הממשלה תקים מאגר נתונים – שיונגש לציבור החוקרים

פורסמו מסמכי המיון המוקדם למכרז "רקמ"ה" - מערכת מידע להנגשת נתוני עתק ממשלתיים לצורכי מחקר ופיתוח ולבעלי עניין

שירה לב עמי, ראשת מערך הדיגיטל הלאומי.

ממשלת ישראל החלה להפעיל את המיזם, שמטרתו  להנגיש מאגרי מידע ממשלתיים וציבוריים לחוקרים.ות ולבעלי עניין.

את המיזם, "רקמ"ה", מערכת מידע להנגשת נתוני עתק ממשלתיים לצורכי מחקר ופיתוח – מובילים שלושה גופים: אגף החשב הכללי במשרד האוצר, מערך הדיגיטל הלאומי במשרד הכלכלה ומשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. המיזם יחבר בין משרדי הממשלה השונים, במטרה להפחית את הבירוקרטיה הממשלתית ולסייע בקבלת החלטות טובות יותר לאזרח.

כיום, נמסר, "הגישה למאגרי המידע מוגבלת ומורכבת. גישה למאגרים בתחומי הבריאות, רווחה, חינוך, תשתיות ופיננסים – עשויה לשמש כעזר למקבלי החלטות בתוך הממשלה, כמו גם לחוקרים ולמדעניות נתונים מהאקדמיה, מהמגזר הפרטי ומגופים ציבוריים וממשלתיים אחרים. זאת, במאמץ לשפר את איכות החיים בישראל".

הממשלה מעוניינת להקים, בהדרגה, רשת שתאפשר למשתמשים מהממשלה ומחוצה לה, לגשת למידע ממשלתי, המבוסס על נתוני פרט. זאת, באופן המשמר את התוקף המדעי של הנתונים, שומר באופן מלא על הפרטיות, וממזער את הצורך בהעברת מידע רגיש בין משרדי הממשלה.

השבוע פורסמה הזמנה להשתתף בהליך מיון מוקדם (PQ) במכרז. הממשלה קוראת לחברות במשק וליזמים בעולמות הנתונים ומדעי הנתונים, להציע פתרונות להנגשת המידע ולשמירת פרטיות הנתונים. לאחר מכן יפורסם המכרז. במסגרתו, הזוכה יידרש להקים רשת המקשרת בין מאגרי המידע העצמאיים של כל משרד ממשלתי, תוך הגנה על הפרטיות.

שירה לב עמי, מנכ"לית מערך הדיגיטל הלאומי, אמרה, כי "מהפכת הנתונים היא המהפכה התעשייתית הבאה. תפקידנו לגרום למהפכה הזו לשפר באופן משמעותי את השירות הציבורי בישראל, כך שפירות המהפכה הזו יגיעו לכל תושב.ת בישראל". היא הוסיפה, כי "כיום, מרבית הנתונים אשר נאספים על ידי משרדי הממשלה אינם מנותחים, והם לא משמשים אותנו לקבלת החלטות טובות יותר. כדי לשנות את המצב הזה, אנחנו צריכים להנגיש נתוני עתק לאקדמיה, לתעשייה ולמערכת הציבורית, ולאפשר מחקרים מתקדמים במידע הממשלתי. צריך לעשות זאת בצורה אחראית, תוך הגנה על הפרטיות, הקפדה על אתיקה ושמירה על ביטחון המידע".

לדברי יהלי רוטנברג, החשב הכללי, "במסגרת מיזם רקמ"ה משרדי הממשלה יחלו להשתמש במערכות תומכות החלטה בשלל תחומי הפעילות הממשלתיים. הדבר עתיד לשנות את האופן שבו מתקבלות החלטות בממשלה".

הילה חדד חמלניק, מנכ"לית משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, ציינה כי "בישראל ישנו אקוסיסטם חדשני ומוביל של חוקרות וחוקרים מצוינים בתחומי הביג דטה, הבינה המלאכותית ולמידת המכונה. יש כאן הזדמנות ענקית לפתור אתגרים חברתיים ולהטמיע שימושים במידע הממשלתי. זאת, על מנת לתת מענה לסוגיות שאיתן מתמודדים משרדי הממשלה השונים. נבנה את תשתיות המידע שתאפשרנה לחוקרים להצמיח בישראל פתרונות חדשניים, שיקדמו את המדע ויחזקו את התעשייה הישראלית. המיזם הזה נותן תקווה להמון חוקרים שמעוניינים לגשת למידע הציבורי ולהשתמש בו כדי להציל חיים, ולשפר את איכות החיים של הדורות הבאים כאן בישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים