"ההיי-טק הישראלי צריך לברוא את עצמו מחדש ולא – הוא יישאר מאחור"

"אם ההיי-טק הישראלי יעשה רק את מה שהוא יודע – מדינות אחרות יעקפו אותו", אמר יו"ר סיסקו, ג'ון צ'יימברס ● הנשיא לשעבר, שמעון פרס: "ה-Big Data והענן מאפשרים עתיד טוב יותר"

ג'ון צ'יימברס, יו"ר סיסקו

"ארצות הברית, ישראל ומדינות אחרות הן אומות חדשנות, אבל הן מצויות בתחרות מול מדינות צומחות מבחינת טכנולוגיה וסטארט-אפים כמו הודו או צרפת. אם הן לא ישתנו ויבראו את עצמן מחדש – הן יישארו מאחור. אם תעשיית ההיי-טק הישראלית תעשה רק את הדברים שהיא רגילה לעשות – תעשיות במדינות אחרות יעקפו אותה", כך הזהיר ג'ון צ'יימברס, יו"ר סיסקו (Cisco).

צ'יימברס, שעושה בימים אלה בישראל, ביקר אמש (ב') במרכז פרס לשלום ולחדשנות ביפו ושוחח עם הנשיא לשעבר, שמעון פרס. הוא ציין כי דרושה מנהיגות כדי להשתנות, ושלטונות במדינות שונות בעולם מבינים את זה – בהן ישראל. "ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבין שהשינוי חייב לקרות", טען.

יו"ר סיסקו פנה לקהל היזמים ונציגי הארגונים שישבו באולם ואמר כי "ישראל חייבת להמשיך להיות אומת הסטארט-אפ ולשם כך, אתם צריכים שלא לעשות את אותו הדבר, ולחשוב מחוץ לקופסה".

כמו רבים מראשי חברות הטכנולוגיה, גם צ'יימברס סבור שעומד לעבור על העולם שינוי דיגיטלי גדול ומהיר יותר מהשינויים שידענו עד כה. לדבריו, "העולם יהיה דיגיטלי יותר מאי פעם, מבוסס על האינטרנט של הדברים ועם 500 מיליארד 'דברים' מחוברים זה לזה. האינטרנט של הדברים והאינטרנט של הכול הן מהפכה שתהיה גדולה עד פי חמישה ממהפכת האינטרנט".

הוא הזהיר ש-"40% מהחברות הגדולות שאנחנו מכירים כיום לא יהיו כאן בעוד עשור. יש בארגונים בעיה: 90% מהמנכ"לים יודעים שהם צריכים לעבור לדיגיטל, אבל רק ל-10% מהארגונים יש תוכניות לעשות זאת. רובם ייכשלו, כי הארגונים לא ממציאים את עצמם מחדש. השיטה הנוכחית, בארצות הברית ובמדינות רבות נוספות בעולם, עוצבה כדי שארגונים ופרטים לא ישתנו מהר מדי ולא יטעו. זה בלתי אפשרי יותר, כי מדינות וארגונים אחרים ישיגו אותם. בנוסף, ארגונים צריכים לחשוב אחרת על תחרותיות, להבין שהמתחרים שלהם היום הם לא אלה שהיו לפני 15 שנים".

"ארגונים וממשלות נכשלים כי הם לא יודעים לבצע את השינוי הדרוש", אמר צ'יימברס. "עליהם להמציא את עצמם מחדש, אחרת הם ייכשלו. הטכנולוגיה היא החלק הקל. החלק הקשה הוא לשנות את הארגון ואת התרבות הארגונית".

"הטכנולוגיה הופכת את המדינות לנחלת העבר"

פרס אמר בשיחתו עם צ'יימברס כי "העולם הולך והופך גלובלי ומשאיר את המדינות לנחלת העבר – בעזרת הטכנולוגיה. זה צריך להיות עולם של סטארט-אפים, כי מדינות ואזורים הם דברים חסרי משמעות".

לדבריו, "יש אתגר לאנשי הטכנולוגיה ואנשי המחר – לא לחקור את העבר אלא להביא את העתיד. ה-Big Data והענן נותנים לנו סיכוי להיטיב את העתיד”.

הנשיא לשעבר, שמעון פרס, משוחח עם יו"ר סיסקו, ג'ון צ'יימברס. צילום: פלי הנמר

הנשיא לשעבר, שמעון פרס, משוחח עם יו"ר סיסקו, ג'ון צ'יימברס. צילום: פלי הנמר

"מדינות צריכות לשמור כל אחת על השפה שלה אבל להסכים על שפה אחת – השפה הדיגיטלית. אדם צריך לדעת שתי שפות – זו של התרבות שלו ואת שפת המדע. מדע זה לא חומר, לא עבודה קשה ולא מכונות חדשות, אלא יצירת עולם טוב יותר לילדינו", אמר פרס.

כשנשאל על ידי צ'יימברס מה הופך את ישראל לאומת סטארט-אפ ציין הנשיא לשעבר כי "אין לנו משהו אחר אלא המוח האנושי, בלי משאבי טבע ובלי עמים עם שפה והיסטוריה משותפות לידנו. האדם הוא המשאב הטוב ביותר ואנחנו חיים ממנו. בזכותו, יצרנו חדשנות טכנולוגית, התגברנו על המחסור במשאבי הטבע באמצעות טכנולוגיה לטובת החקלאות ועשינו זאת בתחומים נוספים. אלא שאנחנו לא צריכים להישען על העבר – באופן כללי, ובפן הטכנולוגי בפרט".

"אני אומר לצעירים: אל תקשיבו להורים ולמורים שלכם", אמר פרס. "המורים סיימו את הסמינר שלהם לפני ארבע שנים, בעוד שאתם יודעים, באמצעות האינטרנט, מה קרה לפני חמש דקות. המורים צריכים לעודד את התלמידים לחלום, לדמיין ולעשות דברים שהם לא למדו אותם".

ללמוד לנגן את התשיעית של בטהובן בחמש דקות

במרכז ביקורו של צ'יימברס עומד ההסכם עליו חתמה שלשום סיסקו עם הממשלה, שכולל השקעות של החברה בישראל ואת הקמת "נגב מזרחי חכם", במטרה להפוך אותו לאזור הדיגיטלי הראשון במדינה. התוכנית תיחנך בסיור שיערוך צ'יימברס היום בדימונה. התוכנית היא פרי שיתוף פעולה של סיסקו עם המשרד לשוויון חברתי, שבראשו עומדת השרה גילה גמליאל. במהלך הביקור אף חתמה סיסקו על הסכם עם בנק הפועלים למחקר ולהרחבת הבנקאות החדשנית ולהטמעת טכנולוגיות של החברה במטרה להפוך את הבנק הוותיק לדיגיטלי.

אורן שגיא, מנכ"ל סיסקו ישראל. צילום: פלי הנמר

אורן שגיא, מנכ"ל סיסקו ישראל. צילום: פלי הנמר

פתח את האירוע במרכז פרס לשלום אורן שגיא, מנכ"ל סיסקו ישראל, שאמר על שיתוף הפעולה החדש של החברה עם המדינה כי "הוא כולל מנועים שמאפשרים קידום של חינוך ובריאות, קירוב הפריפריה ושיפור הכלכלה. הוא מהווה דוגמה למחויבות של החברה ושל צ'יימברס לישראל".

שגיא ציין כי סיסקו מעסיקה בארץ 1,500 עובדים בארבעה אתרים – בחיפה, בקיסריה, בנתניה ובירושלים – וכי רכשה 12 חברות טכנולוגיה ישראליות בסך כולל של 7.2 מיליארד דולר. "אנחנו פועלים במגזרים רבים בישראל – ממשלה, צבא, ארגונים גדולים, קטנים ובינוניים, והמגזר הפיננסי. אנחנו מעורבים גם בעשייה חברתית, ובכלל זה בתוכניות להעסקת ערבים וחרדים בהיי-טק".

כחלק מזה הוכרז במהלך האירוע על הרחבת תוכנית קנגורו, שכרגע מסייעת לקידום חרדים בהיי-טק – לקהילות נוספות בחברה הישראלית ש-"זוכות" לתת ייצוג. בסיסקו ציינו שבעוד שכאשר התוכנית החלה, לפני כשנתיים, לא היו כלל סטארט-אפים חרדיים, כיום יש כ-500 כאלה – והם רוצים להעתיק את המודל הזה לתתי קהילות נוספות בישראל.

אחד מאותם סטארט-אפים, Magical Notes, הציג בפניהם של צ'יימברס ופרס שיטה שפיתח, שמאפשרת לאנשים שלא יודעים תווים ללמוד לנגן כל שיר בתוך חמש דקות. כדי להדגים זאת, שמו אנשי Magical Notes חליליות מתחת לכיסאות באולם וביקשו מהנוכחים להוציא אותן. לאחר כמה דקות, כולם ניגנו (בערך) קטע מהסימפוניה התשיעית של בטהובן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים