איך להקים דטה סנטר ולהישאר בחיים

"על ארגון שבוחר להקים דטה סנטר לבחון ארבעה היבטים: מה בונים, איך בונים, מי האינטגרטור שבונה ואיך יוצרים רצף תפעולי ארוך ככל הניתן", אמר זוהר דפנה, סמנכ"ל השיווק והמכירות של מגלקום ● לדבריו, בעת בניית דטה סנטר יש להתייחס לתחומים רבים, שבחלקם אין למנמ"ר הבנה - למשל חשמל, פתרונות KVM וניהול - לעבור מספר שלבים ולהקים את הדטה סנטר בתצורת ניהול מרכזי של המשאבים, שמביא ליעילות תפעולית ולקיצור לוחות זמנים בעד 50%

"כאשר ארגון בוחר להקים דטה סנטר, עליו לבחון ארבעה היבטים: מה בונים, איך בונים, מי האינטגרטור שבונה ואיך יוצרים רצף תפעולי ארוך ככל הניתן", כך אמר זוהר דפנה, סמנכ"ל השיווק והמכירות של מגלקום.

דפנה דיבר במפגש של חברי פורום דטה סנטר – DCFI – של אנשים ומחשבים, שנערך השבוע. הוא ציין שמגלקום נוסדה לפני 28 שנים והקימה יותר מ-150 מרכזי מיחשוב בארץ ובעולם, ולה התמחות באינטגרציה מערכתית.

"הדטה סנטר הוא מרכז העצבים של הארגון", אמר. "בשטח פיזי קטן מרוכזות מערכות IT ייעודיות רבות.יש ביניהן אינטראקציה, ונדרשת שרידות ויכולת להמשיך ולספק שירות בכל מצב".

לדברי דפנה, בעת בניית דטה סנטר יש להתייחס לתחומים רבים, שבחלקם אין למנמ"ר הבנה. בין אותם תחומים נמצאים בינוי, חשמל, קירור ומיזוג אוויר, רצפה צפה ותעלות, ארונות, תשתית נחושת, תשתית אופטית, פתרונות KVM, מערכות גילוי וכיבוי אש, ריהוט, מערכות ניטור ובקרה וניהול.

הוא ציין שהשלבים של פרויקט ההקמה של דטה סנטר, הם: הכנת תוכנית, איתור מקום, תכנון מפורט, ביצוע, תיעוד ושירות. לדבריו, גורמים שונים מעורבים בפרויקט ההקמה, ביניהם הלקוח הארגוני, מנהל הפרויקט, המתכננים והקבלנים, "מה שעלול ליצור מגדל בבל בגרסה מודרנית".

דפנה הוסיף, כי נדרש לבחור באינטגרטור בעל כוח אדם מקצועי ולהקים את הדטה סנטר בתצורת ניהול מרכזי של המשאבים – דבר שמביא ליעילות תפעולית ולקיצור לוחות זמנים של הפרויקט בעד 50%. "יש להשתמש בכלים מתקדמים לתכנון הדטה סנטר, כאלה המאפשרים לשפר את חוויית הלקוח ולהציג בפניו תוכניות בתלת מימד", אמר.

"חברת החשמל – הספק הכי גדול של המנמ"רים"
יגאל שניידר
, מנכ"ל אלכסנדר שניידר, אמר במפגש ש-"ההוצאות על צריכת החשמל גבוהות יותר מרכש חומרה. הצריכה גדלה ב-50% כל חמש שנים. חברת החשמל היא הספק הכי גדול של המנמ"רים. כשקונים שרת, צריכת החשמל שלו תעלה יותר ממחיר השרת. שרת להב ממוצע פולט חום השווה לצלייה של 320 המבורגרים לשעה ב-ברביקיו".

"יעילות וצריכת האנרגיה הופכים להיות הנושאים החשובים ביותר בדטה סנטר, כי ההוצאה על חשמל היא הגדולה בהוצאות התפעול", אמר שניידר. "יש מדד של יעילות צריכת אנרגיה, PUE. על כל קילו ואט IT חדרי המחשב צורכים כפליים תקורה – משמע, יש בזבוז עקב מיזוג. המטרה היא לשאוף ליחס של 1:1".

הוא הוסיף, כי "חיסכון בצריכת האנרגיה עשוי להניב חיסכון של מיליונים בשנה".

האתגרים בהקמת דטה סנטר, ציין שניידר, הם חום, מיזוג, חשמל; צפיפות גבוהה; עלות השקעה מול הוצאות תפעול; ניהול; מהירות שינוע מידע; זמן של תכנון, הקמה והפעלה, כאשר אלה נדרשים להיות מהירים תוך מתן תגובה לשינויים; התייעלות אנרגטית, כאשר מרבית הבזבוז בא ממערכות מיזוג האוויר; ומניעה של תכנון ורכש שלא מכוונים ליעילות אנרגטית. לדבריו, "הבזבוז התפעולי מביא לרכש של מערכות תשתית מיותרות ולבזבוז תפעולי בהקמת דטה סנטרים חדשים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רוזנר מנחם

    בכתבה נרשם : "חיסכון בצריכת האנרגיה עשוי להניב חיסכון של מיליונים בשנה". לא ברור כיצד משיגים חסכון כל כך גדול, אני מכיר חסכון של 10-15% בצריכת החשמל. עלות צריכת החשמל במתקן מחשב בהספק של 1000 קו"ט בנצילות נמוכה יחסית 2=PUE (500 קו"ט ציוד תקשובי), ובתעריף של 0.625 קוט"ש, היא כ-5.47 מליון ₪. בהנחה כי ציוד המחשוב ימשיך לצרוך את ההספק שלו (500 קו"ט) עלות הצריכה של המערכות התומכות והפסדים בציוד תהיה 2.73 מליון ₪. ומכאן שעל מנת לחסוך מיליונים (כלומר יותר ממיליון אחד) יש לבצע התיעלות של למעלה מ-70% בצריכת האנרגיה של המתקן. לי ממש לא ברור איך עושים את הקסם הזה.

אירועים קרובים