תמונה אחת טובה מאלף מילים (או מספרים)

"אם מדובר, למשל, בדו"ח מספרי סטנדרטי - ברור שצריך לקרוא את המספרים, להבין אותם, לחשוב ולנתח כדי לקבל את התובנה מהדו"ח, אבל תצוגה ויזואלית של אותו דו"ח - תעביר את המידע במבט אחד. מיד רואים את מהלך הנתונים, את השיאים וכו'", אמר יורם לוין, יועץ עצמאי בתחום יישומי ה-BI

'תמונה אחת טובה מאלף מילים' הוא משפט שנכון בהקשר לנושאים שונים, ומסתבר שגם בנושא ה-BI יש לו ערך רב. Visual Intelligence, או ויזואליזציה של הנתונים – הייתה נושא הדיון העיקרי במפגש פורום IBI מקבוצת אנשים ומחשבים, שנערך אתמול במלון ליאונרדו פלאזה בתל אביב.

"אם מדובר, למשל, בדו"ח מספרי סטנדרטי – ברור שצריך לקרוא את המספרים, להבין אותם, לחשוב ולנתח כדי לקבל את התובנה מהדו"ח, אבל תצוגה ויזואלית של אותו דו"ח – תעביר את המידע במבט אחד. מיד רואים את מהלך הנתונים, את השיאים וכו'", אמר יורם לוין, יועץ עצמאי בתחום יישומי ה-BI.

"המצב הקיים", ציין לוין, "הוא שמקבלי ההחלטות מקבלים דו"חות עמוסים, לא ממוקדים, ו'מרוב עצים לא רואים את היער'; המצגות (טבלאות וגרפים) אינן מעבירות את המסר ונעשה שימוש לא נכון בכלים גרפיים. גם ניתוחים 'חכמים' של הנתונים הם נדירים", אמר לוין.

הסיבה לכך, לדבריו, היא שלמרבית האנשים המייצרים את המצגות אין את הידע הדרוש, והם מעולם לא למדו את תורת ויזואליזציית הנתונים. "יש תורה, יש כללים וצריך ללמוד אותם", אמר לוין.

גם כשכבר מבקשים להציג נתונים בצורה גרפית – בשל חוסר ידע מעבירה התצוגה מסר שגוי או מעוות, אמר לוין, והציג דוגמאות לכך.

הסיבה לקושי בהבנת המידע הנובע מדו"ח מספרי נעוצה במגבלות הזיכרון האנושי, ציין לוין, שיש לו Buffer קטן מאוד, ולכן קשה לזכור כמה פריטי מידע – לעומת גרף, שהוא פריט מידע אחד, ואז קל לזכור אותו. לכן, ויזואליזיצה טובה ונכונה יכולה לעזור לנו להתגבר על מגבלות הזיכרון לטווח קצר בכמה דרכים: כמות המידע שאנו יכולים להשוות, טווח המידע שאנו יכולים להשוות ("ממדים" נוספים) ומגוון הפרספקטיבות.

לוין ציין גם את הבעייתיות שבשימוש בתצוגה של "עוגה" או בתצוגה תלת-ממדית, וחתם את הרצאתו בנקודות החשובות שיש לשים לב אליהן בוויזואליזציה: מגוון צורות גרפיות, המכיל גם יכולות מתקדמות (כמו Box, Spark Line, Bullet Graph וכו'); תמיכה מלאה בצורות המקובלות (למשל זיהוי נקודות בדיאגרמת פיזור וכו'); ברירות מחדל לתצוגה הגרפית שתהיינה משמעותיות ונשלטות; מעבר קל מתצוגה מחדלית לתצוגה משמעותית. מגמה חשובה שמתפתחת היום, אמר לוין, היא יישום Best Practice בתוכנת ה-BI, המסייעת בבחירת אמצעי התצוגה הנכון.

ערן שוורצמן, מנהל פתרונות BI ביעל תוכנה הציג את יתרונות הצגת המידע הוויזואלי, יחד עם גיא רכניץ, מנהל פרויקטים באל על, שהציג פרויקט BI שבוצע בחברה תוך יישום ויזואליזציה של הדו"חות. הפרויקט, סיפר רכניץ, תרם ליצירת מאגר נתונים איכותי ביותר, שנהנים ממנו אגפים נוספים בחברה. רכניץ ציין, כי התצוגות הוויזואליות תרמו לזירוז תגובות מצד רמות הניהול ואף סייעו לשיתוף פעולה בין גורמים ואגפים שונים.

את המפגש חתם דוד שלו, דירקטור ל-BI וניהול פרויקטים, Business & Decision, שהרצה על מחסני נתונים בעידן ה-BI המודרני. "התפתחויות של טכנולוגיות בסביבת מחסן הנתונים", אמר שלו, "ישפיעו בטווח הקרוב על סביבת ה-BI בכיוונים של מהירות ושירותיות גבוהה יותר להנהלות". הטכנולוגיות העיקריות, ציין שלו, הן יכולות ניתוח מתקדמות (Advanced Analytics), אינטגרציית נתונים גבוהה יותר במחסן הנתונים, ויכולתו של מחסן הנתונים להשפיע על הסביבות התפעוליות בזמן במהירות הקרובה לזמן אמת.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דוד

    אנחנו עובדים עם מחסן נתונים בשם IQ דרך חברת טלקו, לדעתי זה סוג בסיסי הנתונים החדשים. כל כלי דוחות שעובד מולו פשוט עובד מהר יותר, זה לא נורמלי. דוד

אירועים קרובים