עלייה חדה בפיטורים בהיי-טק; "הנתון ימשיך לזנק"

"שיעור מפוטרי ההיי-טק עוד יעלה כהנה וכהנה", מתריע ד"ר צבי מרום, יו"ר איגוד תעשיות ההיי-טק, בעקבות נתונים עגומים שפרסמה הלמ"ס, שלפיהם עשירית מהמועסקים בענף פוטרו או נמצאים בחל"ת בעקבות הקורונה ● הוא קורא לממשלה "לעזור לענף בדחיפות"

גם בהיי-טק המצב לא טוב. צילום אילוסטרציה: BigStock

מי שחשב שההיי-טק מושפע ממשבר הקורונה רק במידה מועטה – המספרים הבאים יגרמו לו לחשוב שוב: מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי מספר המפוטרים מהענף עלה בחודש הנוכחי ל-7.1% לעומת 4.5% בסקר הקודם, שנערך ביוני. לעומת זאת, חלה ירידה במספר עובדי ההיי-טק שנמצאים בחל"ת – 3.8% ביולי בהשוואה ל-3% בחודש שעבר. מגמת הירידה האיטית במספר הנמצאים בחל"ת בהיי-טק דומה לזו שבשאר המשק.

בכירים בענף מביעים חשש שהמגמה עלולה להחריף. "שיעור מפוטרי ההיי-טק עוד יעלה כהנה וכהנה", התריע בראיון לאנשים ומחשבים ד"ר צבי מרום, יו"ר איגוד תעשיות ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים.

אבטלה של 20.4% או 13%?

על פי הנתונים של הלמ"ס, שיעור המובטלים הכללי עומד על 20.4% בהשוואה ל-18.5% לפני כחודש. מדובר בנתון גבוה יותר מזה של שירות התעסוקה, שעומד על 13% "בלבד". אחת הסיבות לכך היא שיטת המדידה: שירות התעסוקה מונה את מספר דורשי העבודה שנרשמים באתר האינטרנט שלו – תנאי לקבלת דמי אבטלה, בעוד שבלמ"ס מתבססים על סקר שביצעו בקרב כ-1.452 מיליון שכירים מ-1,400 עסקים שבכל אחד מהם יש חמישה שכירים ומעלה.

בלשכה אומרים כי "אומדני חודש יולי בהשוואה ליוני מעידים על פגיעה הולכת ומחמירה בקבוצת העסקים הגדולים. 38.6% מהעסקים דיווחו שהירידה בביקוש המקומי היא הגורם הפוגע ביותר בפעילות החברה ו-17.6% מהם תלו זאת בהנחיות הממשלה ומשרד הבריאות".

לפי הנתונים, כרבע (24.9%) מהעסקים דחו או ביטלו גיוסי עובדים שהיו מתוכננים, כאשר בהיי-טק הנתון עומד על כמעט כפליים – 45%. עוד עולה כי 23.8% מהעסקים פיתחו או שיפרו אפשרות טכנולוגית לעבודה מהבית, עם נגישות למערכות, 31% מעסקי המסחר הקמעונאי הוסיפו אפשרות של משלוח של המוצר לבית הלקוח ו-23.9% מהם פיתחו אפשרות לרכישה אונליין של מוצריהם. 28% מארגוני ההיי-טק ביצעו שינוי במוצר או בשירות שהם מספקים.

"צריך לעצור את הדימום"

לדברי ד"ר מרום, "את הדימום הזה צריך לעצור". הוא מציע כמה צעדים אופרטיביים וקורא לממשלה לבצע אותם: יש לדאוג לצד הביקושים ולספק לו את כל היכולות הנדרשות. אם יהיו ביקושים – יימכרו מוצרים ושירותים. צריך לדאוג ל-'חברות מלאות', משמע – חברות ישראליות שגם מפתחות וגם מייצרות בארץ, ושהיקף הפעילות שלהן נע בין 50 ל-500 מיליון דולר בשנה".

ד"ר צבי מרום, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים. צילום: יח"צ

ד"ר צבי מרום, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים. צילום: יח"צ

כמו כן, אמר, "יש לבנות תוכנית שנוגעת להיבטי השיווק, המכירה וקליטת כוח האדם. על התוכנית לכלול שיתוף פעולה הדוק ועמוק בין המגזר הפרטי וזה הציבורי. ההאצה של המכירות יכולה וצריכה להיעשות דרך הנספחים הכלכליים והמסחריים בשגרירויות ישראל בחו"ל".

ד"ר מרום סיים באומרו כי "הגשנו לממשלה תכנית מפורטת וברורה מה נדרש לעשות. כולי תקווה שזה אכן ייעשה. צריך לעזור לענף בדחיפות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים