תוכן שיווקי

Open API – שיתוף פעולה בין עסקים בעולם דיגיטלי

23/02/2020 13:00
נדב יור, יועץ דיגיטל בכיר בשטראוס, מרצה למשתתפי השולחן העגול - מנהלים בכירים מהצד העסקי והטכנולוגי (מנכ"לים, מנמ"רים, מנהלי חדשנות ומנהלי טכנולוגיות) מארגוני אנטרפרייז מובילים. צילום: יח"צ

כתבה: סיון שטראוס, מנכ"לית משותפת בשטראוס.

נושא ה-Open API בוער בשנים האחרונות בארגונים במגזרים רבים ושונים, ומעלה שאלות כמו: מה אפשר לעשות עם Open API? האם לארגון יש הזדמנות עסקית ביישום הממשק? למה בכלל לשתף את המידע הארגוני עם גופים חיצוניים? ואיך הארגון מיישם את התהליך בצורה כזו שלא תפגע בפעילותו או במידע שברשותו?

שטראוס, חברת ייעוץ אסטרטגי, עוסקת רבות בתחום ה-Open API (ר"ת Application Programming Interface), בייעוץ, בניתוח, בתכנון ובליווי תהליך ההטמעה בארגונים רבים. אבנר שטראוס, מנכ"ל החברה, אמר כי "סדרת מפגשי שולחן עגול בנושא Open API שקיימנו לבכירים בתעשיות השונות חשפה בפנינו צורך אמיתי של אנשי מפתח בארגונים שונים שרוצים להתייעץ מה נכון להם עסקית – הן כמוסרי מידע והן כצרכנים של מידע מגורמי חוץ, וכיצד להביא זאת לידי ביטוי בתשתית נכונה. הכאב נוצר מכך שרק חלק קטן מהארגונים בתעשייה יישמו בהצלחה את הגדרת ובניית תשתית ה-Open API בארגון, כך שתיטיב עם פעילותו ועם לקוחותיו, בעוד שמרבית הארגונים עדיין נאבקים במציאת הנתיב המתאים לגיבוש ויישום תהליך נכון בהיבט זה".

לדברי נדב יור, יועץ דיגיטל בכיר בשטראוס, "התחום צומח מתוך ההבנה שעל ידי שיתוף פעולה עסקי, הבנק יאפשר לגוף פינטק חדשני ליישם פתרון בצורה טובה, מהירה וזולה יותר ממנו, כאשר אותו גוף נהנה מתשתית נוחה ועשירה במידע ומגישה ללקוחות, משאבים ויכולות שלא קיימים עבורו בלי הבנק. ניתן לייעל תהליכים בעזרת Open API גם בתחום הבריאות בישראל, שבו המידע הרפואי של מטופלים מהווה משאב לשירותים רבים, שיכולים לייעל ולשפר את חווית המטופל. דוגמה לכך היא חיבור מערכת המידע אודות מטופלים לגבי מועדי תורים, למערכת תחבורה ציבורית שמעודדת אנשים מאוכלוסיות מוחלשות להגיע לתורים שנקבעו להם ולא לפספס אותם. בנוסף, צמצום ביטול התורים (No Show) מאפשר הפחתה משמעותית בנטל ההוצאה על מערכת הבריאות".

יור פירט על ענפים נוספים שמנצלים את היתרונות של ה-Open API: "גם בתחום השילוח קיים אימוץ שלו, בישראל ובעולם. כך, חברת שילוח גלובלית מציעה ללקוחותיה פלטפורמה טכנולוגית, המשלבת כלי אנליזה ומערכות מידע לוגיסטיות, מה שמסייע לניהול טוב יותר של שרשרת האספקה. בענף התחבורה והתיירות – נמל התעופה סכיפהול בהולנד מאפשר שימוש ב-Open API לצורך הערכת זמני טיסות, עיכובים ולחץ נוסעים בבידוק הביטחוני ובביקורת הדרכונים. חברות חיצוניות כמו אובר מסוגלות להתממשק עם ה-API של שדה התעופה ולהעריך ברמת דיוק גבוהה באיזו שעה צריך הנוסע לצאת לשדה כדי לא לפספס את הטיסה, אבל גם כדי לא לחכות זמן רב מדי בשדה".

ההבנה ש-Open API באמת מהווה הזדמנות עסקית הועברה למשתתפי המפגש על ידי ניב רז, סמנכ"ל הטכנולוגיות של הראל ביטוח ופיננסים. רז תיאר את המסע שהעביר בהראל לצורך יישום פלטפורמת Open API בארגון, ואת הצלחתו. הוא ציין כי במסגרת אסטרטגיית הדיגיטל שלה, הראל ראתה ב-Open API מנוע עיקרי לקיצור זמני הגעת מוצרים לשוק, צמיחה בכל הקשור לפעילות ה-B2B בארגון ויצירת ערוצים עסקיים חדשים.

מה עם הרגולציה?

תובנות עיקריות שעלו בדיונים התייחסו לסביבה הרגולטורית המשתנה בתחום הבנקאות, כתוצאה מהסטנדרטיזציה שינחיל בנק ישראל במערכת בסוף 2020. חלון הזדמנויות זה מאפשר לבנקים להיות בררנים ולייצר שיתופי פעולה אסטרטגיים לפני שהמערכת הרגולטורית תחייב אותם לשתף את המידע עם כל גורם חיצוני. בעולם הביטוח, המהפכה תבוא מיישום שירותי מיקרו-אינשורנס (micro-insurance) ושינוי הצעת הערך ללקוח בהתאם.

עוד ענפים שאליהם ה-Open API חודר הם ענף החקלאות, שם הוא יוצר שינוי במודלים העסקיים, כמו מכירת דטה וחברות המממנות סחורה חקלאית בתמורה לרווח עתידי על בסיסו, ותחום הבריאות, שם ניתן לראות שיתופי מידע בין חלק מקופות החולים לבתי מרקחת, המאפשרים חוויית לקוח משופרת ויעילות תפעולית גבוהה.

שטראוס סיפר על הפערים ביישום Open API כתוצאה מחוסרים ברגולציה ואבטחת מידע. "כיום, חסרה ההגדרה על אחריות שמירת המידע של הארגון – האם הוא אחראי לאבטחת המידע של הלקוחות, או שמא המיזמים/שותפים עסקיים שחשופים לו? בנוסף, לא קיים גוף רגולטורי אחראי לתחום הפינטק. יש צורך בהקמת גורם חדש שיסדיר את התחום כדי לשמור על רמה אחידה של אבטחה. ברגע שיקום גורם רגולטורי ותהיה סטנדרטיזציה בתחום, קצב החיבורים בין ארגונים ליזמים יגבר, מה שיאיץ את השוק", אמר.

החשש: ביורוקרטיה

בפן התרבותי, מיזמים רבים חוששים לעבוד עם ארגונים בגלל הביורוקרטיה המסרבלת. מקרי ההצלחה ביישום Open API מגיעים כאשר שני הצדדים מקבלים ערך משיתוף הפעולה וכאשר שניהם לומדים לעבוד זה בדרכו של זה. ארגונים שאכפו את תרבותם על גופים קטנים וחדשניים – הפסידו. מאידך, קיימות דוגמאות להשפעת התרבות האג'ילית הטובה שיש לגופים החדשניים על ארגונים מסורתיים.

במישור הטכנולוגי, הועלתה התובנה שפלטפורמת ה-Open API עדיין לא מציעה חיבור מהיר ויעיל (Plug & Play) כפי שהארגונים היו רוצים לראות. בפועל, חיבור של גוף חיצוני עדיין דורש הרבה מאמץ משני הצדדים. הציפיה היא שבעזרת Open API, הלקוח יוכל להתחבר מכל נקודה ולקבל את כלל השירותים הנלווים כאקו־סיסטם מאוחד – זהו הערך האמיתי של פלטפורמה ללקוח.

לסיכום, אל מול האתגרים ביישום פלטפורמת Open API נוצרים עוד ועוד חיבורים אסטרטגיים עסקיים בין ארגונים לארגונים ובין ארגונים למיזמים, בין חדשנות ומסורתיות, לצורך שיפור חוויות לקוח ויצירת הזדמנויות עסקיות חדשות במגוון תעשיות.

אירועים קרובים