משבר הקורונה: יבמ מסייעת במציאת תרופה לנגיף

הענק הכחול נרתם ומסייע להתמודדות העולמית עם משבר וירוס הקורונה, ולניסיונות להאיץ תהליכי בדיקה ופיתוח של טיפולים רלוונטיים וניסויים קליניים

Summit של יבמ - מחשב העל החזק ביותר בעולם. צילום: וויקיפדיה

IBM Summit של יבמ – מחשב העל החזק ביותר בעולם, הנמצא במעבדות משרד האנרגיה האמריקני באוק-רידג' – משמש להאצת פיתוח תרופה, ומציאת חיסון לטיפול בקורונה.

בשל דחיפות הנושא, חוקרים העוסקים בתחום קיבלו גישה למחשב העל, כדי לבצע הדמיות מהירות. מחשב העל ביצע הדמיות של יותר מ-8,000 תרכובות מולקולריות שונות, והצליח לזהות 77 תרכובות תרופתיות שיש להן סיכוי סביר יותר להיקשר לחלבונים של מנגנון ההדבקה של הנגיף – ולחסום את ההדבקה של תאים מארחים. ההדמיות הללו ארכו כיומיים. זאת, בעת שביצוען במעבדה מיקרו-ביולוגית בשיטה הרגילה היה דורש חודשים, כיוון שהתהליך כרוך בביצוע תרביות על תאים חיים.

הסינון המהיר, בזכות ההדמיות במחשב העל, מאפשר לחוקרים להתמקד כעת במספר קטן יותר של תרכובות אפקטיביות במאבק בקורונה.

גם יבמ מחפשים תרופה. וירוס הקורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

גם יבמ מחפשים תרופה. וירוס הקורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

קיצור הליכי פיתוח תרופות בסין

בסין, חוקרים, בתי חולים וחברות תרופות נמצאים במירוץ נגד השעון, במטרה לבצע ניסויים קליניים של טיפולים ותרופות שעשויים לסייע למדינות העולם להתמודד עם התפרצות הקורונה ביעילות. היכולת להשלים את הניסויים הקליניים באופן מהיר, אך מדויק, היא הכרחית לצורך פיתוח טיפול, או תרופה, בזמן הקרוב ביותר.

אי לכך, יבמ הנגישה לחוקרים בסין, בחינם, את ICD (ר"ת IBM Clinical Development) – מערכת מבוססת תוכנה כשירות, SaaS, שפותחה כדי להאיץ את תהליכי הפיתוח, שככלל הם ארוכים ומורכבים משלבים רבים – ובשל כך, גם יקרים מאוד.

המערכת מאפשרת ניהול מואץ ויעיל של ניסויים קליניים, שקיפות מקצה לקצה עבור החוקרים והנסיינים, וכלי ניהול יעילים למובילי המחקר. עוד היא מאפשרת לחוקרים גישה לכל הממצאים המחקריים בכל רגע נתון, זאת באמצעות ממשק אינטרנטי נוח וגמיש, שמקל על שיתוף פעולה בינלאומי.

מחשוב קוונטי

הענק הכחול אף עוסק במחקר ופיתוח בתחום המחשוב הקוונטי. מדובר במחשבים ייחודיים, בעלי כוח מחשוב העולה בסדרי גודל על מחשבים סטנדרטיים. לכן, יהיה ביכולתם בעתיד לפצח תהליכים מורכבים ולבצע הדמיות הדורשות כוח מחשוב עצום – בזמן קצר יחסית.

דריו גיל, מנהל מעבדות המחקר של יבמ, אמר ל-USA Today כי "האם אנו יכולים לדחוס את הקצב בו אנו מגלים, למשל, טיפול או גישה מחקרית – לפיצוח בעיה? – התשובה חיובית. המטרה שלנו היא לעשות את כל מה שאנחנו עושים היום מבחינת גילוי חומרים, כימיה ועוד – פי 10 ואפילו פי 100 יותר טוב, מהיר ויעיל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים