסין, או היה קשור אליה, הוא השיב בשלילה וציין שהוא בכלל מסינגפור. קו הוסיף שהילדים שלו עצמו לא משתמשים בטיקטוק, בגלל החוק הסינגפורי שאוסר על ילדים עד גיל 13 ליצור חשבונות ברשתות חברתיות.

בעצרת שהתקיימה לאחר השימוע העידה ג'ואן בוגארד, שבנה מת בגיל 19 אחרי שלדבריה, לקח חלק בטרנד חניקה בטיקטוק. "כמו שקרה לי, הרבה הורים ממשיכים לחשוב ש-'להם זה לא יקרה'", ציינה. "אבל המקרים האלה קורים לילדים ממוצעים, בן לילה. יש לנו את העדויות. עכשיו זה הזמן שהמחוקקים שלנו יעבירו את החוק להגנה על ילדים אונליין".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים