צה"ל שילב טכנולוגיית AI בלחימה בעזה

"זה מזל"ט מול מזל"ט - אנחנו קוראים לזה אנגרי בירדס", אמר בכיר במערכת הביטחון ● לדבריו, "המערכת של Smart Shooter הישראלית הופכת כל חייל סדיר - אפילו חייל עיוור - לצלף"

בינה מלאכותית - גם במלחמה בעזה.

צה"ל חשף באחרונה כי הוא שילב במהלך המלחמה הנוכחית טכנולוגיית AI. מומחים הביעו חששות משימוש של נשק מתקדם שכזה במלחמה ומההשלכות של שימוש בנשק בעל יכולות אוטונומיות במסגרת הלוחמה המודרנית.

גורם ביטחוני בכיר חשף כי הטכנולוגיה, התומכת בבינה מלאכותית, מתמקדת בנטרול מל"טים של החמאס והחיזבאללה, וכן במיפוי רשת המנהרות הנרחבת שאנשי החמאס חפרו במשך שנים, המכונה "המטרו של עזה".

המומחים ציינו כי "מספר ההרוגים הגובר של אזרחים בעזה מדגיש את הצורך בפיקוח רב יותר על פריסה של טכנולוגיות הגנה חדשות". דבריהם מהדהדים לחששות בינלאומיים לגבי השימוש ב-AI במערכות נשק. אלה עלו בהחלטת האו"ם מדצמבר האחרון, אז יותר מ-150 מדינות זיהו "אתגרים וחששות רציניים" בטכנולוגיות צבאיות צומחות – כולל בינה מלאכותית ויכולות אוטונומיות.

לפי אותם מומחים, המאבק רב השנים של ישראל מול החמאס, שהתעצם בעקבות ה-7 באוקטובר, חווה שינוי דינמי של הלוחמה המודרנית. כך, בתגובה לריבוי השימוש בכלי טיס בלתי מאוישים (מל"טים) זולים, שנעשה בזירות הצפונית והדרומית, ישראל השתמשה בטכנולוגיה חדשה כדי להתמודד עם האיומים הללו.

באיזו טכנולוגיה מדובר?

לפי פרסומים זרים, צה"ל השתמש בכוונת אופטית מבוססת בינה מלאכותית, פרי פיתוח של Smart Shooter. הסטארט-אפ מקיבוץ יגור פיתח מערכת בקרת אש בשם Smash, שמותקנת, באמצעות מסילה, על גבי רובי סער. המערכת מתבייתת על המטרה באמצעות חיישנים אלקטרו-אופטיים ועוקבת אחריה באמצעות עיבוד תמונה מבוסס בינה מלאכותית. ההתבייתות האוטומטית מאפשרת לחייל לכוון את נשקו ללא מאמץ, וכאשר הנשק מצוי בזווית הנכונה – ההדק משתחרר באופן אוטומטי. הייעוד העיקרי של המערכות הוא אמצעי נגד רחפנים, כי הכוונת החכמה מאפשרת לחייל לטווח באופן מדויק רחפן – באמצעות נשקו האישי.

פיתוח נוסף שבו הצבא משתמש הוא הסתייעות במל"טים מבוססי בינה מלאכותית כדי למפות ולנווט את רשת המנהרות התת קרקעית הנרחבת בעזה. אותם מל"טים יכולים לזהות בני אדם ואף לפעול מתחת לאדמה.

מחקר שנערך באחרונה על ידי קצינים מהאקדמיה הצבאית האמריקנית ווסט פוינט העלה שיש בעזה 1,300 מנהרות המשתרעות על פני 500 קילומטרים (צה"ל הספיק בינתיים להוציא חלק מהן משימוש). כדי למפות את המנהרות, הצבא משתמש במל"טים מבוססי AI, שיודעים לזהות גם בני אדם כשהם פועלים תחת לאדמה. אחד מהם כולל פיתוח של הסטארט-אפ הישראלי רובוטיכאן.

נקודת אור עבור תעשיית הטכנולוגיה הישראלית

טכנולוגיות ההגנה החדשות מהוות נקודת אור עבור תעשיית הטכנולוגיה הישראלית, ציינו מומחים.

אבי חסון, מנכ"ל סטארט-אפ ניישן סנטרל ובעבר ראש רשות החדשנות, אמר כי "ככלל, המלחמה בעזה מציגה איומים, אבל גם הזדמנויות לבחון טכנולוגיות מתפתחות בתחום. גם בשדה הקרב וגם בבתי החולים יש טכנולוגיות שמשתמשים בהן במלחמה הזו, שלא השתמשו בהן בעבר".

מרי וורהאם, מומחית לנשק מארגון זכויות האדם Human Rights Watch, אמרה כי "המספר הגדל של ההרוגים (בעזה – י"ה) מראה שדרוש פיקוח רב יותר על השימוש בצורות חדשות של טכנולוגיה הגנה. כעת אנחנו מתמודדים עם המצב הגרוע ביותר האפשרי של מוות וסבל שאנחנו רואים כיום, וחלק מזה נגרם על ידי הטכנולוגיה החדשה".

הכטב"מים הפכו את המתקפות מהאוויר לקלות וזולות יותר

כמו עימותים מודרניים רבים אחרים, המלחמה הנוכחית בעזה מתאפיינת בריבוי של כלי טיס בלתי מאוישים זולים, שהפכו את המתקפות מהאוויר לקלות וזולות יותר. החמאס השתמש בהם כחלק מהמתקפה שלו בבוקר ה-7 באוקטובר, בעוד שישראל השתמשה בטכנולוגיה חדשה כדי להפיל רחפנים כאלה.

בהתייחסו למערכת של הסטארט-אפ הישראלי Smart Shooter אמר גורם ביטחוני כי "היא עוזרת לחיילים שלנו ליירט מל"טים, כי החמאס משתמש במל"טים רבים. היא הופכת כל חייל סדיר – אפילו חייל עיוור – לצלף".

מערכת נוספת לנטרול מל"טים של האויב היא מזל"ט בעל רשת, שמנטרל את פעילות המזל"ט העוין באופן שמזכיר לכידת פרפרים עם רשת. "זה מזל"ט מול מזל"ט – אנחנו קוראים לזה אנגרי בירדס", אמר הגורם. הוא הסביר כי המזל"ט נכנס למנהרות ומספק נראות חלקית. "לפני המלחמה, הטכנולוגיה לא אפשרה לרחפנים לפעול מתחת לאדמה, בשל בעיות בשליחת תמונות, אולם כעת היא עושה זאת", ציין.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבי

    ברכות חמות.כל מה שאפשר לעשות בארץ כולל הכל צריך וחובה לעשות בארץ

  2. Moses

    שיפרסם שוב. מה אתם מתביישים מהאמת זה כמו שפרסם עם תותח ליזר לטילים. דיבורים לחוד ומעשים לחוד. כי רק כיפת ברזל עבד ברצף

  3. Sh

    חבל שמפרסמים כל דבר, זה נותן מידע לאויבינו. פשוט הפקרות.

אירועים קרובים