אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש, ממייסדי FST21: "המוצר שלנו הופך אותך למפתח של הבית שלך"

"עבדנו ארבע שנים כדי להוכיח שאנחנו יכולים להגביר את האבטחה, אבל לספק גם נוחיות", מסביר זאבי-פרקש בראיון לקראת הגמר הישראלי של תחרות SmartCamp 2011 שעורכת יבמ ● "מה שיש לי היום זה לא iPhone, אלא הטלפון הנייד הראשון של מוטורולה. תוך שנתיים אגיע למוצר שבאמת מתאים למאה ה-21 גם בשיוף שלו"

15/09/2011 16:54

"המוצר שלנו הופך אותך למפתח של הבית שלך. לא קוד, לא כרטיס – אתה הוא המפתח", כך מתאר האלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש, ראש אמ"ן לשעבר, את מערכת SafeRise שפיתחה FST21. החברה עלתה בימים אלה לשלב הגמר בתחרות SmartCamp ישראל 2011 שעורכת יבמ (IBM), ותתחרה מול ארבע נוספות ביום ד' הקרוב על הזכות לייצג את ישראל בתחרות העולמית, שתיערך בסן פרנסיסקו בתחילת 2012.

המערכת של FST21, המזהה אנשים לפי שילוב של נתוני פנים, קול ודפוסי התנהגות, כבר מותקנת במספר בנייני משרדים ומגורים בארה"ב ובישראל. בין היתר מותקנת המערכת בפרויקט W של קנדה-ישראל – מגדל המגורים הגבוה בארץ השוכן בפארק צמרת בתל אביב.

אבטחה באמצעים ביומטריים אינה תחום חדש, אולם לדברי זאבי-פרקש, אף אחת מהטכנולוגיות הקיימות, לרבות טביעות אצבע וזיהוי פנים, לא מגיעה ל-100% דיוק. לדבריו, מערכת SafeRise שואבת את העוצמה שלה מהשילוב של מספר טכנולוגיות. "השילוב שלנו, של זיהוי תמונה וזיהוי קול יחד עם ניתוח דפוסי התנהגות ושרתים חזקים, מאפשר למערכת לזהות ולקבל החלטה האם לפתוח את הדלתות בתוך שתי שניות ובדיוק של 99.7%", אומר זאבי-פרקש.

המערכת של החברה, שזכתה בפרס "מוצר השנה" בתערוכת האבטחה ICS שנערכה בלאס וגאס באפריל, עושה שימוש בביומטריה מדור שני – העוסקת בזיהוי ולא באימות זהות. המערכת מורכבת ממחשב המותקן בבניין, מצלמת חמישה מגה-פיקסל ואינטרקום לכל כניסה ותקשורת למוקד שירות, למקרים אותם המערכת לא יודעת לפתור.

"אחד האתגרים הגדולים של המאה ה-21 הוא החיים בערים בכלל ובערים גדולות בפרט – בעיות תחבורה, אנרגיה, מים, תעסוקה וגידול בפשע. עד היום התפיסה הרווחת קבעה, שביטחון גבוה כרוך גם בהפרעה רבה. אנחנו עבדנו ארבע שנים כדי להוכיח שאנחנו יכולים להגביר את האבטחה, אבל לספק גם נוחיות", מסביר זאבי-פרקש, שמוסיף כי המערכת של החברה מהווה "אבן בנייה בסיסית לבניין החכם".

"כרגע אני ממוקד באבטחה, אבל יש פה הרבה מאד אפליקציות. למשל, אם הורה לא רוצה שהילד שלו שרק קיבל רישיון נהיגה ינהג בין 23:00 ל-6:00 – המערכת לא תיתן לו לצאת מהחניה בשעות האלה", מסביר זאבי-פרקש, ומפרט כיצד המערכת גם משתלבת ביישומים נוספים של הבניין החכם: "המצלמה שמזהה אותך בכניסה למבנה יודעת באיזה קומה אתה גר, מזמינה לך את המעלית ומדליקה את מיזוג האוויר. כשאתה עוזב, אם שכחת, היא גם תכבה אותו".

החברה הוקמה לפני ארבע שנים על ידי זאבי-פרקש – שהביא את הרעיון, ואיתן ורטהיימר – שהיה המשקיע הראשון. לפני כשנה הצטרף כמשקיע בחברה גם צבי נטע – יו"ר מכשירי תנועה. החברה מתמקדת בשוק האמריקני ובשוק הישראלי ובימים אלה בוחנת כניסה גם לברזיל, קולומביה ומקסיקו – שם, לדברי זאבי-פרקש, "הפשיעה בערים היא לא חזון של העתיד, אלא בעיה שצריך לפתור כבר היום".

את המערכת הראשונה פיתחה החברה תוך שנתיים, בעזרת כ-20 מומחים, אותם מכנה זאבי-פרקש "האלפיון העליון" של המהנדסים. בהשוואה לעולם הטלפונים הסלולריים, הוא אומר, ש-"מה שיש לי היום זה לא iPhone, אלא הטלפון הנייד הראשון של מוטורולה (Motorola). זה מוצר שצריכים אותו והוא עובד. אני אגיע תוך שנתיים למוצר שבאמת מתאים למאה ה-21 גם בשיוף שלו".

החברה מתבססת אמנם על שילוב של טכנולוגיות קיימות, אולם הכניסה גם שיפורים ושינויים למנועים קיימים. "אנו משתמשים במנועי זיהוי פנים וקול שפותחו בעולם", מסביר זאבי-פרקש, "אבל למשל במנוע זיהוי הפנים, קיבלנו רשות לפתוח את המנוע והגענו לשלושה-ארבעה פטנטים ייחודיים. יש לנו יכולת לזהות ריבוי פרצופים על ידי מצלמה אחת, בגבהים שונים ובבת אחת. לפטנט של השילוב אנחנו קוראים 'פטנט הברווז', כי אם אתה מדבר כמו ברווז, נראה כמו ברווז והולך כמו ברווז – אתה כנראה ברווז. זה השילוב שאנחנו עושים", הוא מסכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים