ד"ר יאיר שינדל, ישראל דיגיטלית: "כדי שהפרויקט יצליח נדרש שיתוף בין משרדי הממשלה"

"יש צורך בקפיצת מדרגה משמעותית ולא שיפור הדרגתי, תוך שילוב כוחות רב מגזרי ושיתוף פעולה בינלאומי", אמר ד"ר שינדל, הממונה על ישראל דיגיטלית ● לדבריו, "יש להגיע למצב של שקיפות עם ממשל פתוח"

ד"ר יאיר שינדל, הממונה על ישראל דיגיטלית במשרד ראש הממשלה. צילום: קובי קנטור

"שיתוף פעולה בין כלל הגורמים המעורבים בישראל דיגיטלית, ובראשם משרדי הממשלה, הכרחי להצלחת הפרויקט", כך אמר ד"ר יאיר שינדל, הממונה על המיזם במשרד ראש הממשלה.

ד"ר שינדל דיבר במליאה המרכזית של כנס WORLD e-Gov Forum 2014, שנערך היום (ד') במרכז הכנסים אבניו בקריית שדה התעופה, בהפקת אנשים ומחשבים. השתתפו בו מאות מקצוענים מהמגזר הציבורי והנחה את המליאה ד"ר נחמן אורון, יועץ מחשוב בכיר למגזר הממשלתי.

לדברי ד"ר שינדל, מטרות ישראל דיגיטלית הן קידום הצמיחה הכלכלית והתעסוקה במשק, צמצום פערים והגדלת הרווחה החברתית, התייעלות כלכלית וחיסכון תקציבי, ושיפור שירותים לאזרחים ולעסקים.

בדבריו התייחס ד"ר שינדל להיותה של ישראל אומת סטארט-אפים וציין כי "בשנה שעברה הגיעו האקזיטים של חברות ישראליות לסכום כולל של שבעה מיליארד. קרנות ההון-סיכון משקיעות 175 דולר לבנאדם ובכך אנחנו המדינה הראשונה בעולם בהיקף ההשקעה. בזמן שההשקעות בעולם מצויות בירידה, אצלנו המצב שטוח. זו אינדיקציה לחוסן". לעומת זאת, הוא ציין כי "בהיבטים דיגיטליים רבים – הנתונים בישראל רעים. אנחנו לא במצב טוב בתחומי המסחר המקוון, הנגישות לאינטרנט ופס רחב, והרפואה המקוונת".

"המהות של ישראל דיגיטלית היא חברתית-כלכלית ולא טכנולוגית"

ד"ר שינדל ציטט מחקר ממנו עלה כי "אנחנו בתחום החדשנות במקום שלישי בעולם ולמרות זאת, אחת הבעיות הכי קשות היא אי יעילות ממשלתית". מחקר נוסף אליו התייחס, שבוצע על ידי מק'נזי (McKinsey), מעלה שכלכלת האינטרנט מייצרת מקומות עבודה: על כל מקום שמתיימר נוצרות 2.6 משרות.

בהמשך הוא פירט את העקרונות המנחים את התוכנית הרב שנתית של ישראל דיגיטלית, ובראשם "ההבנה שהמהות היא חברתית-כלכלית ולא טכנולוגית. הטכנולוגיה היא בשירות החברה. נדרשת קפיצת מדרגה משמעותית ולא שיפור הדרגתי, תוך שותפות רב מגזרית ושיתוף פעולה בינלאומי. יש להגיע למצב של שקיפות עם ממשל פתוח".

הוא ציין כי "החזון של ישראל דיגיטלית מטפל בעולמות הבריאות, רווחה, חינוך, תקשוב וממשל זמין, עסקים קטנים וצוותי יישום נוספים", ונתן כמה דוגמאות למימוש המיזם. כך, למשל, "הממשלה תעודד עסקים בדרום, ובאזור עוטף עזה בפרט, להקים חנויות מקוונות. זה יכול לקדם אותם. הממשלה הקצתה לכך 20 מיליון שקלים ולאחר שהמיזם יצליח – נעבור לממש אותו גם בצפון הארץ". דוגמה נוספת אותה נתן היא סימונה של באר שבע כ-"עיר הדיגיטלית הראשונה", פרויקט שהממשלה תקצבה עבורו 40 מיליון שקלים. הוא ציין בנוסף כי הממשלה מבצעת הכשרות מקוונות – edX, וכי "בקרוב נזמין חברות טכנולוגיה ישראליות להשתתף איתנו ועם המכון הישראלי לחדשנות בקונסורציום דיגיטלי".

"תקציב מיזם ישראל דיגיטלית לשנת 2015 עומד על 360 מיליון שקלים. יש לשתף פעולה ולחלוק ידע בינינו לבין עצמנו ובינינו לבין גורמים בחו"ל. נצליח עם ענווה וצניעות", סיכם ד"ר שינדל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים