"האקוטיזם" – מרתון טכנולוגי לשיפור חייהם של ילדים ובוגרים עם אוטיזם

יוזמה של רימון טובין, אבא של יובל, צעיר עם אוטיזם, בשיתוף עם עמותת אלו"ט והמכון הישראלי לחדשנות ובסיוע חברת יבמ, בנק הפועלים, בזק, איטרניטי, חברת  והאוניברסיטה הפתוחה

עשרות צוותים של יזמים השתתפו בהאקוטיזם, אירוע יזמות מרתוני לפיתוח פתרונות עבור אתגרים של אנשים וילדים על הספקטרום האוטיסטי. בין המשתתפים היו אנשי טכנולוגיה, הורים, אנשים על הרצף ואנשי מקצוע, שחברו כדי לתת מענה לאתגרים שהציפו הורים ומטפלים לילדים ובוגרים על הספקטרום האוטיסטי.

בסיום המרתון, הוכרזו שלושת הפתרונות הזוכים שיזכו לעבור לחממת פיתוח, ובהמשך הדרך יוצגו למשקיעים שירצו לקחת את הפתרון ולהפכו למוצר אמיתי:

במקום ראשון זכה פרויקט EmotiPlay של היזמית נוגה מאיר-גורן (חברה בת של קומפדיה): אמצעי טיפולי לעבודה על ויסות רגשי באמצעות טכנולוגיית VR. הפתרון חושף את המטופל על הרצף האוטיסטי למצבי לחץ – וכך מסייע לו לפתח דרכי התמודדות. הצוות פיתח פיצ'ר ראשון, המאפשר בניית סצינות חברתיות שהילד חווה כסרטון VR אינטראקטיבי. בשלב הבא, היזמים מתכננים לחבר את הפיצ'ר למערכת ביו-פידבק הכוללת צמיד לביש, שיאסוף נתונים פיזיים על המטופל. המערכת בוחנת אילו סיטואציות מעוררות לחץ אצל כל מטופל כדי ללמד אותו כיצד לשלוט בסיטואציה ולהירגע. המוצר יותאם לשפות ולתרבויות שונות.

הדמיה של הפרויקט הזוכה. צילום: יח"צ

למקום שני הגיע פרויקט KannaWiser של היזמים ד"ר אורנה יהודה אברמסון, גלעד סברדלוב ואביגיל דר: אפליקציה לשימוש ומעקב אחר טיפול בקנאביס, שנועדה לטייב את הטיפול בקנאביס רפואי לילדים על הספקטרום האוטיסטי. להורים לילדים המטופלים בקנאביס לוקח זמן להבין מהו הטיפול האופטימלי המתאים לילדם. האפליקציה תשתמש בביג דאטה ובבינה מלאכותית לצורך מעקב אחר השיפור במצב הילד ושיפור השימוש. המטרה: להפוך את השימוש בקנאביס רפואי להרבה יותר נגיש, מבוסס ידע ואופטימלי עבור הילד המטופל.

במקום השלישי זכה פרויקט ODEO של היזמים אורי דותן, ליאון רוזנגארטן ואנני עמר: מערכת ואפליקציה לניטור והפחתה של עוצמות רגשיות תוך כדי התראה לצוות המטפל והפעלתו. האפליקציה מתריעה לצוות המטפל על שינוי במצב הרוח של המטופל, ובהמשך תיתן למטופל כלים להפחית את העוצמה הרגשית ולהקל על המתח. המערכת מתבססת על טכנולוגיית GSR  (Galvanic Skin Response), שמראה על שינוי במוליכות העור וקשורה לתהליכים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים המתרחשים בגוף. כאשר מזוהה שינוי פיזיולוגי, המערכת נותנת התראה למטפלים.

חביב הקהל היה יובל טובין, צעיר על הרצף האוטיסטי ובנו של יוזם המרתון הטכנולוגי – רימון טובין. יובל הגה יחד עם צוות החונכים שלו רעיון למיזם "חוות הנפש" – הקמת חוות זברות שילדים על הספקטרום יטפלו בהן, מתוך הבנה שבעולמו הפנימי של יובל, הזברות הן כמו ילדים אוטיסטים שצריך לשלב אותם בחברה ולמצוא להם תפקיד. יובל עצמו טופל בחוות סוסים טיפולית והרגיש עד כמה זה ממש "הציל" אותו ממצבים קשים, לדבריו. הזברות, ממשפחת הסוסים, הן חיות עם סף רגישות מאוד גבוה ולכן יובל מאמין שהן יתאימו מאוד לתפקיד. השלב הראשון יכלול חווה עם סוסי משטרה בפנסיה, שהם סוסים מאולפים, הרגילים לרעש וגירויים חזקים, ויכולים להכיל גם התנהגויות חריגות של ילדים אוטיסטים.

לדברי רימון טובין, אביו של יובל: "בחרנו להפוך את האתגר האין סופי של אנשים על הרצף האוטיסטי למנוע צמיחה עבורם, עבור משפחותיהם ועבור כלל החברה. החלום שלנו הוא לא לטוס לירח, אלא להנחית לכדור הארץ את ילדינו לסביבה מכילה ואוהבת".

במסגרת ההאקוטיזם פותחו מיזמים נוספים, כמו שילוב תעסוקתי של בוגרים עם אוטיזם בתפקידי תיוג בתחום הבינה המלאכותית, פלטפורמה טכנולוגית מחקרית ליצירת מרחב פעולה משותף של הורים וחוקרים, הכשרת כלבי שירות לעבודה עם ילדים על הספקטרום, יוזמה לבניית מעונות סטודנטים כסביבה תומכת לדיור בקהילה, לוח תקשורת חכם, הלומד את התגובות וההתנהגויות של הילד, מיזם לאימון באמנויות לחימה עבור אנשים על הרצף ועוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים