יורו 2020: הסייבר ניצח, למרות שליטת בסיס הנתונים

ספרד-אורקל אמנם שלטה בכדור במשחק חצי גמר היורו מול איטליה-צ'ק פוינט, אבל אנשי הסייבר מארץ המגף הראו שהם יודעים לא רק הגנה, אלא גם התקפה - ולהבקיע היטב מהנקודה הלבנה

07/07/2021 15:34
שלב שמינית הגמר. יורו 2020. צילום אילוסטרציה: BigStock

בכל פעם שאנחנו חושבים שניצחנו את הקורונה והכול מאחורינו אנחנו מגלים שהנגיף הארור הזה עדיין פה ושהוא לא מתכוון ללכת לשום מקום. לעומת זאת, טורניר היורו נמצא ממש לקראת הסוף: הוא יבוא אל קיצו ביום א' הקרוב. אלא שהאקשן לא נגמר, ובעוד קצת יותר משבועיים מתחילה האולימפיאדה, ואיתה טורניר הכדורגל המעניין שלה, גם אם הוא (הרבה) פחות נחשב. אחר כך יגיעו הליגות השונות ובשנה הבאה – המונדיאל. בקיצור, לחובבי הכדורגל יש הרבה למה לצפות.

גם בתחום המחשוב אין זמן לנוח, ואנשי ה-IT בפרט וההיי-טק בכלל נדרשים כל הזמן לעבוד ולחדש, כאילו אין מחר. היום אני רוצה לעסוק בחשיבות שבתכנון העומסים על מערך המחשוב והנבחרות, על מנת לייצר רציפות עסקית בארגון ויכולת להמשיך לנצח. כשמגיעים לשלבי ההכרעה, השחקנים מאוד עייפים, יש פציעות והקושי רב. כאן באה לידי ביטוי אסטרטגיה כפולה: איסוף מדדי ההשקעה של השחקנים בכל משחק והניתוח שלהם מול כושרם ויכולתם, ואיזון עומסים בין השחקנים במשחקים ובין משחק אחד לבא אחריו. גם בתחום המחשוב, ההמלצה היא לבצע תהליכים של תכנון הקיבולת של המערכות, איזון של המשאבים ברמת התשתיות (הענן והאון-פרמיס), ביצוע בדיקות עומסים, ביצועים ולחצים על המשאבים לפני עליות לאוויר, ותהליכי מדידה רציפים בעזרת כלי APM, שבודקים את הביצועים של המערכות, מזהים צווארי בקבוק ומתריעים עליהם, תוך ציון הרכיבים הבעייתיים בתוכנה שדורשים טיפול.

זיו מנדל, מנכ"ל ג'ון ברייס הדרכה ומטריקס שירותי R&D ואוף שור. צילום: ניב קנטור

זיו מנדל, מנכ"ל ג'ון ברייס הדרכה ומטריקס שירותי R&D ואוף שור. צילום: ניב קנטור

ספרד-אורקל .Vs איטליה-צ'ק פוינט

משחק חצי הגמר הראשון של היורו, שנערך אמש (ג'), הפגיש את ספרד-אורקל עם איטליה-צ'ק פוינט. אני רוצה להזכיר שההתפרצות של הקורונה באירופה החלה במשחק בין קבוצה איטלקית (אטלנטה) לקבוצה ספרדית (ולנסיה). הקהל הרב שהיה במשחק החל הפצה מסיבית של הנגיף בספרד ובאיטליה, שגרמה להן להיות שתי המדינות שנפגעו בצורה הגדולה ביותר בשלבים המוקדמים של המגפה. התמונות מבתי החולים הצפופים והגופות הנערמות באיטליה בימי ראשית הקורונה הן המחשה בולטת של זה.

בחזרה למשחק: איטליה-צ'ק פוינט חזרה למקורות והמשיכה להפגין את החשיבות של ההגנה על מערך המחשוב עם שכבות של פיירוול לאורך כל המגרש. למעשה, היא העדיפה את ההגנה על פני השליטה בכדור. ספרד-אורקל בראשותו של ל"א (ראשי תיבות הן של שמו של לוסי אנריקה, מאמן הנבחרת הספרדית, והן של לארי אליסון, מייסד ושנים רבות מנכ"ל אורקל) השתלטה על כל השטחים במגרש, עם דומיננטיות מפתיעה וקצב בלתי נגמר.

המחצית הראשונה הייתה יחסית משעממת – לא נבעטה ולו בעיטה אחת של הספרדים למסגרת של איטליה, והחברים מארץ המגף ביצעו חמישה ניסיונות, אבל רק באחד מהם הצליחו להגיע למסגרת. כשיצאו מחדרי ההלבשה ועלו למחצית השנייה, שחקני שתי הנבחרות היו הרבה יותר נחושים – ובעיקר נבחרת איטליה, שבעטה ארבע פעמים למסגרת וכבשה שער אחד על ידי פדריקו קייזה – בנו של שחקן העבר אנריקו קייזה, שגם הוא שיחק בנבחרת האיטלקית. זה היה השער השני של קייזה הבן במדים הלאומיים, והוא הובקע לאחר שהכובש המשיך את וקטור התקיפה של התקפה מתפרצת שנבלמה, השתלט על הכדור, מצא את הפרצה בהגנה של ספרד-אורקל ונתן לאיטליה-צ'ק פוינט יתרון לא מוצדק.

בשלב הזה הבין המאמן הספרדי שהוא חייב ללכת לכוכב המושמץ שלו והכניס מיד את אלברו מוראטה. זה הזכיר לי את מה שקרה עם אורקל ונטסוויט: נטסוויט הייתה תוכנת ה-ERP הראשונה בענן – ואפילו בתחום האפליקציות הארגוניות לענן, שכן היא הקדימה בחודש את סיילספורס. על אף שאליסון היה מושקע בנטסוויט עוד קודם, רק ב-2016 הוא הבין שעולם המחשוב הארגוני עובר לתוכנה כשירות (SaaS) ואורקל רכשה אותה.

לארי אליסון, מייסד אורקל. צילום: יח"צ

לארי אליסון, מייסד אורקל. צילום: יח"צ

ההשקעה של החברה של אליסון הצדיקה את עצמה. כך גם ההחלטה של אנריקה: מוראטה כבש את שער השוויון. אלא שאין ספק שהכוכב של ספרד-אורקל במשחק היה דני אולמו, שלמרות גילו הצעיר (23) ועל אף שהוא עדיין לא שם דבר בעולם הכדורגל, הוא הוכיח את החשיבות הרבה שלו להצלחה של הנבחרת הספרדית, בדיוק כמו שרכיבי התשתית ובסיס הנתונים הם עדיין היתרון העיקרי של אורקל על מתחרותיה.

שתי הנבחרות, למודות הארכות מהטורניר הנוכחי, לא נכנעו והובילו את המשחק להארכה, שגם היא לא הסתיימה בהכרעה. כתוצאה מכך, הן נאלצו להכריע מי מהן עולה לגמר על קו הפנדלים. שם מוראטה החטיא, אולמו בעט בדלי והפך מהשחקן המצטיין לשחקן המחמיץ ובסופו של דבר, הסייבר מארץ המגף ניצח ואיטליה-צ'ק פוינט עלתה לגמר.

הכותב הוא מנכ"ל ג'ון ברייס הדרכה ומטריקס שירותי R&D ואוף שור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים